Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri    Â
|
             TALEPUNKT
Fødevareministerens og Finansministerens besvarelse af
spørgsmål nr. M stillet af Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri
Det talte
ord gælder   Â
Spørgsmål
â€Vil ministeren redegøre for konsekvenserne af opsparingen pÃ¥ 1 pct. indenfor
Fødevareministeriets ressort og herunder redegøre for konsekvenserne for
omrÃ¥der, hvor der er forlig eksempelvis forliget om fødevarekontrollen ?â€
Svar
Tak for spørgsmålet til dette samråd om opsparingsordningen i 2008.
Som jeg ved den tekniske gennemgang af finanslovsforslaget for 2008 i udvalget
tilkendegav, skulle vi i ministeriet have uddybet forholdene lidt mere før jeg
er klar med en udmøntning.
Jeg er glad for denne lejlighed, da det sker på passende måde efter den
tekniske gennemgang på embedsmandsniveau. Således har jeg nu mulighed for at
fortælle udvalget om den obligatoriske opsparingsordning i 2008 på Fødevareministeriets
driftsområde.
Sagen er, at opsparingsordningen er
et led i regeringens samlede politik begrundet i konjunkturhensyn.
Dansk økonomi er på toppen af en højkonjunktur med udpræget mangel på
arbejdskraft og tiltagende pris- og lønstigninger.
Indførelse af en midlertidig obligatorisk opsparing i 2008 vil medvirke til at dæmpe den aktivitetsvirkning, der blandt andet følger af den kommunale budgetlægning i 2008, herunder aftaleoverskridelsen på 0,9 mia. kr. i nettoserviceudgifterne.
Opsparingen afspejler ikke en politisk omprioritering eller besparelse. Fordelingen af bevillinger mellem minsterområder og aktiviteter er således uændret.
På Fødevareministeriets område er opsparingen 20,1 mio.kr. i 2008, og den
omfatter ikke ministeriets lønsumsrammer. Opsparingen frigives i 2009 under
hensyntagen til konjunktursituationen.
Jeg agter at udmønte kravet om opsparing ligeligt med 1 pct. til departementet og direktorater/styrelser samt det forskningsbaseret myndighedsberedskab ved Aarhus Universitet og DTU, som alle indgår i driftsrammen.
Dog vil Fødevarestyrelsens opsparing blive reduceret fra, 5,7 mio. kr. til 5,1 mio. kr., da jeg vælger at friholde bevillingstilførslen fra fødevareforliget for opsparingskravet.
Samlet set bliver opsparingen i Fødevarestyrelsen minimal set i forhold til styrelsens bruttoudgifter på godt 1,1 mia. kr.
Det er min vurdering, at opsparingen samlet set for Fødevareministeriets institutioner vil være overkommelig, og at der vil være interne projekter/nyanskaffelser og andet, der kan udskydes til 2009.
En medvirkende faktor er også den midlertidige bevillingslov for 2008 som tilsiger generel tilbageholdenhed. Den forventes at påvirke det faktiske forbrug i de første måneder af 2008 og dermed gøre det lettere for institutionerne at udvise mindreforbrug med henblik på opsparingen.
Departementet vil sammen med institutionerne som led i den almindelige budgetopfølgning løbende overvåge, at opsparingen ikke for en uhensigtsmæssig effekt på løsning af kerneopgaver.