|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
29. august 2008
|
Besvarelse af spørgsmÃ¥l 74 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den 30. juli 2008.   Â
Spørgsmål 74: Ministeren bedes redegøre for, om en mærkningsordning for weblogs, der reklamerer for produkter og tjenesteydelser, kræver en ændring af loven om markedsføring.
Svar:
Som Videnskabsministeren har svaret til Folketingets udvalg for Videnskab og Teknologi i S 202, er weblogs i dag et meget udbredt fænomen, som fylder en stor del af internettet. Alene i Danmark er der over 100.000 weblogs.
Weblogs, som er hjemmesider, hvor personer skriver om egne oplevelser eller holdninger, er også blevet et populært sted for markedsføring. De mest læste weblogs indeholder reklamebannere, og i visse tilfælde bliver indehaveren af webloggen betalt for at omtale et produkt.
Omtale af produkter og tjenesteydelser i reklameøjemed i weblogs er imidlertid allerede omfattet af markedsføringsloven. Det fremgår således af lovens § 4, at en reklame klart skal kunne identificeres som sådan – dvs. at man tydeligt skal kunne se, at der er tale om reklame. Det gælder uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.
Det kræver ikke en ændring af markedsføringsloven, hvis branchen vælger at lave selvregulering i form af en mærkningsordning for weblogs, der reklamerer for produkter og tjenesteydelser.
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr   10 09 24 85
|