Folketingets Udvalg for Fødevarer,

Landbrug og Fiskeri

 

 

 

 

København, den 30. maj 2008

Sagsnr.: 12130/384720

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 8. maj 2008 (Alm. del - spørgsmål nr. 281) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål:

 

 

Spørgsmål 281:

Ministeren bedes kommentere henvendelse af 30/4-08 fra Landsforeningen Levende Hav om fiskeripolitiske spørgsmål?

 

Svar:

Landsforeningen Levende Hav kommenterer i sit indlæg nogle aspekter af reguleringen med FKA (fartøjskvoteandele).

 

Ordningen giver i overensstemmelse med hensigten en række muligheder for sammenlægning af kvoteandele, bytter og fiskeri i pulje.

 

Mulighederne har fra ordningens start været benyttet af fiskerne. Det ser jeg som et udtryk for, at der har været et behov for den strukturtilpasning, som ordningen åbner op for.

 

Levende Hav bringer spørgsmålet om partsfiskernes aflønning op i forhold til de ændringer FKA-systemet har betydet for det enkelte fartøj. Jeg har forstået, at allerede i forbindelse med indførelsen af individuelle overdragelige kvote (IOK) i sildefiskeriet 1. januar 2003 blev dette spørgsmål rejst. Regeringens holdning er fortsat, at spørgsmålet vedrører aftalerne mellem arbejdsgiver og arbejdstager.

 

Der er ingen regulering af priserne i forbindelse med overdragelse af FKA. Der er heller ikke p.t. pligt til at oplyse priserne til fiskerimyndighederne i forbindelse med overdragelser.

 

Der spørges til offentlighed omkring fiskeriregulering med FKA. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Fiskeridirektoratet forbereder en offentliggørelse af det enkelte FKA-fartøjs kvoteandele, årsmængder og fangst. Samtidig vil man stille andre relevante oplysninger til rådighed på Fiskeridirektoratets hjemmeside. Det gælder fx fortegnelse over hvilke fartøjer, der er medlemmer af de enkelte puljer.

 

Spørgsmålet om offentlighed om flest mulige af denne type oplysninger har netop været drøftet i Erhvervsfiskerudvalget, og der er blandt fiskerne tilslutning til åbenhed. Med hensyn til de projekter Fødevareministeriet yder støtte til i 2007, er der på Direktoratet for FødevareErhvervs hjemmeside en samlet oversigt over de projekter, som der er givet tilskud til gennem FIUF-ordningen. Jeg har fået oplyst fra direktoratet, at oversigten for 2007 er opdateret i maj måned 2008, hvorfor der har været en kort periode, hvor det ikke har været muligt at få adgang til oversigten på direktoratets hjemmeside. Der er endnu ikke givet tilsagn om tilskud i 2008 under den nye EFF-ordning.

 

Levende Hav er i sin henvendelse inde på reglerne for motorkraft i fiskerfartøjer og i den forbindelse reglerne for motorkraft i forhold til de FKA-andele, fartøjet har fået tildelt.

 

Der nævnes særlig forholdene i Østersøen, hvor det er forbudt at anvende fartøjer, hvis motorkraft overstiger 221 kW/300 HK.

 

Der havde ved indførelsen af FKA gennem længere tid været debat om, hvorvidt motorkraftbegrænsningen var tilstrækkelig til at varetage hensynet om, at kun mindre fartøjer burde fiske i område 22 (Bælthavet). Debatten havde blandt andet baggrund i, at en del fartøjer efter de tidligere gældende regler havde godkendelse til nedbremsning af motoren.

 

Det måtte forudses, at med mulighederne for at overføre FKA, ville også andre fartøjer end de, der tidligere havde fisket i område 22, kunne få interesse i at deltage i dette fiskeri. Fra 1. januar 2007 blev den hidtidige motorkraftbegrænsning derfor suppleret med en regel om, at nye fartøjer i område 22 ikke måtte have en længde på 17 m eller derover. Der blev også indført grænser for bredden af fartøjerne. Fartøjer, der var tildelt FKA på grundlag af fiskeri i område 22 kunne dog opnå tilladelse til at fortsætte fiskeriet selvom fartøjet var større. Denne dispensation kan ikke overdrages til andre fartøjer.

 

Levende Hav er derudover inde på størrelsen af motorkraften i fartøjer generelt. Det er fartøjets officielle papirer udstedt i henhold til reglerne om skibe, der dokumenterer størrelsen af motorkraften i alle skibe, også fiskerfartøjer. Der spørges blandt andet, hvordan et fartøj kan have fået ændret sin officielle motorkraft uden at have skiftet motor. Det er ikke oplyst, hvilke fartøj det drejer sig om, men det kan være skibe, der før 2004 havde nedbremset motoren. Disse skibe har siden kunne vælge at løse motoren op til den maksimale effekt.

 

Levende Hav nævner også udviklingen i brændstofpriserne. Prisstigningerne giver store udfordringer til fiskeriet, og til andre erhverv. I relation til fiskerireguleringen er det min vurdering, at fiskeriet er væsentligt bedre stillet med de planlægningsmuligheder Ny Regulering giver, end i det tidligere reguleringssystem, hvor fartøjerne skulle på havet i hver kort rationsperiode for at hente selv små rationer af de enkelte fiskearter. I dag kan fartøjsejeren optimere fangstrejserne over året, og der er mulighed for at sammenlægge fangstrettigheder.

 

Afslutningsvis kan jeg bemærke, at ministeriet løbende følger udviklingen omkring ny regulering. Samlet set er det min vurdering, at Ny Regulering indtil nu har levet op til forventningerne. Var reformen ikke blevet gennemført, ville der fortsat være en betydelig overkapacitet i forhold til fiskerimulighederne.

 

Eva Kjer Hansen

 

 

 

                                                                                                       /Mimi Lytje