Folketingets Energipolitiske Udvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             31. januar 2008

J nr.  

 

 

 

Energipolitisk Udvalg har i brev af 10. januar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 37 alm. del, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål 37:

 

”Vil ministeren redegøre for, hvad der er de arbejdsmiljømæssige fordele ved, at det er Energitilsynet og ikke Arbejdstilsynet, der står for kontrollen af arbejdsmiljøet på boreplatformene i Nordsøen?”

 

Svar:

 

Siden 1. januar 1982 har tilsynet med sikkerhed og sundhed offshore på både faste olie- og gasproduktionsanlæg og flytbare borerigge ligget hos Energistyrelsen. I 2005 vedtog et enigt Folketing en ny lov om sikkerhed og sundhed på disse anlæg, offshoresikkerhedsloven, hvor placeringen af tilsynet hos Energistyrelsen ikke blev problematiseret.

 

Tilsynet med sikkerhed og sundhed på olie- og gasanlæg offshore er placeret i en selvstændig enhed i Energistyrelsen. Den tekniske ekspertise fra tilsynet med indvinding indgår i vurderingen af anlæggenes tekniske sikkerhed. Denne ekspertise udnyttes også på sikkerheds- og sundhedsområdet ved godkendelser af nye offshore olie- og gasanlæg.  Hvis særlig ekspertise savnes i Energistyrelsen skaffes den udefra.

 

Flyttes dele af tilsynet til en anden myndighed vil det forudsætte en opbygning af dobbeltkompetencer.

 

Jeg mener derfor, at det er et åbent spørgsmål, om tilsynet vil få mere opmærksomhed fra myndighedernes side ved at blive flyttet.

 

Energistyrelsen aflagde i 2007 mere end 30 tilsynsbesøg offshore, svarende til ca. 1-2 besøg pr. anlæg.

 

Offshoresikkerhedsrådet, som er sammensat af en række myndigheder og arbejdsmarkedets parter på offshoreområdet, følger Energistyrelsens aktiviteter på området. Offshoresikkerhedsrådet må være nærmest til at tilkendegive, hvis der er behov for ændringer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Connie Hedegaard