Besvarelse af spørgsmål 3 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den 5. december
2007.
Â
Spørgsmål 3:
PÃ¥ baggrund af sagen omkring
bjærgningen af det forliste fragtskib Omer N bedes ministeren oplyse, hvilke
regler der eksisterer i lignende situationer, hvor det er danske søfolk, der
mister livet i fremmede farvande.
Svar:
Internationalt er
eftersøgning og redning af personer i havsnød reguleret ved International Convention on Maritime Search and Rescue (SAR), 1979.
Konventionen er
tiltrådt af 91 lande (november 2007), herunder af Danmark. De kontraherende lande har forpligtet sig til at opretholde et maritimt
redningssystem af en vis standard. Det indebærer, at eftersøgnings- og
redningsoperationer skal fortsættes, hvor det er praktisk muligt, indtil al
rimeligt håb om at redde overlevende er ude.
Danske søfarende er
dermed som minimum sikret eftersøgnings- og redningsaktioner i de
kontraherende lande, indtil al rimeligt håb om at redde de
overlevende er ude.
Der er imidlertid
ikke i SAR-konventionen fastsat regler for bjærgning af personer, der med
sikkerhed er omkommet. I dansk lovgivning findes der heller ikke regler
herom.
Udenrigsministeriet
har oplyst, at forliser et dansk skib i en fremmed stats territorialfarvand,
befinder det sig på en fremmed stats område. Bjærgning skal derfor finde sted
i overensstemmelse med den pågældende kyststats lovgivning, ligesom det er
den pågældende stat, der har ansvaret for en redningsindsats. Den pågældende kyststat
kan også som et led i udøvelsen af sin jurisdiktion stille krav om en
eventuel bjærgning af omkomne.
I den konkrete situation kan der endvidere være en række forhold, der
spiller ind, når der skal tages stilling til spørgsmålet om bjærgning af omkomne
til søs. Det kan være, at vraget ligger på en stor dybde eller befinder sig i
en situation, hvor det er farligt at foretage bjærgning, eller hvor det ud
fra hensynet til behandling af den omkomne på en sømmelig måde vurderes, at
man ikke bør fjerne den pågældende. Disse forhold er faktorer, som det
umiddelbart vurderes er vanskeligt på forhånd at forudsige.
Jeg har stor forståelse for den ubehagelige uvished, der kan være for
de pårørende til omkomne sømænd. Som det fremgår af det ovenstående, er der
imidlertid i de konkrete situationer tale om en række forskellige hensyn, der
spiller ind, når der træffes afgørelse om, hvad der skal foretages i sådanne
sager.
Jeg har derfor bedt Søfartsstyrelsen om at foretage en nærmere undersøgelse
af den rejste problemstilling med inddragelse af, hvorledes tilfælde med omkomne
efter skibsforlis i danske farvande og danske skibsforlis uden for danske
farvande er håndteret, samt hvilke ordninger der er i lande, vi normalt
sammenligner os med.
Når resultatet af Søfartsstyrelsens undersøgelser foreligger, vil jeg
vende tilbage til udvalget.
|
|
ØKONOMI-
OG ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.          33 92 33
50
Fax         33 12 37 78
CVR-nr   10 09 24 85
[email protected]
www.oem.dk
|