Danmarks Naturfredningsforening

Michael Leth Jess ([email protected])



 

København, den 24. oktober 2008

Sagsnr.: 13576/436667

 

 

Kære Michael Leth Jess

 

Tak for dit brev af 30. september 2008 vedrørende tilladelser til blåmuslingefiskeri i Limfjorden.

 

Du henviser i brevet til en skrivelse fra Fiskeridirektoratet af 24. september 2008. I skrivelsen orienterer direktoratet muslingeerhvervet om, at direktoratet på baggrund af to miljøkonsekvensvurderinger udarbejdet af DTU-Aqua vedr. muslingefiskeriet i Lovns og Løgstør bredninger, vurderer, at der kan meddeles tilladelse til at udøve blåmuslingefiskeri i bl.a. disse områder af Limfjorden for den kommende sæson 2008-09.

 

Du udtrykker bekymring over, at der gives fiskeritilladelser indenfor internationale naturbeskyttelsesområder på baggrund af miljøkonsekvensvurderingerne, som efter Danmarks Naturfredningsforenings opfattelse er mangelfulde i forhold til habitatdirektivets krav.

 

Du henviser endvidere til et notat vedr. muslingefiskeri i Limfjorden, udarbejdet i regi af Miljøcenter Aalborg i maj 2008. I dette notat er præsenteret synspunkter, som ikke stemmer overens med den videnskabelige vurdering fra DTU-Aqua.

 

Det følger af habitatdirektivets artikel 6, stk. 3, at der som betingelse for at opnå tilladelse til en aktivitet i eller i nærheden af et internationalt naturbeskyttelsesområde skal være gennemført en konsekvensvurdering. I vurderingen skal aktivitetens effekter på området afdækkes og sammenholdes med de særlige beskyttelseshensyn, der er gældende for området.

 

Ifølge EF-Domstolens afgørelse i sag C -127/02, ”Muslingedommen” skal konsekvensvurderingen tilvejebringes under hensyn til den bedste videnskabelige viden på området med henblik på at give den kompetente nationale myndighed det fornødne grundlag for at træffe en afgørelse.

 

Fiskeridirektoratet har i overensstemmelse med habitatdirektivet og med hjemmel i fiskeriloven foranlediget, at der blev udarbejdet miljøkonsekvensvurderinger af det ønskede fiskeri i Limfjorden. På baggrund af det tilvejebragte grundlag i konsekvensvurderingerne har direktoratet vurderet, at der kunne gives tilladelse til fiskeri.

 

De to konsekvensvurderinger vedrørende Lovns og Løgstør bredninger, som er udarbejdet af DTU-Aqua i løbet af sommeren 2008 bygger, i overensstemmelse med habitatdirektivets krav, på den videnskabelige viden på området.

 

Miljøcenter Aalborgs synspunkter, som de fremgår af ovennævnte notat, har været tilgængelige og kendt for DTU-Aqua i forbindelse med udarbejdelsen af konsekvensvurderingerne for Lovns og Løgstør bredninger.

 

Vidensgrundlaget for konsekvensvurderingerne omfatter både den aktuelle viden, som DTU har opnået ved at gennemføre nye undersøgelser af Limfjorden og den viden på området, som i øvrigt var tilgængelig på tidspunktet for rapporternes udarbejdelse, herunder grundlaget for Miljøcenter Aalborgs notat.

 

Fiskeridirektoratet har under sagens behandling derfor forholdt sig til det samlede vidensgrundlag, således som det er præsenteret i de to videnskabelige miljøkonsekvensvurderinger fra DTU-Aqua vedr. hhv. Lovns og Løgstør bredninger.

 

Der foreligger et grundigt videnskabeligt grundlag for at udstede fiskeritilladelser i Limfjorden. De juridiske og formelle krav i forbindelse med sagens behandling er overholdt og det er Fødevareministeriets opfattelse, at forvaltningen af de nye bestemmelser er i overensstemmelse med direktivet.

 

Jeg finder derfor ikke anledning til at sætte afgørelsen i bero.

 

Hvorvidt forvaltningen af reglerne i fiskeriloven fuldt ud efterkommer de hensyn, der ligger i habitatdirektivet er et spørgsmål som alene kan afgøres af EF-Domstolen, der har kompetencen i at udfylde og fortolke EU-retten.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Eva Kjer Hansen