Folketingets Erhvervsudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             26. marts 2008

J nr.             101-80

  

 

Erhvervsudvalget har i brev af 22. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål, som jeg herved skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 37:

”Ministeren bedes kommentere materialet fra UdviklingsRåd Sønderjyllands foretræde for udvalget den 21. februar 2008, jf. ERU alm. Del – bilag 98. Herunder bedes ministeren specielt orientere om dialogen i relation til de tyske myndigheder. ”

 

Svar:

 

Af Udviklingsråd Sønderjyllands materiale fremgår, at omkring halvdelen af al godstransport og ca. 40 pct. af al persontrafik til og fra Danmark passerer den dansk tyske grænse via Sønderjylland, og at landsdelen udgør et vigtigt bindeled mellem resten af Danmark og Tyskland/Europa. På den baggrund ønsker udviklingsrådet, at der etableres et dansk - tysk samarbejde på regeringsniveau om infrastrukturen i Jyllandskorridoren på tværs af grænsen.

 

Udviklingsrådet peger for så vidt angår udbygning af vejene i Sønderjylland på:

- Rettidig udbygning af motorvejen fra Kolding til grænsen (Kiel)

- Udbygning af rute 11 til motorvej fra Varde til grænsen (Heide)

- Motorvejsprojektet Kliplev – Sønderborg gennemføres som vedtaget

- På længere sigt udbygning af rute 8.

 

Jeg kan oplyse, at regeringen på baggrund af blandt andet Infrastrukturkommissionens analyser er i gang med at udarbejde et oplæg til en ny investeringsplan på infrastrukturområdet. Den forventes færdig i anden halvdel af 2008. I forbindelse med investeringsplanarbejdet vil behovet for udbygning af en lang række motorveje, herunder den sønderjyske motorvej, blive vurderet. Tilsvarende vil behovet for udbygning af øvrige statsveje, der ikke er motorveje, også blive vurderet.

 

I aftalen om trafik for 2007 fremgår det, at motorvejsprojektet Kliplev – Sønderborg er overdraget fra Sønderjyllands Amt til staten, og projektet er indarbejdet på finansloven.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen