|
Spørgsmål 364:
â€Vil Ministeren pÃ¥ baggrund af artiklen â€Flere dyretransporter – færre kontroller†redegøre for, hvorfor der ses et fald i antallet af Fødevarestyrelsens stikprøvekontroller af dyretransporter, nÃ¥r antallet af eksporterede svin er steget fra godt 1,5 mio i 2003 til næsten 4,4 mio i 2006?â€
Svar:
Fødevarestyrelsen foretager årligt en række stikprøvekontroller af transportmidler under transport for at kontrollere, hvorvidt transporterne lever op til reglerne for transport af dyr. Stikprøvekontrollerne udføres af fødevareregionerne på hhv. slagterierne, på samlesteder og i afsenderbesætninger. Desuden udfører politiet en række stikprøvekontroller af transportmidlerne på landevejene.
En opgørelse over antallet af foretagne stikprøvekontroller i Fødevarestyrelsen fordelt på dyrearter, opgørelse over fundne overtrædelser i den forbindelse, samt antallet af slagtede, importerede og eksporterede dyr fordelt på dyrearter indsendes årligt fra Fødevarestyrelsen til Justitsministeriet. Opgørelserne er baseret på oplysninger fra de enkelte fødevareregioner.
Tallene for stikprøvekontroller udført fra 2004 til 2006 er følgende, opgjort på hhv. indtransporter til slagterier, eksporter fra samlesteder og eksporter fra afsenderbesætninger:
|
Slagterier |
Samlesteder[1] |
Besætninger |
I alt |
2004 |
2.036 |
278 |
36 |
2.350 |
2005 |
692 |
316 |
79 |
1.087 |
2006 |
398 |
238 |
67 |
703 |
Det ses, at antallet af stikprøvekontroller af dyretransporter til slagterier er faldet markant fra 2004 til 2006.
Årsagen til det indledende fald i de oplyste tal skyldes primært tre faktorer:
· Allerede efter indberetningerne i 2003 blev Fødevarestyrelsen opmærksom på, at nogle fødevareregioner indberettede alle transportmidler, der var brugt til indtransport til slagteri (og samlested), idet alle dyr, der modtages, kontrolleres. Fødevarestyrelsen vejledte derefter regionerne om, at indberetningerne fra 2004 kun burde omfatte de transportmidler, der har undergået en egentlig stikprøvekontrol af overholdelse af transportreglerne. Der er således ikke tale om et lavere kontrolniveau, men derimod justeringer i kriteriet for, hvad der indberettes som værende stikprøvekontrol. Fødevarestyrelsen er dog af den opfattelse, at implementeringen af denne kontrol- og indberetningsmetode først har fundet fuld anvendelse på kontrollen på slagterierne i løbet at de næstfølgende år.
· Embedsdyrlægerne på slagterierne er instrueret i at sikre, at stikprøvekontrollerne sker på en måde, så alle køretøjer fra alle transportvirksomheder kontrolleres årligt. Strukturudviklingen i transporterhvervet har betydet, at mange enkelte vognmænd slår sig sammen til større transportselskaber, ligesom de anskaffer sig større og større køretøjer, der kan laste flere dyr. Dette har betydet, at det samme antal dyr kan leveres af færre køretøjer, der igen er ejet af færre transportører. På den baggrund er der sket et mindre fald i antallet af stikprøvekontroller hen over årene.
· Endelig kan det store antal kontroller i 2004 være påvirket af en på det tidspunkt stor opmærksomhed på transportmidlernes indvendige indretning. Af den grund kan der være foretaget ekstra mange stikprøvekontroller i det år, som ikke er blevet gennemført i de seneste år pga. ændret fokus i kontrollen.
Endvidere kan det oplyses, at antallet af overtrædelser af transportreglerne, der medførte en politianmeldelse fra Fødevarestyrelses side fra 2005 til 2007 var følgende: 2005; 284, 2006; 190 og 2007; 167.
Disse tal stammer fra indberetninger fra Fødevarestyrelsens regioner og medtager alle transporter, både indtransporter til slagterierne og eksporter via samlesteder og fra besætninger. Der er her tale om anmeldelser af både transportører/chauffører for ulovlig transport af dyr og af besætningsejere/leverandører, der ved at tillade, at ikke transportegnede dyr transporteres til slagterier derved overtræder transportreglerne.
I denne sammenhæng er der ikke medtaget politianmeldelser af besætningeejere/ leverandører, der via den slagtemæssige proces af deres indsendte dyr, vurderes at have overtrådt andre dyrevelfærdsregler, f.eks. ophelede skuldersår og slagmærker.
Det kan således konkluderes at:
· Antallet af stikprøvekontroller af dyretransporter er ikke faldet drastisk fra 2004 til 2006, men opgørelsen viser i dag et mere realistisk billede af den udførte kontrol.
· En mindre reduktion af antallet af stikprøvekontroller er sket pga. strukturudviklingen i transporterhvervet, men samtlige transportmidler der transporterer dyr til slagterierne kontrolleres som udgangspunkt stadig en gang årligt.
· Der er sket en fald i antallet af anmeldelser af dyretransporter. Dette ses som et tegn på, at der er flere, der overholder reglerne og at kontrollen har en effekt.
Eva Kjer Hansen
/Michael Riff Alexandersen
[1] Den angivne stikprøvekontrol af transportmidler omfatter både stikprøvekontrol ved ankomst til samlestedet samt risikobaseret stikprøvekontrol af indladningsforholdene i forbindelse med, at dyr udføres fra samlesteder.