Folketingets Energipolitiske Udvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             9/5-08

J. nr.           004-U03-63

 

  

 

Det Energipolitiske udvalg har i mail fra 14. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål nr. 135, som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 135:

 

”Vil ministeren oplyse, hvor meget CO2 der vil blive sparet, hvis man nedsatte den maksimale hastighed på motorveje fra 130 til 110 km i timen?”

 

Svar:

 

Ifølge bemærkninger til lovforslaget om øgningen af hastighedsbegrænsningen fra 110 km/t til 130 km/t fra januar 2004 på ca. halvdelen af det danske motorvejnet var det forventet, at CO2 emissionen ville blive øget med 0,4 % i forhold til transportsektorens samlede udledning.

Umiddelbart efter indførelsen af hastighedsbegrænsningen faldt den gennemsnitlige hastighed bl.a. som følge af annoncering af øget kontrol og O-tolerance for hastighedsoverskridelser. CO2 emissionen blev derfor ikke forøget som forventet.

 

Hastigheden på motorvejene er imidlertid øget siden. På 110-strækningerne er hastighederne fortsat noget under niveauet fra før indførelsen af 130 km/t, medens hastigheden på 130-strækningerne i dag ligger ca. 2 km/t højere end før – og ca. 5 km/t højere end på 110-strækningerne.

 

Færdselsstyrelsen har under forudsætning af, at hastigheden på 130 km/t nettet falder til niveauet for 110 km/t nettet beregnet, at CO2 emissionen vil falde med ca. 0,4 %.

 

Med venlig hilsen

 

Carina Christensen