Folketingets Udvalg for Fødevarer,

Landbrug og Fiskeri

 

København, den 16. maj 2008

Sagsnr.: 11835

 

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 22. april 2008 (Alm. del - spørgsmål nr. 258) udbedt sig min besvarelse af følgende:

 

Spørgsmål 258:

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21/4-08 fra Dansk Kvæg vedrørende egenkontrol med dyrevelfærd, jf. FLF alm. del – bilag 243.”

 

Svar:

Jeg ser meget positivt på, at Dansk Kvæg ønsker at tage et større ansvar for dyre-velfærden i de danske kvægbesætninger. Det er et område som jeg også selv er meget optaget af, og jeg ser således frem til, at forhandlingerne om egenkontrol med dyrevelfærd tilendebringes, således at implementeringen kan begynde.

 

I forhold til henvendelsen fra Dansk Kvæg kan det oplyses, at Fødevarestyrelsen er meget opmærksom på, at risikoorientere 5 % velfærdskontrollen. I 2008 har styrelsen bl.a. som et pilotprojekt anvendt dødeligheden i besætninger - opgjort som afgang af døde dyr til destruktion - som risikoparameter ved udpegningen til velfærdskontrollen. Oplysningerne vil efterfølgende skulle evalueres med henblik på at udpege en sammenhæng med velfærden i besætningerne.

 

I forbindelse med sådanne evalueringer er Fødevarestyrelsen løbende indstillet på at undersøge og benytte de muligheder, der findes for at målrette 5 % velfærdskontrollen. Jeg kan derfor kun opmuntre branchen til selv at anvende de nævnte indikatorer til at målrette sin rådgivning, for derefter at dokumentere sammenhængen mellem velfærdsindikatorerne og overholdelse af velfærdsreglerne i de enkelte besætninger. Dermed kan velfærdsindikatorerne måske på længere sigt indgå i risikooptimeringen af den offentlige kontrol. Jeg vil derfor opfordre Dansk Kvæg til at stille oplysningerne til rådighed for Fødevarestyrelsen med henblik på anvendelse som risikoparametre til udpegning og efterfølgende evaluering.

 

Jeg er enig med Dansk Kvæg i, at den offentlige kontrol kan og bør kombineres med fokus på rådgivning, og den model for egenkontrol med dyrevelfærd, som Fødevarestyrelsen har foreslået, indebærer netop en kombination af rådgivning og kontrol, hvor rådgivningsdelen er ganske tungtvejende. 

 

Velfærdskontrollen i kvægbesætninger udføres i øvrigt allerede nu koordineret med bl.a. mælkekontrollen og medicinkontrollen, ligesom der allerede findes hjemmel til at fratage en besætningsejer retten til at holde dyr, jf. dyreværnslovens § 29.

 

Jeg har således en forventning om, at en fælles bred indsats, herunder en løbende evaluering af velfærdskontrollen, vil resultere i en væsentlig forbedret dyrevelfærd i de danske kvægbesætninger.

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

/Heidi Søltoft