Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

 

København, den 15. januar 2008

Sagsnr.: 5965

 

 

 

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af  14. december 2007 (Alm. del - spørgsmål nr. 52) udbedt sig min besvarelse af følgende:

 

 

 

Spørgsmål 52:

”Vil ministeren i forlængelse af svaret på FLF alm. del – samrådsspm. G og H den 12. december 2007 om lange kvægtransporter til Rusland oplyse, hvad det reelt indebærer, når eksportøren Bovi-Denmark oplyser at de lange transporter til Rusland foreløbig indstilles, betyder det eksempelvis, at danske virksomheder ikke længere foretager lange transporter af dyr til Rusland?”

 

 

Svar:

Sagen om den lange transport af kvier til Rusland i februar 2007 blev først offentlig kendt med Jyllandspostens artikel og den efterfølgende medieomtale om emnet primo december 2007. Først efterfølgende oplyste firmaet Bovi-Denmark, at man fremover ville indstille alle lange transporter til Rusland, med mindre man kan flyve dyrene.

 

Bovi-Denmark er et ud af flere firmaer, der eksporterer levende avlskvæg til både EU og tredjelande. Derudover findes der en række firmaer, der eksporterer levende svin ligeledes til både EU og tredjelande. Disse firmaer har ikke oplyst, at de vil indstille eksporterne, og det vil derfor være meget sandsynligt, at der også fremover vil være lange transporter fra Danmark af både kvæg og svin til eksempelvis Rusland.

 

Det kan herudover oplyses, at Fødevarestyrelsen er bekendt med at landbruget selv har indført et kodeks for transport af dyr. Dette kodeks er vedtaget af erhvervet sammen med eksportørerne den 27. april 2007 og betyder.

 

·        at der indføres en uafhængig kontrolfunktion,

·        at der skal foreligge nødplaner for alle transporter

·        samt at der indføres en begrænsning i varigheden af en transport.

 

Fremover må svin ifølge det omtalte kodeks af 27. april 2007 kun transporteres i 2 gange 24 timer og kreaturer kun i 2 gange 29 timer, afbrudt af et 24 timers hvil med aflæsning. Dette gør, at den konkrete transport til Rusland i februar måned ikke ville have været mulig efter dette kodeks.

 

Ifølge kodeks er det eksportørens ansvar at sikre, at transportører uanset nationalitet overholder danske regler under hele turen, både i og udenfor EU. Det er frivilligt for eksportørerne at tilmelde sig kodeks, men Landbrugsraadet opfordrer landmændene til kun at anvende eksportører, der er tilmeldte til kodeks.

 

 

 

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

 

 

 

          /Michael Riff Alexandersen