|
|
|
Folketingets Energipolitiske Udvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            23. september 2008 J nr.             |
|
Energipolitisk Udvalg har i brev af 17. april stillet mig følgende spørgsmål 137 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
"Hvor meget mere har A.P. Møller – Mærsk /DUC haft i fortjeneste, siden de i september 2003 indgik en aftale med staten om forlængelse af eneretsbevillingen i Nordsøen, end forudsat ved aftalens indgåelse (hovedalternativet)? I hvilken grad skyldes det henholdsvis de høje oliepriser, uforudsete olie- og gasfund m.v. eller andre faktorer?"
Jeg har forelagt spørgsmålet for skatteministeren, der har svaret følgende:
â€SpørgsmÃ¥let besvares samlet for DUC-selskaberne, da oplysninger omkring det enkelte selskab ikke kan udleveres.
Siden aftalen om forlængelse af Eneretsbevillingen i Nordsøen blev indgået, har DUC-selskaberne har en merfortjeneste før skatter og afgifter, jf. tabel 1, på omkring 72 mia. kr. i forhold til, hvad der blev skønnet i forbindelse med Nordsøaftalen. Staten har jf. tabel 1 haft en merindtjening på omkring 52 mia. kr., mens selskabernes merfortjeneste har været 20 mia. kr.
Tabel 1. DUCs faktiske merindtjening i forhold til forudsætningerne i L62
Mia. kr. løbende priser |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Samlet |
Overskud før skatter og afgifter |
7,0 |
16,0 |
25,7 |
23,1 |
71,8 |
Statens overskud |
5,0 |
11,3 |
19,1 |
16,3 |
51,7 |
Selskabernes overskud efter skat |
2,0 |
4,7 |
6,6 |
6,8 |
20,1 |
Anm.: Indtjeningen før skatter og afgifter er her defineret som den selskabspligtige indkomst før afregning af overskudsdeling.
Årsagen til den øgede indtjening skyldes ændringer i forudsætningerne. I tabel 2 er de væsentligste forudsætninger i Nordsøaftalen og de faktiske forhold vist. Det ses, at specielt priserne på olie og gas er ændret i forhold til de i aftalen forudsatte.
Tabel 2. Forudsætningerne i L62 og faktiske gennemsnitlige priser, producerede mængder og driftsomkostninger
|
Forudsatte |
Faktiske |
||||||
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Priser, løbende DKK |
|
|
|
|
|
|
|
|
- oliepris, pr. tønde |
158 |
162 |
165 |
168 |
228 |
323 |
400 |
389 |
- gaspris, pr. m3 |
0,54 |
0,56 |
0,57 |
0,58 |
0,81 |
1,15 |
1,38 |
1,46 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Produktion |
|
|
|
|
|
|
|
|
- olie, mio. m3 |
19,8 |
22,3 |
21,7 |
21,9 |
17,9 |
18,0 |
16,9 |
15,9 |
- gas, mia. Nm3 |
8,0 |
8,5 |
8,5 |
8,5 |
7,9 |
8,8 |
8,8 |
7,9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Driftsomkostninger, mia. kr. |
1,8 |
2,2 |
2,3 |
2,5 |
2,0 |
2,5 |
3,8 |
2,6 |
Opdelingen af hvor meget ændringen de forskellige faktorer bidrager til merindtjeningen fortages før skatter og afgifter således, at ændringer i eksempelvis selskabsskattesatsen ikke påvirker merindtjeningen.
Tabel 3. Effekten af ændringer i priser, producerede mængder og driftsomkostninger mv. i perioden 2004-2007
Højere oliepriser |
115,6 |
Lavere produktion |
-38,4 |
Driftsomkostninger |
-2,2 |
Andet |
-3,2 |
Merfortjeneste før skatter og afgifter |
71,8 |
Øget skat mv. |
51,7 |
Indtjening efter skat |
20,1 |
Den isolerede effekt af prisændringerne skønnes at have medført en merindtjening før skatter og afgifter for DUC-selskaberne på omkring 116 mia. kr., jf. tabel 3. I samme periode har de faktisk producerede mængder af olie og gas være mindre end forudsat i L62, hvilket har mindsket indtjeningen. Desuden har de faktiske driftsomkostninger været højere, end der blev forudsat i L62, hvilket isoleret har mindsket DUC-selskabernes overskud før skatter og afgifter.
Forskellen pÃ¥ den faktiske indtjening før skatter og afgifter og den i lovforslaget forudsatte indtjening kan sÃ¥ledes i det væsentlige forklares ved de højere olie- og gaspriser, den faldende produktion samt de øgede driftsomkostninger. De resterende ændringer skyldes bl.a. valutakursudsving, ændrede investerings- og efterforskningsudgifter samt ændrede renteudgifterâ€.
Connie Hedegaard