Besvarelse af spørgsmål 96 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den 23. september 2008.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere rapporten “Fair Law:
Legal Proposals to Improve Corporate Accountability for Environmental and
Human Rights Abuses†samt oplyse, hvorvidt de lovændringer som rapporten
foreslår, vil være mulige at gennemføre i Danmark for at øge muligheden for
at holde selskaber ansvarlige for brud på menneskerettigheder og miljøødelæggelse
i forbindelse med selskabernes operationer i udlandet.
Svar:
Rapporten fra European Coalition for Corporate Justice (ECCJ) forholder
sig til en række væsentlige spørgsmål om virksomhedernes samfundsansvar, som også
optager regeringen meget. Regeringen offentliggjorde i
maj 2008 en handlingsplan for virksomheders samfundsansvar, som skal styrke
virksomhedernes arbejde med bl.a. sociale forhold og miljø – særligt når de
opererer uden for Danmarks og EU’s grænser.
Rapporten fra ECCJ fokuserer på lovgivningsmæssige
løsninger på manglende overholdelse af menneskerettigheder, miljøproblemer
m.v. Lad mig indledningsvist bemærke, at lovgivning ikke nødvendigvis er den
mest effektive fremgangsmåde til at opnå konkrete resultater og forbedringer
af f.eks. respekten for menneskerettigheder i lande uden for EU. De udfordringer,
som globaliseringen synliggør, kan ikke imødegås af regeringer alene, men
kræver et samarbejde mellem forskellige aktører, herunder virksomheder. I
kraft af deres markedskendskab, fleksibilitet og innovationskraft kan virksomhederne
hurtigt og målrettet bidrage til at finde løsninger.
ECCJ har tre forslag til lovændringer. Blandt
andet foreslår de at gøre det lovpligtigt for multinationale selskaber at rapportere om sociale og miljømæssige
forhold. Jeg er helt enig med ECCJ i, at gennemsigtighed
om virksomheders arbejde med samfundsansvar er vigtigt.
Som en udmøntning af et initiativ i regeringens
handlingsplan for samfundsansvar fremsatte regeringen den 8. oktober 2008 lov
om ændring af årsregnskabsloven (Samfundsansvar i større virksomheder) for
Folketinget, der netop skal gøre det lovpligtigt for større danske
virksomheder at redegøre for deres politikker for samfundsansvar. Lovforslaget
lægger op til at virksomhederne skal beskrive, hvordan de
omsætter deres politikker til handling, hvad der er opnået som følge af
virksomhedens arbejde med samfundsansvar, samt deres eventuelle forventninger
til arbejdet fremover. Virksomheden skal også oplyse, hvis den ikke arbejder
med samfundsansvar. Lovforslaget skal bidrage til at
bringe danske virksomheder og Danmark helt i front, når det gælder
rapportering om samfundsansvar.
Lovforslaget følger FN Global Compacts anbefalinger til
virksomhederne om, hvad deres rapportering om samfundsansvar bør indeholde.
Regeringens politik for virksomhedernes samfundsansvar er i tråd med FN’s
strategi for virksomheders samfundsansvar i en globaliseret verden om klare
grundlæggende principper for samfundsansvar, frihed til at den enkelte
virksomhed kan udmønte disse principper, som den vil, krav om rapportering og
hjælp til virksomhederne gennem netværk og værktøjer.
Generelt opfordrer regeringen danske virksomheder til at
bruge en international ramme for deres arbejde med samfundsansvar. Ud over
FN’s principper for samfundsansvar har OECD udviklet retningslinjer for
multinationale selskaber for at fremme bæredygtighed og social ansvarlighed
hos disse selskaber. Virksomheder, der ikke overholder retningslinjerne, kan
indbringes for Det Nationale Kontaktpunkt, hvor arbejdsmarkedets parter er
repræsenteret.
ECCJ foreslår derudover, at moderselskaber skal kunne
holdes juridisk ansvarlige for deres datterselskabers og leverandørers
eventuelle aktiviteter i forhold til miljø og overholdelse af menneskerettigheder.
I praksis vil det betyde, at Danmark skal
indføre en regel om ansvarsgennembrud. Det vil være et brud med det helt grundlæggende princip i selskabsretten om, at et selskab,
der ejer et andet selskab, ikke kan komme til at hæfte med mere end det
beløb, selskabet har betalt for sine aktier eller anparter. Ansvarsgennembrud
vil betyde, at et moderselskab kommer til at hæfte for
forhold, det ikke har nogen direkte indflydelse på. Det
vil begrænse risikovilligheden og lysten til at etablere virksomhed, som i
sidste ende betyder lavere vækst i Danmark.
Det vil derfor få alvorlige konsekvenser for dansk
erhvervsliv at gennemføre dette forslag i dansk ret, idet man mister den
klarhed, der gælder i dag.
|
|
ØKONOMI-
OG ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.          33 92 33
50
Fax         33 12 37 78
CVR-nr   10 09 24 85
[email protected]
www.oem.dk
|