Folketingets Udvalg for Fødevarer,
|
København, den 20. august 2008  |
Spørgsmål 410:
â€Vil ministeren oplyse, hvem af henholdsvis DTU Aqua og Fiskeridirektoratet der har initiativpligten?â€
Svar:
I henhold til fiskeriloven er formålet med loven bl.a. at sikre beskyttelse og ophjælpning af levende ressourcer i salt- og ferskvand, for herved at sikre et bæredygtigt grundlag for erhvervsmæssigt fiskeri samt muligheden for rekreativt fiskeri. Ifølge loven gives der mulighed for at gennemføre regler til sikring af disse formål. Ansvaret for loven ligger hos fødevareministeren.
Jeg kan oplyse, at der gennem forskning og undersøgelser mv., som udøves af DTU Aqua og via den aftale, som Fødevareministeriet har indgået med DTU Aqua, opnås løbende adgang til oplysninger om bestandsvurderinger mv.
Gennem Fiskeridirektoratets aktiviteter, herunder den løbende kontakt med Det Rådgivende Udvalg for Rekreativt fiskeri, Ferskvandsfiskeri og Fiskepleje, som har repræsentanter med tilknytning til fiskeri- og miljøinteresser i hele landet, opnås der mulighed for at tage initiativ til, at ministeriet kan reagere, hvis der er behov for ændrede fiskeriregler.
Fiskeridirektoratet reagerer ved, at der igangsættes overvejelser med henblik på udstedelse af nye regler. Som eksempler på udstedelse af regler for fiskeri i lokale ferske vande kan nævnes: bekendtgørelsen om særlige fiskeriregler for visse tilløb til Ringkøbing Fjord, herunder Skjern Å; bekendtgørelsen om særlige fiskeriregler for tilløb til Nissum Fjord, herunder Storå; bekendtgørelsen om særlige fiskerireguleringer og fredningsbælter i visse sydjyske vandløb. Desuden kan nævnes udstedelse af bekendtgørelsen om fiskeredskaber i Klejtrup Sø.
Eva Kjer Hansen
/Mette Selchau
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Institution: Fiskeridirektoratet
Sagsnr.:
Dato: 14. august 2008
Spørgsmål 403, 406 og 410 fra Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri omkring garnfiskeri i søer
Spørgsmål 403 om der foregår et uregistreret salg af sandart fra eksempelvis Julsø eller andre søer
Fiskeridirektoratet kan oplyse, at der i henhold til fiskeriloven er mulighed for at opnå tilladelse til at sælge fisk fra ferske vande. Af Fiskeridirektoratets tilladelse fremgår det, at hvis fiskeren sælger til en opkøber med bevilling eller til en auktion, skal fiskeren ikke foretage indberetning, idet det forudsættes, at opkøber/auktion indberetter til Fiskeridirektoratet. Det fremgår endvidere af tilladelsen, at hvis fiskeren sælger direkte til forbrugeren, er det fiskerens ansvar at indsende et af Fiskeridirektoratet vedlagt skema med fortegnelse over salg af fisk.
Det kan oplyses, at Fiskeridirektoratet har registreret 3 fiskere i Julsø med tilladelse til at sælge fisk. Direktoratet har ved henvendelse til de 3 fiskere fået oplyst, at de tilsammen har fanget ca. 3 ton sandart i 2007. Disse fangster er ikke registreret i Fiskeridirektoratets landingsstatistik. Hvorfor dette ikke er tilfældet undersøges i øjeblikket. Det vides således ikke på nuværende tidspunkt, om de nævnte fangster burde have været indgået i ovennævnte landinger over solgte fisk. I den forbindelse vil det blive overvejet, om der er behov for præcisering af det gældende regelsæt omkring indberetning til Fiskeridirektoratet af salg fra ferske vande.
Spørgsmål 406 om der kan gøres ansvar gældende over for lodsejerne/ bredejerne
I henhold til
fiskeriloven tilkommer fiskeriretten i ferskvand ejeren af den grund, der
støder op til fiskevandet. Dvs. at det som udgangspunkt er bredejeren, der har
fiskeriretten i ferskvand. Bredejeren har også mulighed for at udleje
fiskeriretten i op til 25 år.
Der spørges generelt, om der kan gøres ansvar gældende over for bredejerne.
Som udgangspunkt vil det være den, som udøver en ansvarspådragende handling, som vil kunne gøres ansvarlig. Hvis det er bredejeren, som selv udøver fiskeriet, vil denne kunne gøres ansvarlig. Hvis fiskeriet udøves af lejeren, vil denne som udgangspunkt være ansvarlig, men bredejeren vil også kunne inddrages, hvis vedkommende har medvirket til den ansvarspådragende handling.
Spørgsmål 410 om hvem af henholdsvis DTU Aqua og Fiskeridirektoratet, der har initiativpligten
I henhold til fiskeriloven er formålet med loven bl.a. at sikre beskyttelse og ophjælpning af levende ressourcer i salt- og ferskvand, for herved at sikre et bæredygtigt grundlag for erhvervsmæssigt fiskeri samt muligheden for rekreativt fiskeri. Ifølge loven gives der mulighed for at gennemføre regler til sikring af disse formål. Ansvaret for loven er hos fødevareministeren.
Gennem den løbende forskning, undersøgelser mv., som udøves af DTU Aqua og via den aftale, som fødevareministeriet har indgået med DTU Aqua opnås der løbende adgang til oplysninger om bestandsvurderinger mv.
Gennem Fiskeridirektoratets aktiviteter, herunder den løbende kontakt med Det Rådgivende Udvalg for Rekreativt fiskeri, Ferskvandsfiskeri og Fiskepleje, som har repræsentanter med tilknytning til fiskeri- og miljøinteresser i hele landet, opnås der mulighed for at tage initiativ til, at ministeriet kan reagere, hvis der er behov for ændrede fiskeriregler.
Ministeriet, i praksis ved Fiskeridirektoratet, kan reagere ved, at der igangsættes overvejelser med henblik på udstedelse af nye regler. Som eksempler på udstedelse af regler for fiskeri i lokale ferske vande kan nævnes bekendtgørelsen om særlige fiskeriregler for visse tilløb til Ringkøbing Fjord, herunder Skjern Å, bekendtgørelsen om særlige fiskeriregler for tilløb til Nissum Fjord, herunder Storå, bekendtgørelsen om særlige fiskerireguleringer og fredningsbælter i visse sydjyske vandløb. Desuden kan nævnes udstedelse af bekendtgørelsen om fiskeredskaber i Klejtrup Sø.