|
København, den 8. januar 2008  |
Spørgsmål 13:
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. januar 2008 fra Mejeriforeningen vedrørende Lurmærket, jf. ERU alm. del – bilag 41â€
Svar:
Mejeriforeningen peger i sit notat på, at Fødevarestyrelsen, Mørkhøj, ikke har fundet markedsføringen af Lurpak Smørbar vildledende.
Jeg kan oplyse, at sagen, der mundede ud i Fødevarestyrelsens afgørelse fra oktober 2007, startede med at Margarineforeningen i 2006 henvendte sig til Fødevareregion Nord vedrørende markedsføringen af â€Lurpak Smørbarâ€, idet foreningen fandt, at markedsføringen var i strid med den sÃ¥kaldte benævnelsesforordning[1] og i strid med forordningen for gule fedtstoffer[2], at man ikke mente at Lurmærkerne mÃ¥tte bruges pÃ¥ blandingsprodukter, og at markedsføringen af Lurpak Smørbar var vildledende.
Fødevareregion Nord, Kontrolafdeling Århus afviste de første spørgsmål, men gav medhold i, at der var tale om vildledende markedsføring.
I klagesagen har Fødevarestyrelsen alene taget stilling til spørgsmålet om vildledende markedsføring, da de to første spørgsmål ikke var påklaget af Mejeriforeningen. Jeg kan bekræfte, at Fødevarestyrelsen i sin afgørelse har fundet, at der ikke var tale om vildledende markedsføring.
Eva Kjer Hansen
/Kristine Lilholt Nilsson