Folketingets Udvalg for Fødevarer,

Landbrug og Fiskeri

 

København, den 11. januar 2008

Sagsnr.: 1874/333632

 

 

 

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 13. december 2007 (Alm. del - spørgsmål nr. 47) udbedt sig min besvarelse af følgende:

 

Spørgsmål 47:

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10/12-07 fra Danmarks Fiskeriforening vedrørende fiskekvoter m.m. for 2008, jf. FLF alm. del – bilag 33.”

 

Svar:

De danske fiskerimuligheder for 2008 blev fastlagt som resultat af forhandlinger mellem EU’s fiskeriministre den 17. – 19. december 2007. Heri indgår også kvoter fastlagt i fællesskab med 3. lande. De regionale rådgivende råd spiller en vigtig rolle som rådgivende organ i den fælles fiskeripolitik, og jeg lægger stor vægt på de fremsatte anbefalinger. Sild og torsk i Nordsøen og Skagerrak forvaltes i fællesskab med Norge, hvorfor de fastsatte kvoter for 2008 afspejler udfaldet af forhandlingerne mellem EU og Norge.

 

For så vidt angår tunge i Skagerrak/Kattegat var Kommissionen enig med Danmark i, at der var biologisk grundlag for en forhøjelse af kvoten i stedet for den foreslåede reduktion på 15 pct. Med hensyn til pighvar og slethvar i Nordsøen blev resultatet en uændret kvote i forhold til 2007, mens kvoterne for ising og skrubbe samt rødtunge og skærising forhøjes med 10 pct.

 

På rådsmødet lykkedes det også at indgå en aftale om torsk i Kattegat, der sikrer en bedre beskyttelse af bestanden. Med henblik på at beskytte små torsk og torskeynglen har jeg fra 1. januar 2008 nationalt gjort det obligatorisk at anvende et 120 mm sorteringsvindue med kvadratiske masker, når der fiskes efter torsk i Kattegat. Et sorteringsvindue gør det lettere for de små torsk at slippe igennem nettet. Endvidere blev det besluttet, at én havdag vil tælle som 2½ havdage ved fiskeri efter torsk i Kattegat i perioden februar til april, hvilket vil medvirke til at begrænse fiskeriet i den periode, hvor torskene samler sig for at gyde og dermed er lette at fange. Disse tiltag vil samlet set reducere fiskeridødeligheden for torsk i Kattegat. På den baggrund blev der opnået enighed om at reducere kvoten med 8 pct. i 2008 i forhold til Kommissionens oprindelige forslag om en reduktion på 25 pct.

 

Jeg finder, at muligheden for at overføre uopfiskede mængder mellem kvoteårene er et  nyttigt instrument til at sikre en hensigtsmæssigt forvaltning. Der bør derfor indføres kvotefleksibilitet for alle bestande, hvor det er biologisk forsvarligt, herunder bestande, der forvaltes i fællesskab med 3. lande. Der er allerede sket fremskridt på dette område, idet der for 2008 indføres kvotefleksibilitet for atlanto-skandisk sild, der forvaltes i fællesskab mellem Norge, Island, Rusland, Færøerne og EU. Endvidere har EU og Norge aftalt at nedsætte en arbejdsgruppe med henblik på at vurdere mulighederne for at indføre kvotefleksibilitet for de fælles forvaltede bestande, der er inden for sikre biologiske grænser.

 

For så vidt angår spørgsmålet om mulighed for overførsel af havdage fra ophuggede fartøjer skal det erindres, at havdageordningen er et system til begrænsning af fiskeriindsatsen, hvor Rådet hvert år træffer beslutning om det konkrete antal havdage. Det givne antal havdage gælder derfor kun for et år ad gangen. Havdageordningen for 2008 rummer mulighed for at overføre havdage fra ophuggede fartøjer efter god-kendelse af Kommissionen. Den nuværende havdageordning forventes afløst af et nyt indsatsreguleringssystem i 2009 baseret på en samlet mængde kilowattdage til det enkelte medlemsland. Det forventes, at denne mængde vil blive baseret på fartøjernes faktiske aktivitet i en nylig referenceperiode, hvorefter det vil være op til det enkelte medlemsland at fordele fiskeriindsatsen ud på fartøjer.

 

Med hensyn til industrifiskeriet er der for 2008 skabt væsentligt bedre rammer for forvaltningen end i 2007. Den endelige kvote for tobis vil fortsat skulle fastlægges på baggrund af resultaterne af et moniteringsfiskeri, men forvaltningsmodellen for 2008 tager i højere grad hensyn til de faktiske biologiske forhold. Desuden er der aftalt konsultationer mellem EU og Norge inden moniteringsfiskeriet afsluttes med henblik på at undgå unødige afbrydelser af fiskeriet. For sperling er der fastsat en dansk kvote på 36.466 tons, som kan revideres på baggrund af ny biologisk rådgivning i løbet af 2008.    

 

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

/Uffe Sveistrup