Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri



 

København, den 14. december 2007

Sagsnr.: 5935

 

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 5. december 2007 (Ad FLF alm. del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål nr. 35.

 

Spørgsmål 35:

 

”Vil ministeren i forlængelse af svaret på FLF alm.del. – spørgsmål 18 vurdere, om der kan være tale om vildledning af forbrugerne, når blandingsprodukter markedsføres med et Lurmærke ?”

 

Svar:

 

Som nævnt ved besvarelsen af spørgsmål 33 blev Lurmærket privatiseret ved den endelige overdragelse til Mejeriforeningen i 1997, både for så vidt angår mærkets udformning og anvendelse. Som nævnt i besvarelsen af spørgsmålet, indebærer dette, at muligheden for at gribe ind overfor forvaltningen af mærkets anvendelse ikke adskiller sig fra muligheden for at gribe ind overfor markedsføringen af andre kvalitetsmærker.

 

Afgørelsen af, hvorvidt mærkningen af et produkt kan vildlede forbrugeren, er en afgørelse som foretages på baggrund af et skøn over samtlige konkrete omstændigheder i hvert enkelt tilfælde.

 

 

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

/Kristine Lilholt Nilsson