Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 61 som Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har stillet til justitsministeren den 3. januar 2008 (Alm.del).

 

 

 

Lene Espersen

/

Cristina Angela Gulisano

 


Spørgsmål nr. 61 fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (Alm. del):

 

”Vil ministeren kommentere historien bragt i TV 2 Nyhederne den 20/12-07 om transport af heste fra et marked i Polen til et slagteri i Italien og oplyse, hvad ministeren agter at gøre for at andre EU-lande overholder reglerne om dyretransporter?”

 

Svar:

 

Jeg kan oplyse, at EU-medlemslandene allerede på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22. oktober 2007 på initiativ fra Sverige under punktet ”Eventuelt” havde lejlighed til kort at drøfte emnet ”kontrollen med overholdelsen af de fælles EU-regler om beskyttelse af dyr under transport”.

 

Baggrunden for det svenske initiativ var, at en række dyrevelfærdsorganisationer nogle uger tidligere havde afholdt en pressekonference i Bruxelles. På pressekonferencen offentliggjorde organisationerne optagelser af en række dyretransporter, hvor dyrene udsættes for vanrøgt og dårlig behandling. Ifølge den svenske delegation var meget af det, som blev vist på optagelserne, direkte i strid med Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbundne aktiviteter (herefter transportforordningen). De svenske medier havde vist optagelserne, hvilket havde afstedkommet kraftige reaktioner fra befolkningen i Sverige.

 

På rådsmødet gav Sverige med støtte fra Danmark, Finland, Holland, Tyskland og Østrig udtryk for, at hvis ikke EU-medlemslandene overholder den gældende fællesskabslovgivning, herunder reglerne om kontrol og overvågning, er lovgivningen meningsløs.

 

Kommissær Kyprianou, der har ansvaret for dyrevelfærdsområdet, henviste på rådsmødet til, at en lang række inspektioner fra Kommissionens side havde vist, at EU-medlemslandene ikke har afsat nok ressourcer til at kontrollere overholdelsen af transportforordningens regler. En reaktion herpå kunne ifølge kommissær Kyprianou naturligvis være at iværksætte en række juridiske foranstaltninger over for de EU-medlemslande, der ikke overholder transportforordningens regler. Kommissæren stillede imidlertid spørgsmålstegn ved, hvorvidt dette var den rette vej at vælge. Kommissær Kyprianou henstillede derefter til Rådet, at de enkelte EU-medlemslande nationalt bør sikre, at transportforordningens regler bliver overholdt. Som et incitament i den forbindelse oplyste kommissæren, at Kommissionens fødevare- og veterinærkontrol i 2008 har planlagt otte inspektioner i forhold til overholdelse af transportforordningen i Fællesskabet. Samtidig understregede kommissær Kyprianou, at Kommissionen altid var velvillig til at yde rådgivning af EU-medlemslandene med hensyn til gennemførelse af kontrolforanstaltninger. Afslutningsvis gentog kommissær Kyprianou sit løfte om i nær fremtid at fremsætte et forslag om maksimal transporttid og minimumsbestemmelser for pladsforhold under transport.

 

Jeg er ikke bekendt med, hvorvidt de optagelser, der har været bragt i de svenske medier, er de samme billeder fra finsk tv, der også er blevet vist på TV2 herhjemme. Som det imidlertid fremgår af det ovenfor anførte, så er flere af EU-medlemslandene, herunder Danmark, og ikke mindst Kommissionen allerede opmærksom på problemstillingen. Jeg har i den forbindelse navnlig noteret mig kommissærens oplysninger om, at der i 2008 er planlagt otte inspektioner i forhold til overholdelse af transportforordningen. Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at de otte inspektioner ifølge det officielle kontrolprogram er planlagt at skulle finde sted i Belgien, Italien, Litauen, Polen, Rumænien, Storbritannien og Kroatien. Jeg vil imidlertid ved førstkommende lejlighed i forbindelse med et rådsmøde (landbrug og fiskeri), hvor der er dyrevelfærdspunkter til behandling, få et møde i stand med kommissær Kyprianou. På mødet vil jeg igen lægge pres på Kommissionen for at få fremsat det længe ventede forslag om bl.a. maksimale transporttider inden for EU, som også kommissæren omtalte på rådsmødet i oktober 2007.