Endelig besvarelse af spørgsmål 75 alm. del stillet af Erhvervsudvalget
den 5. august 2008.  Â
Â
Spørgsmål 75:
Ministeren bedes oplyse, hvilke
restriktioner der findes inden for EU‑retten i forhold til markedsføring
rettet mod børn og mindreårige.
Svar:
Der findes
følgende restriktioner inden for EU-retten i forhold til markedsføring
rettet mod børn og mindreårige:
Legetøjsdirektivet (Rådets direktiv 88/378/EØF af 3. maj 1988 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om sikkerhedskrav til legetøj)
har til formål at sikre, at der kun markedsføres sikkert legetøj.
Direktivet
indeholder i artikel 2 en bestemmelse om, at legetøj kun må markedsføres,
hvis det ikke indebærer fare for sikkerheden og/eller sundheden for
brugerne eller andre personer, når det anvendes til det beregnede formål
eller på den måde, som børn må forventes at anvende det på.
Legetøjet skal
i den tilstand, som det bringes pÃ¥ markedet i, og under henÂsyn til den
periode, det normalt forventes at kunne anvendes i, opfylde direktivets
sundheds- og sikkerhedskrav.
Legetøjsdirektivet,
der er et totalharmoniseringsdirektiv, er implementeret i dansk ret ved
bekendtgørelse om sikkerhedskrav til legetøj og produkter, som på grund af
deres ydre fremtræden kan forveksles med levnedsmidler (bekendtgørelse nr.
1116 af 12. december 2003).
Europa-Kommissionen
fremlagde i januar 2008 et forslag til en revision af det gældende
legetøjsdirektiv. Forslaget indeholder ligesom det gældende legetøjsdirektiv
en bestemmelse om, at legetøj, der bringes på markedet, skal overholde de
væsentlige sikkerhedskrav til legetøj. Desuden indeholder forslaget en
række skærpelser i forhold til markedsføringen af legetøj. Der er blandt
andet krav om, at legetøj, der markedsføres, skal påføres advarselsmærkning
med flere nuancerede oplysninger, fx oplysninger om brugerens minimums- og
maksimumsalder, barnets evner, at barnet kun må lege med legetøjet under
opsyn af en voksen m.v. Desuden er der skærpede krav om, at advarselsmærkningen
og CE-mærkning skal være mere synlig for forbrugeren. I forhold til det
gældende legetøjsdirektiv skal producenten, inden produktet bringes på markedet,
ikke kun tage højde for den måde børn forventes at lege med legetøjet, men
også iberegne børns ofte uforudsigelige brug af legetøjet.
Revisionen af
legetøjsdirektivet forventes at blive vedtaget af Rådet i december 2008 med
en toårig overgangsordning. Direktivet vil blive implementeret i bekendtgørelse om sikkerhedskrav til
legetøj og produkter, som på grund af deres ydre fremtræden kan forveksles
med levnedsmidler (bekendtgørelse nr.
1116 af 12. december 2003). Direktivet skal implementeres senest 18
måneder efter vedtagelsen.
Produktsikkerhedsdirektivet (Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv 2001/95/EF af 3. december
2001 om produktsikkerhed i almindelighed) har til formål at sikre, at der
kun markedsføres sikre produkter i EU.
Produktsikkerhedsdirektivet
regulerer produkter, som ikke er omfattet af andre fællesskabsforskrifter,
der indeholder specifikke sikkerhedskrav. Det betyder, at også produkter,
der bruges af børn og mindreårige, kan være omfattet af direktivet. F.eks. reguleres
legepladsredskaber til offentlige legepladser i produktsikkerhedsdirektivet.
Direktivet
indeholder i artikel 2 en definition af, hvad et sikkert produkt er. Blandt
andet må det ikke frembyde nogen sikkerheds- og sundhedsrisiko eller kun
minimale risici for forbrugeren. Det betyder, at producenterne for at
sikre, at produktet ikke er farligt for forbrugerne, skal tage højde for en
række sikkerhedskrav til produktet, f.eks. krav til produktets udformning
og egenskaber, advarselsmærkning, vedligeholdelse og hvilken
forbrugergruppe produktet henvender sig til, herunder børn og ældre.
