Erhvervsudvalget 2007-08 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
514737_0001.png
514737_0002.png
514737_0003.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
Eksp.nr. 50782621. december 2007

Besvarelse af spørgsmål 9 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den 5.

december 2007.

ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk

Spørgsmål 9:

Ministeren bedes redegøre for sagen om visse pensionsselskabersforretningsmetoder, som beskrevet i en analyse fra Willis, herunderredegøre for, hvilke initiativer ministeren agter at iværksætte, sådanskerne igen kan spare op til deres alderdom uden bekymring for, atalle pengene forsvinder til gebyrer.

Svar:

Jeg har noteret mig, at Willis har sammenlignet de omkostninger enkunde skal betale i de største selskaber på det danske marked på privatepensionsordninger. De har set på både de traditionelle ordninger, hvorrenten tilskrives de enkelte kunder jævnt over tid, og de nyere ordninger,hvor afkastet helt varierer med udsvingene i de værdipapirer, som kundenhar valgt.Omkostningerne i de tradionelle ordninger beregnes typisk som enprocentsats af præmieindbetalingerne, mens omkostningerne i de nyereordninger ofte beregnes som en procentsats af depotets størrelse.Analysen fra Willis viser, at omkostninger på præmieindbetalingerne harstor betydning for væksten i pensionsformuen på kort sigt, mensomkostningerne på depotet omvendt har større betydning på lang sigt.Af analysen fremgår det, at i de dyreste ordninger overgåromkostningerne afkastet, således at pensionsformuen efter tre til fem år ermindre end de indbetalinger kunden har foretaget.Pensionsordninger strækker sig typisk over en længere periode end tre tilfem år, men også på længere sigt er det væsentligt som kunde at havefokus på omkostningerne i sin pensionsordning. Pensionsordninger ogomkostninger forbundet med pensionen kan være kompliceret stof at
2/3
forstå. Jeg har derfor lagt stor vægt på at skabe mere gennemsigtighed påpensionsområdet.Jeg har således iværksat en række initiativer med henblik på at skabemere åbenhed om pensionsopsparing.Der er opstillet krav til den information, som kunden skal modtage vedtegning af en pensionsordning med henblik på at sikre, at den enkeltekunde træffer beslutningen på et velinformeret grundlag.Informationskravet omfatter blandt andet, at kunden skal informeres omde omkostninger til administration af ordningen, som opkræves hoskunden.Med ændringen af lov om forsikringsformidling i 2006 blev der indført etforbud mod, at forsikringsmæglervirksomheder modtager provision ellerandet vederlag fra forsikringsselskaber i tilknytning til et konkret kunde-forhold. Inden provisionsforbuddet blev indført, fik en forsikringsmæglerprovision direkte af et forsikringsselskab, når der blev etableret en forsik-ringsløsning. Denne fremgangsmåde blev kritiseret, fordi den åbnede ri-siko for, at forsikringsmægleren valgte den forsikringsløsning til kunden,der gav den højeste provision til forsikringsmægleren. Med lovændringener der skabt gennemsigtighed om aflønningen af forsikringsmæglere.I forlængelse af Folketingets behandling af ændring af lov omforsikringsformidling og med henblik på at skabe gennemsigtighed ometableringsomkostningerne i pensionsordninger har der været nedsat enarbejdsgruppe med deltagelse af repræsentanter for bådepensionsbranchen, forsikringsmæglere og pensionsopsparerne, som skullese nærmere på den information, som kunderne modtager ometableringsomkostningerne på pensionsordninger. Jeg forventer inden forkort tid at modtage arbejdsgruppens rapport indeholdende en rækkeanbefalinger, som jeg vil se nærmere på og orientere Erhvervsudvalgetom.Med oprettelsen af Penge- og Pensionspanelet er der endvidere lagt vægtpå, at forbrugernes viden om og interesse for finansielle forhold, herunderpensionsforhold, skal styrkes. Penge- og Pensionspanelet skal løfte denneopgave blandt andet gennem informationsvirksomhed og test affinansielle ydelser.Sideløbende med lovgivningsinitiativer har jeg løbende opfordretbranchen til at øge gennemsigtigheden. Jeg lægger vægt på, atåbenhedsinitiativer i videst muligt omfang løftes af branchen selv.Brancheorganisationen Forsikring & Pension præsenterede på deresårsmøde i november 2006 en plan med 18 punkter, som har til formål atøge åbenheden og gennemsigtigheden.
3/3
For nylig præsenterede Forsikring & Pension et konkret udspil på den delaf planen, som skal sikre kunderne oplysninger om omkostningerneforbundet med pensionsopsparing i både traditionelle pensionsprodukterbaseret på gennemsnitsrente og de nyere markedsrentebaseredeprodukter.Udspillet er umiddelbart et skridt i den rigtige retning, men det er vigtigtat sikre, at relevante omkostninger indgår, at tiltaget bliver iværksat såhurtigt som muligt og at det sker på et ensartet grundlag, og reelt styrkerinformation til forbrugerne.Jeg har bedt mine embedsmænd om nærmere at analysere udspillet ogden i offentligheden rejste kritik. Jeg vil i det nye år indbydeerhvervsordførerne til et møde om sagen.