Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

 

København, den 11. december 2007

Sagsnr. 5926

 

 

Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 4. december 2007 udbedt sig min besvarelse af udvalgsspørgsmål 28.

 

Spørgsmål 28:

Vil ministeren kommentere artiklerne fra Jyllands-posten den 4. december 2007 ”Svindel med kvægtransport”, ”Den lange vej til Rusland” og ”Kvægsag trak længe ud” og oplyse hvad ministeren vil gøre for at sikre at svindel med kvægtransporter ikke gentager sig og herunder oplyse om der i forbindelse med tildeling af eksportstøtte fra EU til eksport af levende kvæg kan stilles om forudgående kontrol af transporterne?

 

Svar:

Jeg finder det stærkt utilfredsstillende, at dyretransporter som den i artiklen nævnte ikke afvikles efter reglerne, og at dyrene på denne måde udsættes for et meget langt og udmattende forløb. Derfor har jeg også taget initiativ til at sikre, at alle logbøger inden afgang kontrolleres efter den gældende procedure, hvor særligt dyrenes velfærd sikres, eventuelt via henvendelse til den virksomhed, der har anmeldt logbogen. Der sker således en kontrol af, hvorvidt den angivne tid og rute er forsvarlig og realistisk, samt hvorvidt logbogen viser en overholdelse af reglerne for transporttid med videre for den dyreart, der skal transporteres. Konstateres der forhold i logbogen, der ikke kan godkendes, kontaktes anmelderen og der sker en dialog om en forbedring af forholdene. Kan for eksempel et hvilesteds placering ikke umiddelbart konstateres via for eksempel kort, anmodes anmelder om at oplyse om stedets nærmere placering og faciliteter med videre.

 

Efter transportens afslutning returneres logbogen til den kontrolafdeling, hvorfra transporten er afgået. Kontrolafdelingen har en måned til at foretage en efterkontrol. Denne foregår ved, at de oplysninger, der blev givet forud for transporten i den godkendte logbog (ruteplan), og de oplysninger chaufføren har registreret om transportens faktiske forløb i den returnerede logbog (ruteplan) sammenholdes. Det drejer sig særligt om datoer og klokkeslæt for ankomst og afgang på hvilesteder og det endelige bestemmelsessted. Det er chaufførens ansvar at oplyse de korrekte forhold under transportens forløb, herunder at redegøre for en eventuel afvigelse fra den forhåndsgodkendte transport.

 

Beklageligvis er den efterfølgende kontrol i den konkrete sag ikke foretaget indenfor en måned som det ellers er reglen. Dette skyldes at man i kontrolafdeling Haderslev har været bagud med kontrollen på grund af et meget stort antal eksporter, hvortil der kræves dyrlægekontrol ved afgangen. En uforudset stor del af ressourcerne er således blevet anvendt til denne kontrol.

 

Jeg kan oplyse, at Region Syd, hvor kontrolafdeling Haderslev har været bagud med logbogskontrollen, har taget initiativ til at tilføre området yderligere ressourcer, således at kontrollen fremover også her kan ske indenfor en måned. Det forventes at den manglende kontrol af logbøger er gennemført inden udgangen af marts 2008.

 

Fremadrettet arbejder jeg for, at vi på EU-plan får afskaffet eksportstøtten til levende avlskvæg, ligesom støtten til eksport af dyr til slagtning blev det i 2005. Det er mit håb, at en afskaffelse af eksportstøtten kan medvirke til at mindske antallet af lange dyretransporter som denne.

 

Endelig arbejder regeringen for at indføre GPS-overvågning i alle køretøjer, der anvendes til lange dyretransporter. Det fremgår af transportforordningen[1], at systemet skal indføres 1. januar 2009, og i øjeblikket forhandles der på EU-plan om valg af praktisk teknisk løsningsmodel. En løsning som jeg finder det vigtigt at få på plads inden 1. januar 2009. Justitsministeriet varetager arbejdet med implementeringen på Danmarks vegne.

 

For så vidt angår spørgsmålet om der i forbindelse med tildeling af eksportstøtte fra EU til eksport af levende avlskvæg kan stilles krav om forudgående kontrol af transporterne kan jeg oplyse, at i henhold til restitutionsreglerne skal der 24 timer før udførslen fremsendes alle de nødvendige oplysninger om transporten. Dette krav opfyldes ved at en kopi af ruteplanen fremsendes til SKAT sammen med forudanmeldelsen af eksporten. På grundlag af forudanmeldelsen foretager SKAT  efter en risikovurdering fysisk kontrol på minimum 5 % af eksporterne.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

 

 



[1] Europa-Parlamentets og  Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og derved forbundne aktiviteter og om ændring af direktiv 64/432/EØF og 93/119/EF og forordning (EF) nr. 1255/97.