|
|
26. august 2008
Jf. svarene på FOU, alm. del - spm. 160 og 161 om isafgifter (til dækning af udgifter ved isbrydning) bedes ministeren oplyse, hvilket beløb der årligt de seneste fire år er indkommet som isafgifter fra søfart og havne, samt at oplyse, hvilke overskydende beløb der er videresendt til Finansministeriet i de enkelte år. Yderligere bedes ministeren oplyse, hvordan de tilsvarende beløbsstørrelser forventes at blive hvert af de kommende fire år?
Til brug for min besvarelse har jeg anmodet Forsvarskommandoen om en udtalelse. Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst følgende:Â
†Forsvaret har i de seneste 4 år har haft følgende indtægter og udgifter i forbindelse med Istjenesten. Indtægterne omfatter isafgifter fra søfart og havne, mens udgifterne omfatter driften af Istjenesten. Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 161, så opkræver forsvaret isafgifterne. Afgifter indgår som en del af statens indtægter og kan ikke deponeres af forsvaret.
Resultat Istjenesten |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Skibsandel |
15.405.779 |
10.992.643 |
9.890.546 |
9.588.737 |
Havneandel |
11.686.564 |
11.486.142 |
11.743.436 |
10.449.733 |
Isafgifter, i alt |
27.092.343 |
22.478.785 |
21.633.982 |
20.038.470 |
Drift af Istjenesten |
-10.702.409 |
-16.807.469 |
-13.754.898 |
-19.331.166 |
Bem.: alle tal er i PN 2007.
Forsvaret ydes fuld kompensation for driften af istjenesten, idet der Ã¥rligt gennemføres en rammeudligning.Â
For
indeværende år og de kommende 4 år forventes de tilsvarende beløbsstørrelser at
blive:
Prognose Istjenesten |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Skibsandel |
10.050 |
9.200 |
9.300 |
9.350 |
9.400 |
Havneandel |
10.050 |
9.200 |
9.300 |
9.350 |
9.400 |
Isafgifter, i alt |
20.100 |
18.400 |
18.600 |
18.700 |
18.800 |
Drift af Istjenesten |
-20.900 |
-13.900 |
-16.600 |
-16.500 |
-13.900 |
Bem.: alle tal er i 1000 kr. PN 2008
Den samlede isafgift fastsættes på grundlag af de gennemsnitlige udgifter til istjenesten i den forudgående 20-års periode, jf. lov nr. 901 af 29. november 1995. 1980’erne var et koldt årti med adskillige isvintre, hvilket har betydet en faldende isafgift i de senere år, efterhånden som disse isvintre glider ud af 20-års beregningen.
Den årlige udgift til drift af Istjenesten er styret dels af aktivitetsniveauet (isvintre) og dels af den faste omkostning til opstilling og drift af besætning og isbrydere. Den største driftsomkostning omfatter vedligeholdelse af isbryderne, hvor der både er tale om planlagte vedligeholdelsesarbejder, f.eks. ved periodiske eftersyn og dokninger, og om ekstraordinære vedligeholdelsesarbejder, f.eks. den i arbejdsmiljøloven krævede asbestsanering.
De planlagte periodiske eftersyn og dokninger af de 3 isbrydere falder ujævnt fordelt over årene, hvorfor den angivne prognose for drift af Istjenesten varierer fra år til år. Dette påvirker også prognosen for isafgiften, da disse tal indgår i 20-års beregningen.
I prognosen indgÃ¥r kun de faste omkostninger til opstilling og drift af besætning og isbrydere, hvorfor forudsætningen for denne er, at der ikke i de kommende 4 Ã¥r vil forekomme isvintre eller uforudsete drifts- eller vedligeholdelsesarbejder pÃ¥ isbryderne.â€