Besvarelse af spørgsmål nr. 14 af 21. december 2007 fra Folketingets Europaudvalg (Alm. del).
Spørgsmål nr. 14:
         â€Ministeren bedes oplyse, hvilken kontrol der er foretaget af opsamlingspladser m.v. i forbindelse med debatten om overholdelse af reglerne om transport af dyr, herunder kontrol med overholdelsen af 8-timers-reglen og tilhørende regler om pauser/hviletid.â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri om en udtalelse.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i den anledning indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, der har oplyst følgende:
â€Ordet opsamlingspladser eksisterer ikke som begreb i forbindelse med dyretransporter. Derimod findes der samlesteder og kontrolsteder. Et samlested er et sted, hvor dyr fra forskellige bedrifter samles og omlæsses med henblik pÃ¥ at udgøre en eller flere sendinger af husdyr bestemt til handel. Et kontrolsted er betegnelsen for det sted, hvor dyr under lange transporter læsses af til 24 timers hvil. Der findes ingen godkendte kontrolsteder i Danmark.
Det er kun tilladt at omlæsse dyr til samhandel på godkendte samlesteder.
Det er muligt at eksportere dyr direkte fra bedrifterne på særlige vilkår, hvilket sker i mindre omfang. Her synes dyrene af en embedsdyrlæge forud for transporten.
Før et samlested kan anvendes, skal det godkendes af Fødevareregionen efter kravene i bekendtgørelse om omsætning af husdyr via samlesteder og eksportisolationsstalde[1]. Fødevareregionen fører tilsyn med forudsætninger for godkendelsen.
I forbindelse med samhandel indtransporteres dyrene fra de danske besætninger til samlestedet. Her omlæsses dyrene efter et ophold på samlested til de transportmidler, der kører dem ud af landet. Ved ankomst til et samlested foretager embedsdyrlægen en 100 % indsyningskontrol. Det vil sige, at alle dyr, der tilføres samlestedet kontrolleres for dels dyresundhedsmæssige forhold, dels dyrevelfærdsmæssige forhold, herunder om de er egnede til den påtænkte transport. På den baggrund, og ud fra eksportørernes oplysninger om transporten attesterer embedsdyrlægen det sundhedscertikat, der følger dyrene ved eksporten. Sundhedscertifikaterne sendes også elektronisk via Tracessystemet.
Der er ikke dyresundhedsmæssige krav om udsyning af dyr fra samlesteder.
Under opholdet pÃ¥ samlestedet finder endvidere kravene i bekendtgørelse om beskyttelse af dyr pÃ¥ samlesteder og andre samlinger af dyr[2] anvendelse. Kravene kontrolleres stikprøvevis af fødevareregionen. Det er samlestedets ejer, der er ansvarlig for at kravene i bekendtgørelsen overholdes, ligesom det er samlestedet, der er ansvarlig for dyrenes velfærd under opholdet. Â
Ved ankomst til samlestedet foretages der ikke en egentlig kontrol af transportørerne, alene af hvor langt dyrene har kørt inden de ankommer til samlestedet, idet dyr, der har været transporteret under 100 km fra den første bedrift på opsamlingen, og til samlestedet, kan have samlestedet som afgangssted på certifikaterne til den videre transport. Dette har betydning for, hvor langt dyrene kan transporteres.
Aktiviteterne pÃ¥ samlestederne involverer flere parter med hver sit ansvarsomrÃ¥de. Det drejer sig om samlestedets ejer, de eksportører, der benytter samlestedet i forbindelse med samhandel, samt de transportvirksomheder, som udfører transporterne.Â
Endvidere foretages der hvert år et antal risikobaserede stikprøvekontroller ved pålæsning af dyr på samlesteder eller ved direkte eksport med hensyn til dyrevelfærdsreglerne for transport af dyr, hvor både papirer, dyr og transportmidler bliver grundigt kontrolleret af Fødevarestyrelsens dyrlæger. Under selve transporten på vejene foretages der endvidere stikprøvekontroller af Færdselspolitiet med assistance fra Fødevarestyrelsens Dyrevelfærdsrejsehold.
Alle transporter af levende dyr jf. transportforordningens[3] artikel 5, stk. 4, skal følges af en logbog, hvis transportens varighed er på 8 timer eller mere og transporten ikke fuldt ud afvikles nationalt. Det vil sige alle transporter af heste, bortset fra registrerede heste, kvæg, får, geder og svin. Af logbogen skal det fremgå, dels hvem der er ansvarlig for transporten, dels en række oplysninger om transportens rute og planlagte hvil.
