Folketingets Udvalg for Fødevarer,
|
København, den 16. maj 2008 Sagsnr.: 11803  |
Spørgsmål 247:
â€Kan ministeren bekræfte, at ministeren under samrÃ¥det om rÃ¥dsmødet 14/4-08 oplyste, at forslaget til forordning om fødevarehygiejne ingen indflydelse ville fÃ¥ pÃ¥ aftalen om fødevarekontrollen, og vil ministeren med henvisning til artikel pÃ¥ Altinget 14/4-08: "EU lægger bombe under danske fødevarekontrol" oplyse, om ministerens tilkendegivelse under samrÃ¥det fortsat holder?â€
Svar:
Under samrÃ¥det i Fødevareudvalget d. 9. april 2008 om RÃ¥dsmøde (landbrug og fiskeri) d. 14. april 2008 forelagde jeg punkt 6 om forslaget om fødevarehygiejne til forhandÂlingsoplæg. Som jeg fortalte under samrÃ¥det har der været stor modstand blandt medÂlemsÂstaterne mod Kommissionens oprindelige forslag fra marts 2007 om undtagelse for egenkontrol for mikrovirksomheder, idet medlemsstaterne fandt, at man allerede har den ønskede fleksibilitet i hygiejnereglerne, og at undtagelse altid bør bygge pÃ¥ en risikoÂvurdering. Regeringen oplyste allerede pÃ¥ møde d. 23. maj 2007 i Europaudvalget, at regeringen ikke kunne støtte forslaget i den oprindelige form.
Den 2. april 2008 stemte Europa-Parlamentets miljøudvalg om forskellige ændringsforÂslag. Miljøudvalget accepterer sÃ¥ledes forslaget om, at nogle virksomheder kan slippe for HACCP-baseret egenkontrol, nÃ¥r der er tale om salg af fødevarer til den endelige forbruger, men undtagelsen skal bygge pÃ¥ en risikovurdering. Omfanget af virksomÂheder, som kan undtages, foreslÃ¥s ændret, sÃ¥ledes at den gælder op til mellemstore virksomheder med op til 250 ansatte og en omsætning pÃ¥ op til 50 mill. Euro – dog med særlig fokus pÃ¥ mikrovirksomheder.
Endvidere skal der tages hensyn til virksomhedens aktiviteter og størrelse, nÃ¥r myndigÂheden vurderer, hvilken dokumentation virksomheden skal fremlægge for, at den i øvrigt opfylder indretnings- og driftsmæssige krav i hygiejnelovgivningen.
Regeringen støtter naturligvis intentionen om at reducere de administrative byrder for virksomhederne. Men nÃ¥r det handler om fødevareomrÃ¥det, kommer fødevaresikkerÂheden altid først – hvis der skal være regelforenkling pÃ¥ dette omrÃ¥de, skal det bygge pÃ¥ en risikovurdering.
Regeringen mener, at undtagelser fra egenkontrolkravene skal bygge pÃ¥ en risikovurÂdering af virksomhedernes aktiviteter, og ikke pÃ¥ deres størrelse eller omsætning.
Som jeg bemærkede i talen, er det regeringens opfattelse, at der i den nuværende forordning allerede eksisterer den fleksibilitet, som Europa-Parlamentets ændringsforÂslag medfører. Det har vi allerede gjort brug af i Danmark, senest i udmøntningen af fødevareforliget fra maj 2007 ved at fritage ultra-lavrisikovirksomheder sÃ¥som værtshuse og apoteker fra egenkontrolkravet.
Det var sÃ¥ledes i forhold til ændringsforslaget som vedtaget i miljøudvalget, at jeg udtalte, at den foreslÃ¥ede ændring – med Europa-Parlamentets ændringsforslag – derfor ikke vil medføre nogen ændring i dansk praksis pÃ¥ omrÃ¥det, idet Danmark i udmøntÂningen af fødevareforliget fra maj 2007 har gjort brug af den fleksibilitet, der allerede er i reglerne. Jeg stÃ¥r altsÃ¥ ved min tilkendegivelse.
Eva Kjer Hansen
/Lisbet Nielsen