I det omfang et
produkt ikke er omfattet af andre fællesskabsforskrifter med nærmere
specifikke sikkerhedskrav til produkterne, angiver produktsikkerhedsdirektivet
altså et overordnet krav om, at disse produkter skal være sikre. For disse
produkters vedkommende vil deres sikkerhed derfor ikke altid blive vurderet
på samme måde i alle medlemsstaterne.
Produktsikkerhedsdirektivet
er implementeret i dansk ret ved produktsikkerhedsloven (lov nr. 364 af 18.
maj 1994 om produktsikkerhed med senere ændringer).
Fyrværkeridirektivet
(Europa-parlamentets og RÃ¥dets direktiv 2007/23/EF
af 23. maj 2007 om markedsføring af pyrotekniske artikler) har til formål
at sikre et højt niveau af forbrugerbeskyttelse på fyrværkeriområdet.
Producenter, der vil markedsføre fyrværkeri, skal således sikre, at
fyrværkeriet overholder direktivets væsentlige sikkerhedskrav bl.a. til
fyrværkeriets pålidelighed, dets fysiske og kemiske stabilitet m.v., ligesom
det indeholder krav om oplysning om sikker opbevaring og anvendelse.Â
Direktivet
indeholder i artikel 7, stk. 1, regler om minimumsaldersgrænser for salg
m.v. af fyrværkeri.
Således må
fyrværkeri af typen kategori 1 (forbundet med lav risiko og lavt lydniveau
og beregnet til anvendelse i fysisk begrænsede områder f.eks. indendørs)
ikke sælges eller på anden måde stilles til rådighed for forbrugere under
12 år. For fyrværkeri af typen kategori 2 (forbundet med lav risiko og lavt
lydniveau og beregnet til udendørs anvendelse i fysisk begrænsede områder)
er aldersgrænsen 16 år. For fyrværkeri af typen kategori 3 (forbundet med
mellemhøj risiko og beregnet til udendørs anvendelse i større fysiske
områder) og andre fyrværkeriartikler m.v. er aldersgrænsen 18 år.
Medlemsstaterne
kan ifølge direktivets artikel 7, stk. 2, forhøje aldersgrænserne, hvor
dette er berettiget af hensyn til den offentlige orden eller sikkerhed.
Medlemsstaterne kan også sænke aldersgrænserne for personer, der har en relevant
erhvervsfaglig uddannelse eller er ved at tage en sådan uddannelse.
Fyrværkeridirektivet
vil blive implementeret i fyrværkeribekendtgørelsen (bekendtgørelse af 9.
november 2005 om fremstilling, opbevaring og anvendelse m.v.). Det skal
ifølge direktivet være implementeret inden den 4. januar 2010.
Direktivet om urimelig handelspraksis
over for forbrugerne på det indre marked (Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 – i det følgende
benævnt â€direktivet om urimelig handelspraksisâ€) fastsætter fælles
EU-regler for at beskytte forbrugerne mod, at erhvervsdrivende anvender
urimelige markedsføringsmetoder.
Der findes i direktivet en række
bestemmelser m.v. om markedsføring rettet mod børn:
·
Efter direktivets præambel nr. 18 bør
virkningen af den pågældende handelspraksis (markedsføring) i de tilfælde,
hvor markedsføringen specifikt er rettet mod en særlig gruppe af forbrugere
som f.eks. børn, vurderes ud fra, hvordan den opleves af et gennemsnitligt
medlem af denne gruppe.
·
Direktivets artikel 5, stk. 3, indeholder et
krav om, at der ved markedsføring skal tages hensyn til forbrugere, der er
særligt sårbare som følge af deres alder eller mentale handicap.
·
Endelig indeholder bilag 1 til direktivet en
liste over former for handelspraksis, som under alle omstændigheder anses
for urimelige (â€sortlistenâ€). Som eksempel pÃ¥ aggressiv handelspraksis nævnes
i pkt. 28 i bilaget følgende: â€En reklame opfodrer direkte børn til at købe
eller til at overtale deres forældre eller andre voksne til at købe de
produkter til dem, som reklamen vedrørerâ€.
Direktivet
medfører totalharmonisering.
Direktivets regler vedrørende
markedsføring over for børn er implementeret i dansk ret ved § 8 i
markedsføringsloven. Bestemmelsen blev indsat i loven i forbindelse med
revisionen af markedsføringsloven i 2005. Bilaget til direktivet (â€sortlistenâ€)
er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 1084 af 14. september
2007 om urimelig markedsføring i forbrugerforhold.
|