Folketingets Udvalg for Fødevarer,
|
 |
Spørgsmål 378:
†Ministeren bedes oplyse, hvad der er baggrunden for, at landbrugskommissær Mariann Fischer Boels forslag om regelforenkling pÃ¥ frugt- og grøntomrÃ¥det i EU blev opgivet. Ministeren bedes endvidere oplyse om ministeren, bl.a. set i lyset af den globale fødevaresituation, finder dette tilfredsstillende, samt hvad ministeren, jf. sin positive reaktion pÃ¥ forslaget, agter at foretage sig for at dette kan nyde fremme?â€
Svar:
I forhold til reformen af markedsordningen for frugt og grøntsager, kan jeg oplyse, at bestræbelserne på at forenkle EU-lovgivningen på dette område absolut ikke er opgivet. Forenkling har været et kernepunkt under hele reformarbejdet, og er det forsat. Reformen har fx medført, at støtten er blevet afkoblet, hvilket – ud over øget markedsorientering – har medført en betydelig forenkling af lovgivningen i frugt og grøntsektoren. Dele af reformarbejdet pågår stadig.
Et væsentligt resultat af reformen er, at antallet af handelsnormer skal reduceres. Handelsnormerne opstiller regler for produkternes størrelse, modenhed og facon. Normerne reguleres af meget detaljeret lovgivning, og er dyre og tidskrævende at administrere.
Som opfølgning pÃ¥ reformen har Kommissionen derfor stillet forslag om, at reducere normerne fra 34 til 10 stk. Dette forslag har mødt stor modstand i en række medlemsstater. Kommissionen ønsker at forenkle reglerne for handelsnormerne for frugt og grønt, ved at harmonisere disse. Man lægger derfor op til at erstatte store mængder af denne detaillovgivning, med en passus om at frugt og grøntsager skal være â€af sund, sædvanlig handelskvalitet†suppleret med nogle relativt simple regler. Fra dansk side arbejder vi for, at sÃ¥vel antallet af normer reduceres og indholdet forenkles sÃ¥ meget som muligt. Det afgørende er, at varerne er af sund og sædvanlig handelskvalitet.
Eva Kjer Hansen
/Mia Stecher