Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 471, som Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har stillet til justitsministeren den 12. september 2008 (Alm. del).
Brian Mikkelsen
/
Cristina A. Gulisano
Spørgsmål nr. 471 fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (Alm. del):
â€Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af FLF alm. del – samrÃ¥dsspm. AW, AX og AY om lukning af samlestalde den 10. september 2008 oplyse, pÃ¥ hvilke omrÃ¥der indenfor dyrevelfærdsomrÃ¥det Danmark har vedtaget nationale særregler, herunder oplyse, hvorvidt Danmark pÃ¥ den baggrund har modtaget Ã¥bningsskrivelser?â€
Svar:
Justitsministeriet lægger ved besvarelsen til grund, at der med formuleringen â€pÃ¥ hvilke omrÃ¥der inden for dyrevelfærdsomrÃ¥det Danmark har vedtaget nationale særreglerâ€, sigtes til eventuelle danske skærpede regler for transport af landbrugsdyr.
Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at transport af dyr navnlig er reguleret i RÃ¥dets forordning (EF) nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbundne aktiviteter (herefter transportforordningen), som har fundet anvendelse i EU siden den 5. januar 2007.
Forordninger er ifølge EF-traktatens artikel 249, stk. 2, almengyldigt bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hvert EU-medlems-land. Derfor indeholder forordninger som regel ikke valgmuligheder eller bestemmelser, der overlader det til EU-medlemslandene at fastsætte supplerende eller udfyldende regler. Det eneste punkt, hvor EU-medlems-landene normalt skal supplere forordninger, er ved fastsættelse af sanktioner. Det sker imidlertid ikke sjældent, at der er bestemmelser i en forordning, der er så overordnede, at en forudsætning for, at forordningen kan komme til at virke efter hensigten er, at EU-medlemslandene udsteder supplerende nationale regler.
Justitsministeriet har på denne baggrund den 21. december 2006 bl.a. udstedt bekendtgørelse nr. 1729 om beskyttelse af dyr under transport (herefter transportbekendtgørelsen). Transportbekendtgørelsen, der trådte i kraft den 5. januar 2007, indeholder bl.a. i kapitel 2 en række supplerende regler for transporter af dyr omfattet af transportforordningen. Det vil sige bestemmelser, som gælder alle forsendelser, både nationale og internationale.
Kapitel 2 indeholder bl.a. i § 7 en bestemmelse om, at søer, som flyttes fra besætninger efter at have indgået i en produktion af smågrise (udsættersøer) ikke anses for egnet til transporter på mere end 8 timer. Der er endvidere i bekendtgørelsen indsat en bestemmelse om udsætterhøners transportegnethed, jf. bekendtgørelsens § 8. Begge disse bestemmelser supplerer transportforordningens krav til dyrs transportegnethed.
I transportforordningen findes endvidere alene en række overordnede normer for den indvendige højde af køretøjet. Transportforordningens regler suppleres imidlertid derfor på dette punkt af reglerne i transportbekendtgørelsen, som fastsætter specifikke krav til den indvendige højde af køretøjet ved transport af svin på 40 kg og derover, jf. bekendtgørelsens § 9.
Justitsministeriet har endvidere i transportbekendtgørelsens § 10, stk. 1, besluttet at opretholde de skærpede arealkrav for bl.a. svin, som siden 15. august 2006 har fundet anvendelse på transport, herunder transit, i Danmark samt på transport mellem Danmark og andre EU- lande og ved transport til og fra tredjelande. Det betyder, at arealkravene for transport af bl.a. svin fortsat er øget med 20 procent i forbindelse med lange transporter i forhold til de arealkrav, der følger af transportforordningen. De nøjagtige arealkrav, som skal være opfyldt ved landevejstransport af heste, kvæg, får, geder, svin og fjerkræ, fremgår af transportbekendtgørelsens bilag 2.
Herudover indeholder transportbekendtgørelsen – set i forhold til transportforordningen – i kapitel 3 en række skærpede krav, som alene finder anvendelse på dyretransporter, der fuldt ud afvikles i Danmark. Disse regler vedrører bl.a. krav om godkendelse af køretøjer, der anvendes til transport af dyr under otte timer, transportegnethed af kvæg efter kælvning, krav om strøelse mv.
Justitsministeriet kan oplyse, at Danmark ikke har modtaget åbningsskrivelser fra EU-Kommissionen i anledning af ovenstående regler. Det bemærkes imidlertid, at EU-Kommissionen den 21. marts 2005 afgav en udførlig udtalelse til det udkast til ændring af den tidligere gældende bekendtgørelse om beskyttelse af dyr fra 1993, som Justitsministeriet havde notificeret over for EU-Kommissionen i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF af 22. juni 1998 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske standarder og forskrifter. Der henvises i den forbindelse til Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 116 af 1. december 2005 fra Folketingets Retsudvalg.
Herudover bemærkes, at brancheforeningen Danske Svineproducenter i maj 2005 anlagde sag mod Justitsministeriet ved Vestre Landsret med påstand om, at bl.a. en række bestemmelser om indvendig etagehøjde, inspektionshøjde og arealkrav i forbindelse med transport af svin med lastbil i bekendtgørelse nr. 734 af 13. juli 2005 om ændring af bekendtgørelse om beskyttelse af dyr under transport er i strid med EU’s direktiv 91/628/EØF og direktiv 95/29/EF om beskyttelse af dyr under transport (herefter transportdirektivet).
Under Vestre Landsrets behandling af sagen besluttede landsretten ved kendelse af 23. november 2006 at forelægge tre spørgsmål om rækkevidden af transportdirektivets bestemmelser vedrørende indvendig højde, inspektion og arealkrav ved transport af svin i mere end 8 timer for EF-Domstolen. Den 8. maj 2008 besvarede EF-Domstolen i en afgørelse de tre præjudicielle spørgsmål, som var blevet forelagt for domstolen af Vestre Landsret.
Ifølge EF-Domstolens afgørelse er det er i overensstemmelse med det omhandlede transportdirektiv, at Danmark har indført et arealkrav på mindst 0,50 m2 pr. 100 kg svin ved transport af svin i over 8 timer. Herudover følger det af EF-Domstolens afgørelse, at Justitsministeriet har været berettiget til at fastsætte mere præcise regler om højden i transportmidlerne end de regler, der følger af transportdirektivet. EF-Domstolen har således fastslået, at de danske regler i princippet falder inden for det skøn, der er overladt til EU’s medlemslande. Reglerne må ifølge domstolen imidlertid ikke være af en sådan karakter, at de udgør en hindring for samhandelen med levende dyr. Vurderingen af, om de danske regler på dette punkt er af en sådan karakter, at de udgør en hindring for samhandelen med levende dyr, har EF-Domstolen overladt til Vestre Landsret at afgøre. Sagen er fortsat under behandling ved Vestre Landsret.
Som det fremgår ovenfor, vedrører EF-Domstolens afgørelse af 8. maj 2008 tre konkrete spørgsmål i relation til bekendtgørelse nr. 734 af 13. juli 2005 om ændring af bekendtgørelse om beskyttelse af dyr under transport. EF-Domstolen har med afgørelsen derimod ikke helt generelt taget stilling til, om de særregler for transport af dyr, der er gennemført i Danmark, er i overensstemmelse i EU-retten.