Folketingets Udvalg for Fødevarer,
|
 |
Spørgsmål 165:
â€Vil ministeren kommentere artiklerne af 22/2-08 fra Dansk Handelsblad â€Fødevareregion sagde nej til servicehundâ€, â€Servicehunde rører ikke varerne†og â€Servicehunde er velkomne i dagligvarebutikker†og herunder oplyse, hvilken indflydelse vil det fÃ¥ pÃ¥ tildelingen af smiley’er til en fødevareforretning o.l., nÃ¥r forretningen helt korrekt giver adgang til, at kunder kan medbringe en blindførerhund eller en servicehund?â€
Svar:
Det er virksomhedens ansvar at beskytte fødevarerne mod forurening, sÃ¥ledes at forbruÂgerne trygt kan spise de varer, de køber i butikken eller pÃ¥ restauranten. Derfor er der generelt forbud mod, at dyr har adgang til fødevarevirksomheder.
Samtidig skal vi tage hensyn til de medborgere, der af den ene eller anden grund har brug for hjælp af en servicehund eller blindførerhund. Derfor giver fødevarelovgivningen mulighed for, at svagtseende eller andre handicappede kan tage deres blindførerhund eller servicehund med i kundeområderne i butikker eller restauranter.
Det er dog stadig butikkens eller restaurantens ansvar, at det ikke giver anledning til hygiejneproblemer for fødevarerne, og derfor kan butikken eller restauranten beslutte, at man ikke vil tillade blindÂfører- eller servicehunde i butikken eller restauranten. Den enkelte butik eller restaurant skal altsÃ¥ foretage en konkret vurdering af, om man forsvarligt kan tillade en blindfører- eller servicehund adgang til butikken eller restauranten, eller om man vil finde andre løsninger for at hjælpe den handicappede.
Opgaven for en servicehund er f.eks. at hente ting til sin ejer. Det er dog klart, at en servicehund ikke må tage fødevarer fra hylder eller kølediske i butikken. Det ville betyde for stor risiko for forurening af fødevarerne.
Det er samtidig min vurdering, at det i de fleste tilfælde ikke vil give anledning til risiko for forurening af fødevarer, at en blindførerhund eller servicehund hjælper sin ejer med at komme rundt i butikken eller restauranten. Blindførerhunde og servicehunde er i sagens natur meget velopdragne og under fuld kontrol af ejeren.
Såfremt en hund alligevel giver anledning til hygiejniske problemer, f.eks. ved at tage fødevarer fra hylder eller kølediske, er der risiko for, at de resterende varer er forurenet. Fødevarevirksomheden skal have generelle procedurer for håndtering af forurenede varer, f.eks. at de berørte varer kasseres. Såfremt fødevarevirksomheden har sådanne procedurer og anvender dem korrekt, vil det ikke få negativ indflydelse på kontrolresultatet og dermed tildelingen af smiley’er, såfremt en sådan situation observeres ved et kontrolbesøg.
Fødevarestyrelsen er i færd med at revidere vejledningen om hygiejne i fødevarevirksomheder. Her vil disse forhold blive nærmere beskrevet.
Eva Kjer Hansen
/Thomas Elvensø