Folketingets Udvalg for Fødevarer,

Landbrug og Fiskeri

 

København, den 12. februar 2008

Sagsnr.: 10779

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 15. januar 2008 (Alm. del - spørgsmål nr. 90) udbedt sig min besvarelse af følgende:

 

Spørgsmål 90:

 â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. januar 2008 fra Dansk Transport og Logistik vedrørende anvendelsen af GPS pÃ¥ dyretransporter, jf. FLF alm. del – bilag 66.”

 

Svar:

Udvalget har bedt om mine kommentarer til henvendelse fra Dansk Transport og Logistik angående indførsel af GPS i dyretransporter. Efter EU’s transportforordning, der regulerer dyretransporter, skal alle lastbiler til lange dyretransporter være udstyret med GPS-anlæg senest 1. januar 2009. Nye lastbiler, indregistreret første gang efter 1. januar 2007, skal have anlægget monteret fra indregistreringsdatoen. De tekniske forskrifter for den enhed, der skal monteres på bilen, samt for den dataopsamling, der efterfølgende skal finde sted, er under udarbejdelse i EU.

 

Jeg kan oplyse, at arbejdet med de tekniske forskrifter for GPS-systemet på EU-plan varetages af Justitsministeriet, som således også repræsenterer Danmark i EU’s arbejdsgruppe om GPS-systemer.

 

Det er mit ønske, at indførslen af GPS-baseret logbogskontrol fremskyndes. Jeg har derfor bedt Fødevarestyrelsen sammen med Justitsministeriet om at komme med en udredning af mulighederne for at etablere en midlertidig dansk løsning før EU-reglerne træder i kraft. Fødevarestyrelsen har på den baggrund bedt Justitsministeriet om at foretage en vurdering af de juridiske problemer i relation til at fremskynde indførslen. Når Justitsministeriets juridiske vurdering foreligger, vil Fødevarestyrelsen på baggrund af denne færdiggøre en udredning af de praktiske og tekniske muligheder. Udredningen vil blandt andet se på, hvilke data, der skal anvendes ved en kontrol, og hvordan en GPS-baseret kontrol kan finde sted.

 

Det er ikke den umiddelbare vurdering, at en midlertidig dansk løsning skal medføre investeringer, da det fra Fødevarestyrelsen er sigtet, at ordningen, indtil der er en afklaring på EU-løsningens karakter, skal være teknologineutral, og baseret på en udskrift fra de systemer, vognene allerede i stort omfang har monteret. Således er det også forhåbningen at ordningen kan træde i kraft med kort varsel.

 

 

Eva Kjer Hansen

 

/Michael Riff Alexandersen