Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
|
København, den 15. januar 2008  |
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 14. december (Ad FLF Alm. del) anmodet om min besvarelse af følgende spørgsmål :
Spørgsmål 53:
â€Vil ministeren i forlængelse af svaret pÃ¥ FLF alm. del – samrÃ¥dsspm. G og H den 12. december 2007 om lange kvægtransporter til Rusland oplyse, hvorfor det ikke indgÃ¥r som et element i resultatkontrakten, at sager om kontrol af logbøger og ruteplaner ikke ophobes i en kontrolafdeling ?
Jeg vil indledningsvist resumere, hvordan resultatkontrakter formuleres i den statslige styring.
Resultatkontrakterne udarbejdes med udgangspunkt i regler fra Finansministeriet. Resultatkontrakterne er ikke detaljerede og udtømmende beskrivelser af alle opgaver, som en styrelse skal løse. I statens resultatkontrakter er det hensigten, at man skal fokusere på de vigtigste opgaver, formulere dem som konkrete mål og opstille en række overskuelige resultatkrav til løsningen af disse opgaver. Disse resultatkrav må også gerne være ambitiøse, og dermed vanskelige at opnå.
I forhold til Fødevarestyrelsen har jeg fået oplyst, at da styrelsen indgik resultatkontrakt for henholdsvis årene 2005, 2006 og 2007 med Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, udvalgte man målene i resultatkontrakterne ud fra kriterier om, at målene skulle vedrøre opgaver, der var:
I den forbindelse har Fødevarestyrelsen oplyst, at de ikke tidligere, dvs. til og med 2007, har foreslået opgaverne om kontrol af logbøger og ruteplaner sat ind i resultatkontrakten, fordi opgaven efter styrelsens vurdering har været løst uden større problemer.
Jeg kan tilføje, at i udkast til resultatkontrakt 2008, som Fødevarestyrelsen har foreslået ministeriet, er der nu indsat et resultatkrav om løsning af rekvirerede opgaver i overensstemmelse med de retningslinier og frister, der er defineret herfor. Dette vil omfatte kontrol af logbøger og ruteplaner.
Eva Kjer Hansen
         /Michael Riff Alexandersen