|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
17. september 2008
|
Besvarelse af spørgsmÃ¥l 77 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den 5. august 2008.   Â
Spørgsmål 77: Kan ministeren redegøre for, om det er muligt inden for EU‑retten at have strengere regler om markedsføring rettet mod børn og unge, end Danmark har i markedsføringslovens § 8, samt oplyse hvilke af sådanne regler andre EU‑lande har?
Svar: I medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 om virksomhedernes urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det indre marked er der sket en fuld harmonisering af lovene om urimelig handelspraksis, herunder vildledende og aggressive aktiviteter. Medlemslandene har imidlertid ret til at opretholde nationale regler vedrørende sundhed og sikkerhed eller smag og anstændighed.
Markedsføringslovens § 8 fastsætter specifikke regler om markedsføring rettet mod børn og unge. Bestemmelsen blev indført i markedsføringsloven i forbindelse med en revision af loven i 2005, og den blev ikke ændret i forbindelse med implementeringen af ovennævnte direktiv i 2006.
Hvorvidt der efter EU-reglerne vil kunne indføres strengere regler om markedsføring rettet mod børn og unge, end Danmark har i markedsføringslovens § 8, vil bero på en konkret vurdering af ændringens karakter.
Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt en oversigt over medlemslandenes implementering af direktivet. |
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr   10 09 24 85
|