|
|
Hvad var den danske regerings holdning under drøftelserne ved NATO-forsvarsministermødet 12. – 13. juni 2008 ang. forslaget om en trinvis hævelse af forsvarsbudgetterne i de nationer, der anvendte mindre end 2 % af BNP på forsvarsbudgettet, og hvad ville en sådan beslutning have af betydning for Danmark?
Indledningsvis kan jeg oplyse, at jeg ikke tog ordet under drøftelsen af det pågældende forslag på NATO-forsvarsministermødet 12. – 13. juni 2008, hvor der endvidere ikke blev truffet beslutninger herom. Det var ikke helt klart, hvad forslaget nøjagtigt gik ud på, da det blev fremlagt på et forsvarsministermøde i margin af NATO topmødet i Bukarest 2008. Efterfølgende er det klarlagt, at forslaget vedrører en stigning på samlet 0,2 procentpoint over en 5-årig periode.
Med udgangspunkt i Danmarks forsvarsudgifter i 2007 og et uforandret bruttonationalprodukt på 2007-niveau, ville en eventuel forøgelse af forsvarsbudgettet med 0,2 procentpoint af Danmarks bruttonationalprodukt over en 5-årig periode medføre, at niveauet for det danske forsvarsbudget fra 2012 ville være hævet til ca. 25,3 mia. kr. (2007 priser) svarende til en stigning på ca. 3,4 mia. kr. i forhold til 2007.
Danmarks forsvarsudgifter målt i procent af bruttonationalproduktet er faldet de senere år fra ca. 1,60 % i 1999 til ca. 1,29 % i 2007. I 2007 var bruttonationalproduktet på ca. 1.696 mia. kr., mens forsvarsudgifterne var ca. 21,9 mia. kr., hvoraf ca. 14,4 % anvendtes på større materielinvesteringer.
Såfremt Danmark opfyldte NATO-målsætningen om, at forsvarsbudgettet skal være på 2 % af bruttonationalproduktet, ville forsvarsbudgettet i 2007 være på ca. 33,9 mia. kr. svarende til en forhøjelse med ca. 12 mia. kr. i forhold til 2007.
I tilknytning kan jeg oplyse, at NATO’s stats- og regeringschefer flere gange i løbet af de seneste Ã¥rtier har udstukket overordnede mÃ¥lsætninger og rammer for tilvejebringelse af kapabiliteter og transformationen af de militære strukturer, herunder forsvarsudgifternes størrelse og udvikling. Ligeledes har der i forbindelse med NATO’s udvidelsesproces i 1990’erne været fokus pÃ¥, hvorledes â€de nye lande†lÃ¥ i forhold til en 2 % mÃ¥lsætning.
Senest i kommunikéerne fra topmøderne i Riga 2006 og Bukarest 2008 opfordrede stats- og regeringscheferne de nationer, hvis forsvarsudgifter var faldende, til at standse faldet og stile efter at øge udgifterne i reelle tal.
Bl.a. på den baggrund har forsvarsministrene formuleret NATO-målsætningen om, at allierede, der anvender mindre end 2 %, bør standse den nedadgående udvikling i forsvarsudgifterne og stile efter at øge forsvarsudgifterne i reelle tal. Allierede, der anvender 2 % eller mere af bruttonationalproduktet på forsvarsudgifter bør stile efter at fastholde niveauet. Endvidere skal det tilstræbes, at den andel af forsvarsbudgettet, der anvendes til større materielanskaffelser mindst skal udgøre 20 % af de samlede forsvarsudgifter.
I besvarelsen anvendes NATO’s definition på forsvarsbudget, forsvarsudgifter samt bruttonationalprodukt.