Folketingets Udvalg for Fødevarer,

Landbrug og Fiskeri

 

København, den 9. oktober 2008

Sagsnr.: 13404

 

 

 

 

 

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 16. september 2008 (Alm. del - spørgsmål nr. 475 – 481) udbedt sig min besvarelse af følgende:

 Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 

Spørgsmål 481:

 

”Vil ministeren oplyse, om der ved fastsættelse af bødens størrelse tages

hensyn til virksomhedens størrelse og antal ansatte?”

 

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som oplyser følgende, hvortil jeg henholder mig:

 

”Ved fastsættelsen af bødestørrelsen for overtrædelser af fødevarelovgivningen tages der hensyn til virksomhedens størrelse. Dette følger af § 60, stk. 5, i den gældende fødevarelov, som giver hjemmel til at differentiere bøderne efter fødevarevirksomhedernes omsætning.

 

Ved administrative bøder er dette udmøntet ved, at fødevareregionerne som udgangspunkt skal anvende antal ansatte (omregnet til heltidsstillinger) som indikator for virksomhedernes størrelse, således at mindre detailvirksomheder med under 10 ansatte skal have normalbøden, mellemstore detailvirksomheder med under 25 ansatte normalbøden + 50% og store detailvirksomheder med 25 ansatte og derover normalbøden + 100%.

 

Antal ansatte er dog alene en indikator for virksomhedens størrelse, idet der er virksomheder med en i forhold til antal ansatte enten meget stor eller meget lille omsætning.

 

Hvis en virksomhed efter en konkret vurdering har en større omsætning end indikeret af antal ansatte, kan regionen forhøje bødestørrelsen, hvis der er et entydigt og veldokumenteret grundlag for en sådan højere kategorisering. Hvis der ikke er en sådan dokumentation, skal overtrædelsen i stedet politianmeldes med indstilling om, at bøden sættes i forhold til omsætningen.

 

Hvis en virksomheds omsætning skønnes at være mindre end indikeret ved antal ansatte, skal fødevareregionerne korrigere indplaceringen til den relevante lavere kategori.

 

Fødevareregionerne skal af egen drift foretage denne vurdering, men hvis bøden er forhøjet på grund af virksomhedens størrelse, skal dette fremgå af bødeforlægget, og det skal også fremgå af bødeforlægget, at virksomheden kan komme med indsigelse, hvis man er uenig i regionens vurdering af virksomhedens størrelse. Regionen skal derefter vurdere, om virksomhedens oplysninger giver anledning til at ændre skønnet og dermed reducere bødestørrelsen.”

 

Da de nuværende bødestørrelser har vist sig uforholdsmæssigt bebyrdende for de små virksomheder, drøfter jeg i øjeblikket mulighederne for at nedsætte bødestørrelsen for disse virksomheder med de politiske ordførere på fødevareområdet.

 

 

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

/Lisbet Nielsen