Folketingets Udvalg for Fødevarer,
|
 |
Spørgsmål 218:
†Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Peer Risager, Dronninglund vedrørende stramning af fødevareloven, jf. FLF alm. del - bilag 210.â€
Svar:
Fra 1. januar 2008 skal indskærpelser som udgangspunkt følges op med et gebyrbelagt opfølgende kontrolbesøg, ligesom det er tilfældet ved påbud, forbud, bøder og politianmeldelser. Ekstrakontrol på baggrund af en indskærpelse er et led i implementeringen af det politiske forlig på fødevareområdet fra maj 2007. Formålet er, at kontrolindsatsen i højere grad skal fokusere på de virksomheder, der udgør den største risiko, og de virksomheder, som mangler evne eller vilje til at overholde reglerne.
 Â
Ved ændringen af fødevareloven, som trådte i kraft den 21. februar 2007, og som blandt andet var et led i udmøntningen af den politiske aftale om skærpet bødesanktionering for fødevareområdet (plan for nul-tolerance), fastsatte et bredt flertal i Folketinget vejledende bødestørrelser for en lang række overtrædelser inden for fødevarelovgivningen. Bødestørrelserne, som er beskrevet i lovbemærkningerne, er udtryk for en væsentlig, generel skærpelse af det tidligere gældende bødeniveau.
Fødevarekontrollen skal tage udgangspunkt i disse vejledende bødestørrelser, når der udstedes administrative bøder for overtrædelser af fødevarelovgivningen. Kontrollen skal dog altid se på alle omstændigheder i en sag for at kunne fastsætte den endelige bødestørrelse. Der skal blandt andet tages hensyn til virksomhedens omsætning og eventuelle formildende og skærpende omstændigheder. De enkelte tilsynsførende skal således fastsætte bødestørrelsen i den konkrete sag på baggrund af de fælles retningslinier, som er på området og ikke ud fra den enkeltes individuelle vurdering af bødestørrelsen.
I efteråret 2008 skal de forhøjede bødestørrelser revideres, herunder dele af nul-tolerance planen, og i den forbindelse skal det bl.a. vurderes, om bøderne har haft den ønskede effekt.
Når fødevarekontrollen konstaterer en overtrædelse af fødevarelovgivningen, skal kontrollen reagere og som udgangspunkt anvende den sanktion, som skønnes nødvendig for at få virksomheden til at rette op på forholdet. Samtidig må sanktionen ikke være mere indgribende end nødvendigt. Der kan således ikke opstilles faste regler for, hvordan en overtrædelse skal sanktioneres. Der skal foretages en konkret vurdering i hver enkelt sag, hvor den tilsynsførende inddrager alle sagens omstændigheder, f.eks. overtrædelsens art, omfang, grovhed, om virksomheden tidligere har overtrådt reglerne, virksomhedens vilje til at overholde reglerne, samt hvordan forholdene i øvrigt er i virksomheden.
For så vidt angår eksemplet i henvendelsen betyder dette, at reaktionen for manglende dokumentation af egenkontrol i 3 dage afhænger af omstændighederne i sagen, bl.a. af virksomhedstype, hvilke områder og hvor stor en del af dokumentationen der mangler, hvad er virksomhedens forklaring på overtrædelsen, har virksomheden tidligere overtrådt disse eller andre regler, hvordan ser forholdene ellers ud i virksomheden m.v. I øvrigt skal jeg bemærke, at den vejledende bødestørrelse for mangelfuld egenkontroldokumentation ikke er på 15.000 kr., men derimod på 10.000 kr.
For så vidt angår det andet eksempel i henvendelsen vedrørende fødevarer med overskreden holdbarhed, har Fødevarestyrelsen udarbejdet en vejledning om vurdering af bagatelgrænser på fødevareområdet. Vejledningen opstiller en række parametre, der skal indgå i de tilsynsførendes overvejelser om, hvorvidt en overtrædelse er bagatelagtig. Hvis en overtrædelse er bagatelagtig, skal der som udgangspunkt ikke gives en sanktion i form af f.eks. indskærpelse eller administrativ bøde. Det fremgår således bl.a. af vejledningen, hvilke momenter der spiller ind ved vurderingen af, om fund af fødevarer med overskreden holdbarhed skal betragtes som en bagatelagtig overtrædelse, eller som udgangspunkt skal medføre en bøde, fordi overtrædelsen er omfattet af instruksen om mere konsekvent bødesanktionering. Vurderingen af 16 pakker kiks med overskreden holdbarhed afhænger således bl.a. af virksomhedstype, hvor stor en del af varelageret der er tale om, hvorvidt der er tale om et generelt problem, hvad virksomhedens forklaring på overtrædelsen er, om der tidligere er fundet lignende overtrædelser i virksomheden, hvordan der i øvrigt ser ud i virksomheden m.v.
Samtidig er det naturligvis meget vigtigt, at fødevarekontrollen i videst muligt omfang behandler virksomhederne ensartet. Som en del af fødevareforliget skal alle de tilsynsførende på fødevareområdet i 2008 bl.a. gennemgå et kursus i forvaltning og sagsopfølgning - med fokus på ensartethed. Derudover er ensartethed et område, som Fødevarestyrelsen arbejder kontinuerligt og intensivt med, bl.a. gennem generelle retningslinier og instrukser til regionerne, kvalitetstjek af kontrolrapporter, erfaringsudvekslingsmøder, supervision i regionerne mv.
Jeg kan afslutningsvis oplyse, at jeg d. 28. april 2008 mødtes med blandt andet Nærbutikkernes Landsforening til et debatmøde om regelforenkling. Under mødet blev netop grænserne for bagatelagtige overtrædelser og ensartethed drøftet, og problemstillingerne indgår i regelforenklingsarbejdet.
Eva Kjer Hansen
/Lisbet Nielsen