|
|
J.nr. BLS-301-00073 |
|
|
|
|
|
|
Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 373 (alm. del) stillet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Spørgsmål 373
Vil ministeren i forlængelse af svaret på FLF alm. del – samrådsspørgsmål AD den 30. juni 2008 om brakarealer oplyse, hvilken sanktion, der følger af at have pløjet et § 3 område op?
Svar
Hvis et areal er pløjet op i strid med naturbeskyttelseslovens § 3, foreligger der et ulovligt forhold, som kommunen som tilsynsmyndighed har pligt til at foranledige lovliggjort. Hvis der ikke er grundlag for at meddele en efterfølgende dispensation fra § 3 til det allerede foretagne indgreb, kan kommunen meddele påbud om retablering af den beskyttede naturtype, eventuelt i form af påbud om foranstaltninger, der på længere sigt vil medføre en genopretning af den hidtidige tilstand. Den, der overtræder naturbeskyttelseslovens § 3 eller undlader at efterkomme et påbud om retablering, kan straffes med bøde, herunder løbende tvangsbøder til et påbud er efterkommet. I særlige tilfælde kan straffen stige til fængsel i indtil ét år.
Oppløjning af et areal i strid med naturbeskyttelseslovens § 3 kan tillige indebære en overtrædelse af regler om krydsoverensstemmelse, jf. Fødevareministeriets bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse (krav 1.23 om beskyttelse af naturtyper beliggende i et Natura 2000 område). En landbruger, der ikke overholder krydsoverensstemmelseskrav, vil som udgangspunkt få nedsat sin landbrugsstøtte.
Det skal bemærkes, at søer, moser og lignende, heder, strandenge og strandsumpe samt ferske enge og biologiske overdrev, der er dannet, fordi der efter aftale med en offentlig myndighed i en nærmere angiven periode er gennemført en særlig driftsform, herunder braklægning er undtaget fra naturbeskyttelseslovens § 3, stk. 1-3, medmindre andet er bestemt i aftalen. Undtagelsen gælder indtil et Ã¥r efter aftaleperiodens udløb (naturtypebekendtgørelsens § 2, stk. 1).Â