Folketingets Energipolitiske Udvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             30. maj 2008

J nr.              

Energipolitisk Udvalg har i brev af 21. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmål 191 alm. del, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål 191:

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. maj 2008 fra Grundfos Management A/S, jf. EPU alm. del - bilag 195.”

 

Svar:

 

Grundfos Management A/S udtrykker i sin henvendelse bekymring for, at kommende EU-lovkrav til industrielle elektriske motorer ikke vil være tilstrækkelig ambitiøs sammenlignet med lovkrav i bl.a. USA og Kina. Den bekymring deler jeg.

 

Regeringen arbejder for en hurtig og ambitiøs indførelse af minimumskrav for energieffektivitet for de forskellige energiforbrugende produkter inden for rammerne af eco-designdirektivet (2005/32/EF), herunder også for elektriske motorer. Fastsættelsen af konkrete krav til energieffektivitet for de enkelte produkter sker i en komité-procedure i medfør af eco-designdirektivet.

 

EU-Kommissionen fremlagde i begyndelsen af maj 2008 et udkast til kommende minimumsenergieffektivitetskrav til elektriske motorer for medlemslandene og en række europæiske brancheorganisationer samt repræsentanter for forbrugerinteresser og NGO’er. 

 

Det fremgår af Kommissionens udkast, at der i et første trin fra 2011 vil gælde energieffektivitetskrav, som Energistyrelsen vurderer som et rimeligt begyndelseskrav set i forhold til energieffektiviteten i de motorer, som i dag sælges på det europæiske marked.  Det fremgår endvidere af udkastet, at Kommissionen foreslår kravet skærpet i et andet trin, men først fra 2015.

 

I lyset af at USA allerede i 2011 indfører tilsvarende effektivitetskrav, er det ikke ambitiøst nok. Dette synspunkt er blevet fremført i forbindelse med de indledende drøftelser af udkastet blandt medlemslandene og relevante interessenter. Fra dansk side vil man også i den videre proces frem mod vedtagelsen af fælles EU-krav til elektriske motorers energieffektivitet arbejde for mere ambitiøse krav.

 

For så vidt angår spørgsmålet om styring herunder hastighedsregulering af motorer, har man fra dansk side argumenteret for, at dette bør inkluderes i motorkravene. Det er også blevet fremført, at der bør stilles krav til motorproducenterne om at informere forbrugerne om betydningen af dimensionering, installation og hastighedsregulering af motorerne.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Connie Hedegaard

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                            Â