Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Fiskeridirektoratet

Den 2. januar 2008

J.nr.: 2007-04519

 

 

 

NOTAT

 

Vedr.:     Revisionsrettens særberetning 7/2007

 

Revisionsrettens særberetning nr. 7/2007 om kontrol, inspektion og sanktionssystemer i relation til reglerne om bevarelse af Fællesskabernes fiskeriressourcer omfatter de seks største fiskerinationer målt i landede mængder og landet værdi. Rapporten baserer sig på data fra 2006.

Revisionsrettens undersøgelse tager udgangspunkt i, at den fælles fiskeripolitik er udmøntet som et fangstbegrænsningssystem, der baserer sig på nationalt fordelte kvoter. At systemet er effektivt forudsætter: 1) Komplette og troværdige data 2) effektive inspektioner og 3) effektive sanktioner.

 

I sin rapport konstaterer Revisionsretten, at der i alle de undersøgte medlemslande er problemer af varierende omfang med at leve op til disse forudsætninger. Revisionsretten konstaterer endvidere, at der er en overkapacitet i fiskeriet, som nedsætter rentabiliteten i fiskerierhvervet. Overkapaciteten udgør et meget væsentligt incitament for den enkelte fisker/virksomhed til at bryde reglerne.

 

Revisionsrettens særberetning er således ikke rettet specifikt mod Danmark eller danske forhold. Enkelte steder henvises der til konkrete danske forhold som eksempel, men særberetningens anbefalinger er rettet til Kommissionen og medlemslandene generelt.

Revisionsretten konkluderer, at de nuværende mekanismer til kontrol, inspektion og sanktioner skal styrkes betragteligt - både i Kommissionen og i medlemslandene - hvis den fælles fiskeripolitik skal opfylde sit mål om en bæredygtig udnyttelse af fiskeriressourcerne.

 

Revisionsrettens anbefalinger fremgår af rapportens afsnit 121 til 136. Anbefalingerne til medlemslandende er bl.a., at:

1)     Kvaliteten af data bør styrkes gennem forbedrede datafangstsystemer og forbedrede procedurer for opfølgning og validering.

2)     Øget anvendelse af moderne IT understøttelse er nødvendigt, bl.a. med henblik pÃ¥ at sikre mulighederne for effektiv informationsudveksling mellem myndigheder.

3)     Der bør formuleres kontrolstrategier, der baserer sig pÃ¥ risikoanalyse samt indføres minimumsstandarder for kontrol og relevante evalueringsmekanismer.

4)     Der bør sikres præventive sanktioner ved overtrædelser.

5)     Overkapaciteten i fiskeriet reduceres.

I Danmark er der såvel politisk som administrativt allerede i 2006 og 2007 taget en række initiativer, der retter sig mod de svagheder og problemer, som Revisionsretten peger på.

 

De vigtigste er:

·        Fiskeridirektoratet udarbejdede i 2006 nye risikobaserede kontrolstrategier for sÃ¥vel det erhvervsmæssige som det rekreative fiskeri.

·        PÃ¥ basis af de nye kontrolstrategier etablerede direktoratet den 1. januar 2007 en særlig enhed, der foretager risikoanalyser pÃ¥ baggrund af kontroldata og aktuelle oplysninger fra havnene af mere kvalitativ art. Analyserne indgÃ¥r i en systematisk kontrolplanlægning, som følges op mÃ¥ned for mÃ¥ned.

·        Samarbejdet med andre myndigheder, f.eks. SKAT og Fødevarestyrelsen er blevet styrket ved gennemførelse af koordinerede kontrolforretninger og kampagner f.eks. ”Operation sorte fisk”.

·        Fiskeridirektoratet er i færd med at udvikle et samlet kontroldatasystem, der indeholder alle relevante kontroldata. Systemet skal sikre valide data, der er fuldt tilgængelige for alle kontrollører ogsÃ¥ ”i marken”. Systemet skal bl.a. gøre det muligt at køre standardiserede kontrolrapporter og foretage relevante krydscheck mv. Der er budgetteret 8 mio. kr. til budgettet som forventes pÃ¥begyndt i drift med udgangen af 2008.

·        Pr. 1. april 2008 omstruktureres døgnvagten, bl.a. med henblik pÃ¥ at sikre systematisk VMS kontrol, herunder krydscheck i forhold til logbogsoplysninger mv.

·        En etableret retspraksis over de senere Ã¥r for skærpede sanktioner især i forbindelse med overtrædelser om korrekt registrering af fiskeriaktiviteter indenfor fiskeriomrÃ¥det.

·        I perioden 2003 til 2007 er fiskerikapaciteten i Danmark reduceret med mellem 20 % og 25 % afhængig af, om der mÃ¥les pÃ¥ antal fartøjer, bruttotonnage eller kilowatt. I 2007 alene ligger tilpasningen indenfor FKA segmentet pÃ¥ mellem 11 og 12 %. Det betyder, at indførelsen af FKA reguleringen i 2007 har givet erhvervet betydeligt bedre rammer til en hurtig og skÃ¥nsom strukturtilpasning.

 

Samlet set er det Fiskeridirektoratets opfattelse, at Fiskerikontrollen i Danmark har en kvalitet og et omfang, der i alt væsentligt sikrer en tilfredsstillende opfyldelse af de krav, der følger af EU lovgivningen. De områder, Revisionsretten peger på, hvor der også i Danmark er plads til systemforbedringer, er alle omfattet af direktoratets igangværende strategiske udvikling af virksomheden. For så vidt angår særberetningens helt specifikke kritikpunkter, der retter sig mod konkrete procedurer i sagsbehandlingen, da bliver disse gennemgået og fulgt op på, således at det sikres, at konkrete fejl og mangler ikke udvikler sig til systemfejl.

 

FD, den 2. januar 2008