Folketingets Udvalg for Fødevarer,
|
København, den 11. september 2008  |
Spørgsmål 425:
â€Vil ministeren i forlængelse af svaret pÃ¥ FLF alm. del – samrÃ¥dsspm. AI, AJ, AK, AL, AM, AN og AR den 12. august 2008 om salmonellaepidemien bekræfte, at holdbarhedsdatoen for fersk kød ofte er udløbet inden de 10 dage, som det typisk tager, før salmonellainficeret kød tilbagetrækkes?â€
Svar:
Det er rigtigt, at holdbarhedsdatoen for fersk kød kan være udløbet inden de 10 dage, som det typisk tager, før man trækker salmonellainficeret kød tilbage.
Den intensiverede kontrol, case-by-case kontrollen, er en stikprøvekontrol. Hvis der ikke er en konkret mistanke til, at et parti kød er farligt, er der ikke hjemmel i reglerne til, at kontrollen kan kræve partiet tilbageholdt, indtil undersøgelsen er foretaget. En del virksomheder vælger dog selv at gøre dette for at undgÃ¥ at komme ud i en tilbagetrækningssag.  Â
Der er ikke en generel nul-grænse for salmonella i fødevarelovgivningen, hverken i den danske eller i EU lovgivningen. Det er derfor nødvendigt at foretage en konkret, individuel vurdering af, om et bestemt parti fødevarer mÃ¥ anses for farligt efter Fødevareforordningens art. 14.Â
Om et parti bedømmes som farligt beror på, hvilken type salmonella der er tale om, om den er resistent overfor antibiotika, og hvor omfattende forureningen af partiet er. Der skal foretages en videnskabelig risikovurdering af hvert enkelt parti, hvor der er påvist salmonella.
Selve undersøgelsen for indhold af salmonella tager fem arbejdsdage. Derefter skal det bestemmes, hvilken type salmonella der er tale om, og om der er resistens overfor de mest almindelige antibiotika. Det tager tre arbejdsdage. Endelig skal resultatet risikovurderes, for at fødevareregionerne kan tage stilling til, om det pÃ¥gældende parti er farligt. Det tager en arbejdsdag. Det betyder, at vi under normale omstændigheder er fremme ved 10. arbejdsdag, førend fødevareregionerne har et endeligt resultat, som de kan agere ud fra. Der er gjort meget for at gøre det samlede tidsforbrug til undersøgelsen sÃ¥ kort som muligt.Â
Det skal endvidere præciseres, at det er virksomhedernes ansvar, at de ikke omsætter kød, som kan være sundhedsskadeligt. De kan blandt andet bruge de offentliggjorte resultater af case-by-case kontrollen til at sikre sig dette.
Som jeg har redegjort for i min tale den 12. august 2008 er en væsentlig gevinst af kontrollen den præventive effekt. Det forventes, at kontrollen vil medvirke til, at de virksomheder, der markedsfører kødet, begynder at stille krav til de virksomheder, de modtager kødet fra.
Eva Kjer Hansen
/Thomas Elvensø