Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri     

 

Den 26. februar 2008

 

 

 

              TALEPUNKT



Fødevareministerens og Finansministerens besvarelse af spørgsmål nr. M stillet af Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Det talte ord gælder    

Spørgsmål
”Vil ministeren redegøre for konsekvenserne af opsparingen på 1 pct. indenfor Fødevareministeriets ressort og herunder redegøre for konsekvenserne for områder, hvor der er forlig eksempelvis forliget om fødevarekontrollen ?”

 

Svar
Tak for spørgsmålet til dette samråd om opsparingsordningen i 2008.

Som jeg ved den tekniske gennemgang af finanslovsforslaget for 2008 i udvalget tilkendegav, skulle vi i ministeriet have uddybet forholdene lidt mere før jeg er klar med en udmøntning.

Jeg er glad for denne lejlighed, da det sker på passende måde efter den tekniske gennemgang på embedsmandsniveau. Således har jeg nu mulighed for at fortælle udvalget om den obligatoriske opsparingsordning i 2008 på Fødevareministeriets driftsområde.

 

Sagen er, at opsparingsordningen er et led i regeringens samlede politik begrundet i konjunkturhensyn.

Dansk økonomi er på toppen af en højkonjunktur med udpræget mangel på arbejdskraft og tiltagende pris- og lønstigninger.

 

Indførelse af en midlertidig obligatorisk opsparing i 2008 vil medvirke til at dæmpe den aktivitetsvirkning, der blandt andet følger af den kommunale budgetlægning i 2008, herunder aftaleoverskridelsen på 0,9 mia. kr. i nettoserviceudgifterne.

 

Opsparingen afspejler ikke en politisk omprioritering eller besparelse. Fordelingen af bevillinger mellem minsterområder og aktiviteter er således uændret.


På Fødevareministeriets område er opsparingen 20,1 mio.kr. i 2008, og den omfatter ikke ministeriets lønsumsrammer. Opsparingen frigives i 2009 under hensyntagen  til konjunktursituationen.

 

Jeg agter at udmønte kravet om opsparing ligeligt med 1 pct. til departementet og direktorater/styrelser samt det forskningsbaseret myndighedsberedskab ved Aarhus Universitet og DTU, som alle indgår i driftsrammen.

 

Dog vil Fødevarestyrelsens opsparing blive reduceret fra, 5,7 mio. kr. til 5,1 mio. kr., da jeg vælger at friholde bevillingstilførslen fra fødevareforliget for opsparingskravet.

Samlet set bliver opsparingen i Fødevarestyrelsen minimal set i forhold til styrelsens bruttoudgifter på godt 1,1 mia. kr.

Det er min vurdering, at opsparingen samlet set for Fødevareministeriets institutioner vil være overkommelig, og at der vil være interne projekter/nyanskaffelser og andet, der kan udskydes til 2009.

 

En medvirkende faktor er også den midlertidige bevillingslov for 2008 som tilsiger generel tilbageholdenhed. Den forventes at påvirke det faktiske forbrug i de første måneder af 2008 og dermed gøre det lettere for institutionerne at udvise mindreforbrug med henblik på opsparingen.

 

Departementet vil sammen med institutionerne som led i den almindelige budgetopfølgning løbende overvåge, at opsparingen ikke for en uhensigtsmæssig effekt på løsning af kerneopgaver.