Justitsministeriet |
Dato: |
19. december 2007 |
|
Dok.: |
CAG41013 |
|
Sagnr.: |
2007-154-0105 |
Udkast til tale
til ministeren til brug ved
åbent samråd i Folketingets
Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
onsdag den 9. januar 2008, kl. 13.00.
SamrÃ¥dsspørgsmÃ¥l D: â€Vil ministeren redegøre for, om det er korrekt, at ministeren er i færd med at opgive 8 timers kravet i forbindelse med dyretransporter, og betyder det ogsÃ¥, at denne regel ikke længere skal gælde for transporter, som starter i Danmark?â€
1. Jeg vil gerne indlede med at takke for invitationen til at komme her i Fødevareudvalget og redegøre for, om det er korrekt, at jeg er i færd med at opgive 8 timers kravet i forbindelse med dyretransporter – og i bekræftende fald, hvilken betydning dette har for transporter, som starter i Danmark.
Det er et spørgsmål, som jeg kan besvare meget kort. Jeg har således ikke opgivet det danske krav om, at slagtedyr må transporteres i højst 8 timer, eller for den sags skyld de danske særregler på transportområdet, herunder reglen om højst 8 timers transport af udsættersøer, der blev indført i januar sidste år.
2. Dagens samråd har baggrund i en udtalelse, jeg kom med i forbindelse med et åbent samråd i Folketingets Europaudvalg den 28. september sidste år om dyretransporter, og som har givet anledning til en del misforståelser.
3. Under det åbne samråd tilkendegav jeg over for Folketingets Europaudvalg, at en stor del af reguleringen vedrørende dyretransporter er gennemført ved harmoniserede EU-regler, som vi i Danmark ikke har mulighed for at fravige. Når man – som Danmark – ønsker at forbedre forholdene for dyr under transport, vil en skærpelse af reglerne derfor i første række skulle ske ved ændring i EU’s regler om transport af dyr.
4. Den 22. december 2004 vedtog et flertal af EU's medlemslande det forslag til en ny forordning om beskyttelse af dyr under transport, som har fundet anvendelse siden den 5. januar 2007. Danmark stemte som det eneste medlemsland imod.
Årsagen hertil var, at man fra dansk side bl.a. fandt, at de to områder, som et flertal af medlemslandene havde besluttet ikke skulle ændres med den nye forordning (transporttid og arealkrav), er de to områder, hvor forbedringer ville have haft endog særdeles stor indflydelse på beskyttelsesniveauet i forbindelse med reglerne om transport af dyr. Herudover fandt Danmark ikke, at forordningsforslaget – sammenlignet med det eksisterende direktiv – medførte tilstrækkelige dyrevelfærdsmæssige forbedringer.
5. Jeg gav i forlængelse heraf over for Folketingets Europaudvalg udtryk for, at vi fra dansk side derfor fortsat mener, at det vil være af væsentlig betydning for dyrevelfærden ved transport af dyr, at beskyttelsesniveauet i de EU-retlige regler hæves, og at der sikres en bedre og mere effektiv kontrol med overholdelsen af reglerne, herunder ved grænseoverskridende transporter. Helt i overensstemmelse med, hvad jeg også tidligere har givet udtryk for her i Fødevareudvalget.
6. Jeg orienterede ligeledes Folketingets Europaudvalg om, at det set i det lys efter min opfattelse også er positivt, at den ansvarlige kommissær på området, kommissæren for sundhed og forbrugerbeskyttelse, Markos Kyprianou, på et møde i begyndelsen af maj måned sidste år over for mig har bekræftet, at han fortsat har til hensigt – inden udgangen af 2009 – at fremsætte et forslag om ændring af reglerne om transport af dyr. Jeg forventer, at et sådant forslag bl.a. vil indeholde regler om maksimal transporttid.
7. Jeg benyttede i den forbindelse samrådet i Europaudvalget til at viderebringe et budskab fra kommissæren for sundhed og forbrugerbeskyttelse, Markos Kyprianou. Han har over mig understreget, hvor vigtigt det er, at jeg – når jeg rejser ned til forhandlinger om forslag på dyrevelfærdsområdet – ikke er bundet op på et alt for snævert mandat.
Hvis jeg, når vi på et tidspunkt skal til at drøfte spørgsmålet om transporttid igen, f.eks. har et mandat med fra Folketingets Europaudvalg, der indeholder et ufravigeligt krav om maksimal 8 timers transporttid for slagtedyr, så presser jeg ifølge kommissæren ham til at forhandle med de medlemslande, der ikke i samme grad som Danmark prioriterer bedre dyrevelfærd. Og det er kommissæren faktisk ked af – for han vil meget gerne forhandle med os og sikre dyrene i Europa bedre velfærd!
8. Det er lige nøjagtig også derfor, vi ikke skal være for firkantede, når vi starter forhandlingerne – ellers risikerer vi bare, at de andre lande ser deres snit til at forlade forhandlingsbordet og tage til takke med de regler, vi har i dag, hvor dyrene under visse betingelser kan køre rundt på de europæiske landeveje i det uendelige.
Det var nemlig præcist det, der skete sidste gang, vi forhandlede regler på dyretransportområdet i 2004. Og min klare holdning er, at det er uholdbart. Og forhåbentlig deler Fødevareudvalget denne opfattelse.
9. Når det så er sagt, så vil jeg gerne understrege, at hvis der tegner sig nogen som helst mulighed for et flertal for en maksimal 8 timers transporttid for slagtedyr, medmindre der er længere til nærmeste slagteri, så slår jeg selvsagt til. For mig handler det nemlig om at sikre dyrene den bedst mulige velfærd under transport!
10. Jeg håber, at jeg nu har fået fjernet den misforståelse, der er opstået i forlængelse af det åbne samråd i Folketingets Europaudvalg den 28. september sidste år.
Ingen kan være i tvivl om, at der er tale om en meget vigtig sag set med danske øjne – og jeg lovede således under det åbne samråd også Folketingets Europaudvalg, at jeg – når jeg har en fornemmelse af, hvordan forslaget fra Kommissionen kommer til at se ud – vil indkalde de danske europaparlamentarikere, Folketingets Europaudvalg og dyrevelfærdsordførerne til et møde for at fastlægge en ny dansk position.
Og som I kan høre, gælder denne invitation til et møde også jer – så med andre ord – vi vender tilbage til denne sag på et senere tidspunkt, når vi kender indholdet af Kommissionens forslag.
Tak.