Folketingets Udvalg for Fødevarer,
|
København, den  1. oktober 2008  |
Spørgsmål 460:
â€Ministeren bedes i forlængelse af svaret pÃ¥ FLF alm. del spørgsmÃ¥l 378 oplyse mere præcise tal for, hvor dyre og administrativt tidskrævende handelsnormerne for frugt og grønt er i Danmark?â€
Svar:
Kontrollen med handelsnormer for frugt og grøntsager i Danmark er delt imellem Plantedirektoratet og Fødevarestyrelsen. Plantedirektoratet kontrollerer produkterne ved eksport, import samt hos producenter, der pakker egne produkter. Fødevarestyrelsen tager sig af kontrollen i detail- og engrosleddet. Plantedirektoratet og Fødevarestyrelsen har oplyst nedenstående, hvortil jeg kan henholde mig, idet det oplyses, at det alene er på Plantedirektoratets område, at handelsnormerne for frugt og grøntsager kontrolleres separat, og hvor der kan gives konkrete tal, mens Fødevarestyrelsens kontrol indgår som en integreret del af den øvrige fødevarekontrol på virksomhederne.
Plantedirektoratets kontrol
Importkontrollen og kontrollen hos producenter er finansieret via finansloven, mens eksportkontrollen er brugerbetalt. Plantedirektoratet forventer at bruge ca. 1,37 mio. kr. i 2008 af statsfinansierede midler til kontrol af handelsnormer, mens regnskabet for 2007 viste et samlet forbrug til denne aktivitet på 1,49 mio. kr. Herudover betaler eksportørerne gebyrer svarende til udgiften ved eksportkontrol, herunder for godkendelse og stikprøvekontrol hos eksportører.
Importkontrollen af lovgivningen om handelsnormer udføres af de samme kontrollører, der udfører importkontrol i forhold til lovgivning om planteskadegørere og samtidig med gennemførsel af denne kontrol, idet der dog føres selvstændigt regnskab med ressourceforbrug til kontrol af handelsnormer. I 2008 er der budgetteret med ca. 1300 kontroller og et timeforbrug på knap 1200 kontrollørtimer. Herudover kommer et begrænset tidsforbrug centralt i Plantedirektoratet til tilrettelæggelse og opfølgning på kontrollen.
Kontrollen hos producenter, der pakker egne produkter, udføres så vidt muligt sammen med andre kontroller hos primærproducenter, idet der dog føres selvstændigt regnskab med ressourceforbrug til kontrol af handelsnormer. I 2008 er der budgetteret med ca. 350 kontroller og et timeforbrug på omkring 700 kontrollørtimer. Herudover kommer et begrænset tidsforbrug centralt i Plantedirektoratet til tilrettelæggelse og opfølgning på kontrollen.
Eksportkontrol af lovgivning om handelsnormer udføres af de samme kontrollører, der udfører eksportkontrol i forhold til lovgivning om planteskadegørere og, ligesom under importkontrollen, samtidig med eksportkontrol vedr. planteskadegørere. Gebyr for udstedelse af kontrolattest er fastsat, således at aktiviteten finansieres af brugerne. Behovet for eksportkontrol er stærkt begrænset og knytter sig hovedsageligt til eksport af frugt og grønt til Færøerne, Grønland og Norge. Hovedparten af denne eksport udføres af de 3 danske eksportører, der er godkendt til reduceret kontrol. På disse virksomheder udføres stikprøvekontrol svarende til et forventet forbrug på omkring 30 kontrollørtimer i 2008. Herudover kommer et begrænset tidsforbrug centralt i Plantedirektoratet til tilrettelæggelse og opfølgning på kontrollen.
Â
Fødevarestyrelsens kontrol
Fødevarestyrelsens kontrol af handelsnormerne for frugt og grønt sker som en integreret del af den fødevarekontrol, der udføres på de relevante virksomheder i detail- og en grosleddet, og handelsnormkontrollen registreres ikke særskilt.
Eva Kjer Hansen
/Rasmus Ørnberg Eriksen