Folketingets Udvalg for Fødevarer,

Landbrug og Fiskeri

 

København, den 16. maj 2008

Sagsnr.: 11803

 

 

 

 

 

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 16. april 2008 (Alm. del - spørgsmål nr. 247) udbedt sig min besvarelse af følgende:

 

Spørgsmål 247:

 

”Kan ministeren bekræfte, at ministeren under samrådet om rådsmødet 14/4-08 oplyste, at forslaget til forordning om fødevarehygiejne ingen indflydelse ville få på aftalen om fødevarekontrollen, og vil ministeren med henvisning til artikel på Altinget 14/4-08: "EU lægger bombe under danske fødevarekontrol" oplyse, om ministerens tilkendegivelse under samrådet fortsat holder?”

 

Svar:

Under samrådet i Fødevareudvalget d. 9. april 2008 om Rådsmøde (landbrug og fiskeri) d. 14. april 2008 forelagde jeg punkt 6 om forslaget om fødevarehygiejne til forhand­lingsoplæg. Som jeg fortalte under samrådet har der været stor modstand blandt med­lems­staterne mod Kommissionens oprindelige forslag fra marts 2007 om undtagelse for egenkontrol for mikrovirksomheder, idet medlemsstaterne fandt, at man allerede har den ønskede fleksibilitet i hygiejnereglerne, og at undtagelse altid bør bygge på en risiko­vurdering. Regeringen oplyste allerede på møde d. 23. maj 2007 i Europaudvalget, at regeringen ikke kunne støtte forslaget i den oprindelige form.

 

Den 2. april 2008 stemte Europa-Parlamentets miljøudvalg om forskellige ændringsfor­slag. Miljøudvalget accepterer således forslaget om, at nogle virksomheder kan slippe for HACCP-baseret egenkontrol, når der er tale om salg af fødevarer til den endelige forbruger, men undtagelsen skal bygge på en risikovurdering. Omfanget af virksom­heder, som kan undtages, foreslås ændret, således at den gælder op til mellemstore virksomheder med op til 250 ansatte og en omsætning på op til 50 mill. Euro – dog med særlig fokus på mikrovirksomheder.

 

Endvidere skal der tages hensyn til virksomhedens aktiviteter og størrelse, når myndig­heden vurderer, hvilken dokumentation virksomheden skal fremlægge for, at den i øvrigt opfylder indretnings- og driftsmæssige krav i hygiejnelovgivningen.

 

Regeringen støtter naturligvis intentionen om at reducere de administrative byrder for virksomhederne. Men når det handler om fødevareområdet, kommer fødevaresikker­heden altid først – hvis der skal være regelforenkling på dette område, skal det bygge på en risikovurdering.

 

Regeringen mener, at undtagelser fra egenkontrolkravene skal bygge på en risikovur­dering af virksomhedernes aktiviteter, og ikke på deres størrelse eller omsætning.

 

Som jeg bemærkede i talen, er det regeringens opfattelse, at der i den nuværende forordning allerede eksisterer den fleksibilitet, som Europa-Parlamentets ændringsfor­slag medfører. Det har vi allerede gjort brug af i Danmark, senest i udmøntningen af fødevareforliget fra maj 2007 ved at fritage ultra-lavrisikovirksomheder såsom værtshuse og apoteker fra egenkontrolkravet.

 

Det var således i forhold til ændringsforslaget som vedtaget i miljøudvalget, at jeg udtalte, at den foreslåede ændring – med Europa-Parlamentets ændringsforslag – derfor ikke vil medføre nogen ændring i dansk praksis på området, idet Danmark i udmønt­ningen af fødevareforliget fra maj 2007 har gjort brug af den fleksibilitet, der allerede er i reglerne. Jeg står altså ved min tilkendegivelse.

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

/Lisbet Nielsen