Folketingets Energipolitiske Udvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             14. august 2008

J nr.              1003-0059

 

Energipolitisk Udvalg har i brev af 2. juli 2008 stillet mig følgende spørgsmål 215 alm. del, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål:

 

"Ministeren bedes kommentere de konkrete forslag fra styregruppen for KLIMACAMP DK – 08, jf. EPU alm. del – bilag 231."

Svar:

KLIMACAMP DK – 08 er et spændende projekt vedrørende kommunernes klimaløsninger. Efter afslutningen af innovationslejren i regi af KLIMACAMP DK – 08 afholdt jeg et møde med styregruppen, der her præsenterede de vigtigste ideer fra lejren for mig.

Det er positivt, at kommunerne indgår i tværgående samarbejder som det, der foregår i regi af KLIMACAMP DK – 08. Ikke mindst fordi kommunerne har en stor opgave i forhold til klimaudfordringen, og det i den forbindelse derfor er nødvendigt, at kommunerne udvikler nye ideer, samarbejder og lærer af hinandens erfaringer.

De tanker, der kommer til udtryk i ideerne fra KLIMACAMP DK – 08, falder godt i tråd med det arbejde, der allerede pågår i såvel Klima- og Energiministeriet som hos andre aktører.

Der er således lagt stor vægt på klimaområdet, da kriterierne for udvælgelsen af de kommende Energibyer blev lagt fast i Klima- og Energiministeriet i forsommeren 2008. For at blive udnævnt til en af de tre første officielle Energibyer i efteråret 2008 skal kommunen således bl.a. have udarbejdet en plan for at formidle sine erfaringer på klima- og energiområdet til andre kommuner.

Med hensyn til kommunernes erfaringsudveksling kan tillige nævnes, at KL har etableret en Klimaportal, som interesserede kommuner kan tilmelde sig. Portalen giver mulighed for erfaringsudveksling på klimaområdet kommunerne imellem på såvel nationalt som internationalt niveau.

I kommunerne vil der være behov for at tilpasse den kommunale planlægning til klimaudfordringen. Som det også fremhæves i et af forslagene fra KLIMACAMP DK – 08, vil en øget frekvens af kraftige nedbørshændelser til eksempel nødvendiggøre nye regnvandsløsninger. Her overvejes det, om betalingsreglerne skal ændres, så de i højere grad ansporer grundejerne til alternativ afledning af overfladevand som f.eks. nedsivning. Dette kan gøres ved at ændre beregningsprincippet for vandafledningsbidraget, jf. regeringens strategi for tilpasning til klimaændringer i Danmark.

På energibesparelsesområdet eksisterer der allerede forskellige muligheder for kommunerne. I forbindelse med miljøtilsyn kan kommunerne således fokusere på industrivirksomhedernes energiforbrug. Desuden findes en række værktøjskasser, som også kommunerne med fordel kan benytte. Senest har en række energiaktører udarbejdet portalen www.sparenergi.dk, hvor der bl.a. er en indgang til erhvervsvirksomheder med gode råde om, hvordan man kan anvende energien fornuftigt og effektivisere forbruget.

I relation til energibesparelser og energieffektiviseringer kan desuden fremhæves, at et vigtigt punkt i Energiaftalen fra den 21. februar 2008 netop er, at regeringen inden 1. marts 2009 skal fremlægge oplæg til en strategi for reduktion af energiforbruget i bygninger til drøftelse med forligspartierne. Det er i den forbindelse en mulighed, at der kan stilles skærpede krav i bygningsreglementet, således at det herigennem sikres, at der kommer stadig mere energieffektive bygninger.

KLIMACAMP DK – 08 har nedsat en fokusgruppe bestående af styregruppen og en række deltagere fra innovationslejren, der vil arbejde videre med ideerne. Det bliver spændende at følge den videre udviklingsproces i kommunerne.

 

Med venlig hilsen

 

 

Connie Hedegaard