Fødevareministerens tale ved samråd AW, AX, AY i Fødevareudvalget
den 10. september 2008
SpørgsmÃ¥l AW: â€Vil ministeren give en detaljeret redegørelse for forløbet forud for den tidligere familie- og forbrugerministers meddelelse om lukning af Niels Vinderslevs og Henrik Westergaards samlestalde pÃ¥ tv, herunder oplyse, hvem der rÃ¥dgav ministeren forud for tv-udsendelsen?â€
SpørgsmÃ¥l AX: â€Vil ministeren redegøre for hvilke regler, der er overtrÃ¥dt i forbindelse med lukning af samlestaldene hos Niels Vinderslev og Henrik Westergaard?â€
SpørgsmÃ¥l AY: â€Hvilke initiativer vil ministeren tage for at undgÃ¥ lignende erstatningsudbetalinger i fremtiden?â€
Det talte ord
Forløbet forud for meddelelsen om lukning af samlestaldene
Hvem der rådgav ministeren forud for tv-udsendelsen
Hvilke regler der er overtrådt i forbindelse med lukning af samlestederne
Hvilke initiativer ministeren vil tage for at undgå lignende erstatningsudbetalinger i fremtiden
|
På samråd I den 16. januar i år, redegjorde jeg for forløbet forud for lukningen af Niels Vinderslevs og Henrik Westergaards samlesteder.
På samrådet fortalte jeg, at Fødevarestyrelsen i foråret 2007 fik mistanke om, at der i forbindelse med transporter af levende svin til udlandet, skete systematiske overtrædelser af både de fælles europæiske såvel som de danske transportregler. Mistanken gik særligt på, at der i transportdokumenterne for svinetransporter blev angivet forkert bestemmelsessted.
De konkrete sager om lukning af Niels Vinderslevs og Henrik Westergaards samlesteder blev bragt i DR-programmet â€21-søndag†den 17. juni 2007. Programmet viste tilfælde, hvor svin afsendt fra et samlested i Randers tilsyneladende ikke blev leveret til det sted i Tyskland, som virksomheden havde angivet som bestemmelsessted i transportdokumenterne. Reglerne for transport af svin mÃ¥tte pÃ¥ den baggrund antages at være overtrÃ¥dt.
På samrådet den 16. januar i år berettede jeg endvidere, at afsløringen i DR-programmet bragt den 17. juni 2007 den efterfølgende dag var genstand for indgående drøftelser i det daværende Familie- og Forbrugerministerium. På baggrund af sagens alvorlige og hastende karakter, ønskede Familie- og Forbrugerministeriet en hurtig afklaring af mulighederne for at få stoppet de omhandlende svinetransporter til Tyskland.
Disse overvejelser førte til en beslutning om midlertidigt at inddrage godkendelserne af de to involverede samlesteder for svin. Den 18. juni 2007 udtalte den daværende Familie- og Forbrugerminister i DR TV-avisen, at hun ville lukke de to virksomheders samlesteder.
Som jeg har svaret på udvalgsspørgsmål nummer 97 fra Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, kan jeg oplyse, at den forhenværende Familie- og Forbrugerminister blev orienteret ved email af 18. juni 2007. Emailen var udarbejdet af en medarbejder i Fødevarestyrelsen på foranledning af daværende Veterinærdirektør Preben Willeberg og blev modtaget i det daværende Familie- og Forbrugerministeriums departement af afdelingschef Per K. Christiansen, der videregav mailen til den daværende Familie- og Forbrugerminister.
Som jeg har svaret på udvalgsspørgsmål nummer 107 fra Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, gjorde mailen opmærksom på en bekendtgørelse om samhandel inden for Den Europæiske Union med svin samt om indførsel af svin fra tredjelande. Mailen refererede fra den nævnte bekendtgørelse, hvornår godkendelse til omsætning af svin via samlesteder kan inddrages.
Mailen oplyste endvidere, at såfremt bestemmelsen blev anvendt, ville det være hensigtsmæssigt, at samlestedet modtog oplysning om inddragelse af godkendelse inden dette blev offentligt kendt. Det fremgik imidlertid ikke, at samlestederne efter forvaltningsretten havde krav herpå.
 Niels Vinderslev stævnede efterfølgende det daværende Familie- og Forbrugerministerium med påstand om, at ministeriet skulle anerkende, at afgørelsen om midlertidig lukning af hans samlested og en efterfølgende suspension af hans virksomheds transportautorisation var ugyldige. Kammeradvokaten fremkom i oktober 2007 med en indstilling vedrørende stævningen, på grundlag af hvilken ministeriet tog bekræftende til genmæle i sagen. Kammeradvokaten fandt, at der var foretaget en række klare forvaltningsretlige fejl. Denne vurdering er beskrevet i mit svar på udvalgsspørgsmål nummer 108 fra Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Som nævnt under samrådet den 16. januar i år er det klart, at sagerne om lukning af de to samlesteder har gjort, at man i Fødevareministeriet har gjort sig overvejelser om, hvordan den juridiske sagsbehandling på veterinærområdet har kunnet styrkes. På baggrund af det nyligt indgåede veterinærforlig, er der nu afsat midler til en sådan styrkelse af de juridiske kompetencer i Fødevarestyrelsens tre regioner, herunder i særlig grad i relation til dyretransporter. |