25.04.2008

J.nr.: 2008-20-269-01945/HEVM/LMBN

 

Notat udarbejdet til spørgsmål nr. 217 fra Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vedrørende henvendelse fra NJV Revision om overtrædelse af autorisationsbekendtgørelsen.

Registrering af fødevarevirksomheder

Det følger af  EU-regler, at alle fødevarevirksomheder som minimum skal registreres. De fødevarevirksomheder, som i Danmark skal registreres, er virksomheder, der vurderes at være forbundet med færre hygiejniske risici end de resterende fødevarevirksomheder, som skal autoriseres.

 

Virksomhed med salg af slik er en fødevarevirksomhed, som ifølge autorisationsbekendtgørelsen skal registreres.

 

Proceduren ved registrering er, at fødevarevirksomheden, før den påbegynder sine aktiviteter, skal sende anmodning om registrering til den fødevareregion, hvor virksomheden er beliggende. Anmodningen skal indeholde en beskrivelse af de påtænkte aktiviteter. Virksomheden må først påbegynde sine aktiviteter efter at have modtaget bekræftelse på at være registreret i fødevareregionen.

 

Det er fødevarevirksomhedernes ansvar at sørge for at blive enten autoriseret eller registreret, inden de påbegynder deres aktiviteter.

 

Kravet om autorisation/registrering er nødvendigt, da fødevaremyndighederne ikke kan udføre kontrollen og dermed sikre forbrugerne, medmindre de er bekendt med virksomhedernes eksistens. En fødevarevirksomhed må derfor først påbegynde sine aktiviteter, når den har modtaget bekræftelse på at være registreret hos fødevareregionen.

Valg af sanktion

Når fødevarekontrollen konstaterer en overtrædelse af fødevarelovgivningen, skal kontrollen reagere og som udgangspunkt anvende den sanktion, som skønnes nødvendig for at få virksomheden til at rette op på forholdet. Samtidig må sanktionen ikke være mere indgribende end nødvendigt. Der kan ikke opstilles faste regler for, hvordan en overtrædelse skal sanktioneres, idet der altid skal foretages en konkret vurdering i hver enkelt sag, hvor den tilsynsførende inddrager alle sagens omstændigheder, fx overtrædelsens art, omfang, grovhed, om virksomheden tidligere har overtrådt reglerne, virksomhedens vilje til at overholde reglerne, samt hvordan forholdene i øvrigt er i virksomheden.

 

De overordnede principper for valg af sanktion suppleres af den mere konsekvente bødesanktionering, som blev indført som et led i nul-tolerance planen, der blev indgået mellem Regeringen og Dansk Folkeparti i april 2006. Med virkning fra 1. juli 2006 skal klare overtrædelser af klare regler som udgangspunkt sanktioneres med en administrativ bøde allerede ved førstegangsovertrædelser. Manglende registrering af en virksomhed er omfattet af reglerne om mere konsekvent bødesanktionering.

 

Fødevarekontrollen skal altid vurdere, om der er særlige omstændigheder, der gør, at en overtrædelse alligevel ikke skal sanktioneres. Fx må nogle overtrædelser ud fra en konkret vurdering betragtes som så bagatelagtige, at sanktionering bør undlades, da dette bl.a. kan være i strid med proportionalitetsprincippet. Fødevarestyrelsen har udarbejdet en vejledning om vurdering af bagatelgrænser på fødevareområdet. Vejledningen opstiller en række parametre, der skal indgå i de tilsynsførendes overvejelser over, om en overtrædelse er bagatelagtig.

                     

Bødestørrelser

Ved den ændring af fødevareloven, som trådte i kraft den 21. februar 2007, og som var et led i udmøntningen af nul-tolerance planen for fødevareområdet, fastsatte et bredt flertal i Folketinget vejledende bødestørrelser for en lang række overtrædelser inden for fødevarelovgivningen. Bødestørrelserne, som er beskrevet i lovbemærkningerne, er udtryk for en væsentlig, generel skærpelse af det tidligere gældende bødeniveau.

 

Det fremgår, at normalbødestørrelsen for manglende registrering er 10.000 kr.

 

Fødevarekontrollen skal altid tage med i betragtning, om der er eventuelle formildende eller skærpende omstændigheder i sagen, der medfører, at bøden bør nedsættes eller forhøjes. Endvidere skal der tages højde for bødedifferentiering efter virksomhedernes størrelse og omsætning efter de retningslinier, der er fastsat i Fødevarestyrelsens ”Vejledning om differentiering af bødestørrelse efter virksomhedernes omsætning.”

 

Administrative bøder

Hvis en myndighed vurderer, at en virksomhed skal sanktioneres med en bøde, skal forholdet som udgangspunkt anmeldes til politiet. Spørgsmålet om overtrædelse af lovgivningen og strafudmålingen afgøres herefter af domstolene.

 

Fødevareloven giver dog mulighed for, at fødevarekontrollen i stedet for at anmelde sagen til politiet kan give virksomheden et administrativt bødeforlæg, hvis domstolene har fastsat domspraksis eller Folketinget har fastsat en vejledende bødestørrelse på området.

 

Et bødeforlæg er således alene en mulighed fra fødevareregionen om en hurtig afgørelse af sagen. Da bødeforlæg ikke er afgørelser i forvaltningsretlig forstand, er der ikke mulighed for at påklage disse. Virksomhedens retssikkerhed er dog sikret ved, at virksomheden, såfremt den er uenig i grundlaget for den administrative bøde eller bødens størrelse, kan undlade at betale bøden, hvorefter både skylds- og sanktionsspørgsmålet vil blive prøvet ved domstolene.