Logbogen er i 5 dele. Del 1 skal senest 2 dage inden den planlagte afgang indsendes til den kontrolafdeling, fra hvis område transporten skal afgå. Kontrolafdelingen foretager bl.a. en kontrol af hvorvidt logbogens rute og tidsangivelse er realistisk, hvilket sker ved opslag i et ruteprogram. Hvis det af logbogen fremgår, at reglerne for dyretransporter vil blive overholdt, godkendes logbogen.
Logbogens del 2 udfyldes ved afgangen med angivelse af afgangstidspunkt og underskrift fra afsender. Del 3 udfyldes ved ankomsten, og underskrives af modtageren, typisk et slagteri eller en landmand.
Del 4 i logbogen udfyldes af transportvirksomheden undervejs, og skal oplyse om turens faktiske forløb, særligt de holdte hvil og ankomsten. Del 4 skal udfyldes med dato og tid for ankomst og afgang på kontrolsteder, samt ved bestemmelsesstedet. Det er transportørens ansvar, at Del 4 er udfyldt korrekt og fyldestgørende. Del 5 anvendes til indberetning af afvigelser, f.eks. forsinkelser eller ændret rute.
Efter endt transport indsendes den udfyldte logbog til den kontrolafdeling, der forhåndsgodkendte Del 1. Kontrolafdelingen kontrollerer, at oplysningerne i Del 4 stemmer overens med oplysningerne i Del 1, og at eventuelle afvigelser er forklaret. Samtidig kontrolleres, om reglerne for dyretransporter er overholdt, herunder om der er holdt de foreskrevne hvilepauser. Denne kontrol foregår udelukkende ud fra de fremsendte oplysninger i logbøgerne og kontrolafdelingen har ikke mulighed for at kontrollere oplysninger om forhold, der har fundet sted i udlandet. Denne efterkontrol skal være foretaget indenfor to måneder efter transportens afslutning. Efterkontrollen af logbogens oplysninger har lejlighedsvis ført til, at den ansvarlige transportør er blevet politianmeldt.
Transporter på under 8 timer skal ikke ledsages af en logbog, men de skal forhåndsanmeldes til regionen. Regionen kontrollerer om den angivne transporttid på sundhedscertifikatet/samhandelsdoku-mentet er realistisk. Kommer regionen frem til at transporttiden ikke er realistisk, kontaktes transportøren. Viser det sig ved kontrollen at transporten varer over 8 timer, stilles der krav om at den enten ledsages af logbog, eller at der foretages de nødvendige ændringer i transportens forudsætninger så tiden kommer under 8 timer. F.eks. kan der ske indsættelse af en ekstra chauffør, eller ændring af rute til en kortere.
For visse dyr må transporttiden ikke overstige 8 timer. Det drejer sig bl.a. om udsættersøer og smågrise under 10 kg, der ikke ledsages af deres mor.
Transportforordningen opstiller i bilag 1, kapitel V, regler for dyrs køre-hviletid, herunder hyppighed af fodring og vanding. Efter udløb af den periode, hvor dyrene må transporteres, skal de aflæsses i 24 timer på et godkendt kontrolsted. Herefter må de transporteres på ny.
Den enkelte medlemsstat drager omsorg for at godkende de kontrolsteder, der ligger på medlemslandets område. Kontrolstederne skal godkendes efter de krav, der findes i Rådets forordning 1255/97[4].
Der er ingen godkendte kontrolsteder i Danmark.
Det er Fødevarestyrelsens opfattelse, at ved godkendelse af logbøger med forsendelser til tredjelande, hvori der indgÃ¥r ophold pÃ¥ et kontrolsted, skal transportøren/organisatoren dokumentere, at tredjelandets kompetente myndigheder tilkendegiver, at det pÃ¥gældende kontrolstedslignende sted lever op til betingelser, der kan sammenlignes med de kontrolsteder, der er godkendt i medfør af RÃ¥dets forordning 1255/97. Endvidere skal lokalitetens kapacitet og beliggenhed angives, gerne med adresse, telefon og lign.â€
[1] Bekendtgørelse nr. 771 af 29. august 2001 om omsætning af husdyr via samlesteder og eksportisolationsstalde (med senere ændringer)
[2] bekendtgørelse nr. 674 af 14. juli 2003 om beskyttelse af dyr på samlesteder og andre samlinger af dyr, med senere ændringer.
[3] Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og derved forbundne aktiviteter og om ændring af direktiv 64/432/EØF og 93/119/EF og forordning (EF) nr. 1255/97.
[4] Rådets forordning (EF) nr. 1255/97 af 25. juni 1997 om fællesskabskriterier for mellemstationer og tilpasning af den ruteplan, der er omhandlet i direktiv 91/628/EØF