Folketingets Udvalg for Fødevarer,

Landbrug og Fiskeri

 

København, den 8. maj 2008

Sagsnr.:

 

 

 

 

 

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 14. april 2008 (Alm. del - spørgsmål nr. 237) udbedt sig min besvarelse af følgende:

 

Spørgsmål 237:

 

”Vil ministeren oplyse om resultatet af den Stående Komité for Dyresundhed og Fødevaresikkerheds behandling af Kommissionens forslag om at godkende Allanblackia frøolie som fødevareingrediens, når dette foreligger, redegøre for hvilke konsekvenser beslutningen får for fødevaresikkerheden i Danmark og oplyse hvad regeringen vil foretage sig i den anledning?”

 

Svar:

Jeg kan oplyse, at forslaget fra EU-Kommissionen om godkendelse af Allanblackia frøolie som ny levnedsmiddelingrediens blev vedtaget med kvalificeret flertal på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 15. april 2008. Danmark stemte imod forslaget.

 

Den danske modstand mod godkendelsen af olien skyldtes vurderingen fra Fødevareinstituttet ved DTU af, at Allanblackia frøolien har en fysiologisk effekt udover ernæringsmæssigt at fungere som en olie. Instituttet fandt derfor, at der var behov for yderligere toksikologiske studier, inden olien godkendes til fødevarebrug.

 

Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har også vurderet olien og konkluderer i sin udtalelse af 25. oktober 2007, at olien er sikker at anvende til fødevarebrug under de ansøgte betingelser. På denne baggrund er olien blevet godkendt i EU og må således også markedsføres i Danmark.

 

Produktet er godkendt på EU-niveau i henhold til regler, fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 258/97 af 27. januar 1997 om nye levnedsmidler og nye levnedsmiddelingredienser. Disse regler er umiddelbart gældende i alle medlemsstater og Danmark er som medlem af EU forpligtiget til at leve op til de retsakter, der udstedes af Fællesskabet.

 

De danske fødevaremyndigheder vil følge eventuelle rapporteringer vedrørende anvendelsen af olien nøje. Såfremt der skulle fremkomme nye oplysninger, som giver en begrundet formodning om, at olien har negative sundhedsmæssige effekter, er der ifølge novel food forordningens artikel 12, stk. 1 mulighed for, at begrænse eller suspendere handelen med og anvendelsen af olien i Danmark. Dette ser jeg dog ikke noget grundlag for på nuværende tidspunkt.

 

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

/Kristine Lilholt Nilsson