Folketingets Energipolitiske Udvalg Christiansborg |
|
â€Hvis DONG Energy trak sig fra Rødsand 2 af hensyn til at fÃ¥ et større overskud, kan ministeren da bekræfte, at konsekvenserne af denne prioritering er, at skiftet til mere vedvarende energi i Danmark af den grund er blevet forsinket, og at staten nu kan tjene ekstra ved salget af aktier i DONG Energy, mens forbrugerne kommer til at betale en ekstra regning for udbygningen af vedvarende energi?â€
Som det bl.a. fremgår af svaret på Energipolitisk Udvalgs spørgsmål nr. 28 af 3. januar 2008, har bestyrelsen ansvaret for at drive DONG Energy A/S på et forretningsmæssigt grundlag med henblik på at skabe værdi for aktionærerne. , hvor det er selskabets bestyrelse og koncernledelse, der træffer beslutninger om eventuelle investeringer. Idet Finansministeriet ikke har grundlag for at mene, at beslutningen om at trække sig fra Rødsand II projektet skulle være truffet ud fra andre overvejelser end forretningsmæssige, er den efter ministeriets opfattelse truffet i overensstemmelse med den opgave, som bestyrelsen har påtaget sig.
Regeringen står naturligvis ved sin aftale af 29. marts 2004 om etablering af en havvindmøllepark ved Rødsand. Energistyrelsen under Klima- og Energiministeriet arbejder nu i samråd med kammeradvokaten og Energinet.dk på at skabe rammer for, at der hurtigst muligt kan udpeges en ny bygherre, med henblik på gennemførelse af projektet. Det må imidlertid antages, at DONG Energy A/S’ og E.ON Sveriges beslutninger om ikke at etablere havvindmølleparken på de eksisterende vilkår højst sandsynligt vil betyde, at idriftsættelsen af havvindmølleparken udskydes.
Hvorvidt elforbrugerne kommer til at betale mere, som følge af DONG Energy A/S og E.ON Sveriges beslutninger om ikke at etablere havvindmølleparken på de eksisterende vilkår, vil afhænge af resultatet af et eventuelt nyt udbud.
Med venlig hilsen