|
|
|
Folketingets Energipolitiske Udvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            9/5-08 J. nr.          004-U03-63  Â
|
|
Det Energipolitiske udvalg har i mail fra 14. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål nr. 135, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 135:
â€Vil ministeren oplyse, hvor meget CO2 der vil blive sparet, hvis man nedsatte den maksimale hastighed pÃ¥ motorveje fra 130 til 110 km i timen?â€
Svar:
Ifølge bemærkninger til lovforslaget om øgningen af hastighedsbegrænsningen fra 110 km/t til 130 km/t fra januar 2004 på ca. halvdelen af det danske motorvejnet var det forventet, at CO2 emissionen ville blive øget med 0,4 % i forhold til transportsektorens samlede udledning.
Umiddelbart efter indførelsen af hastighedsbegrænsningen faldt den gennemsnitlige hastighed bl.a. som følge af annoncering af øget kontrol og O-tolerance for hastighedsoverskridelser. CO2 emissionen blev derfor ikke forøget som forventet.
Hastigheden på motorvejene er imidlertid øget siden. På 110-strækningerne er hastighederne fortsat noget under niveauet fra før indførelsen af 130 km/t, medens hastigheden på 130-strækningerne i dag ligger ca. 2 km/t højere end før – og ca. 5 km/t højere end på 110-strækningerne.
Færdselsstyrelsen har under forudsætning af, at hastigheden på 130 km/t nettet falder til niveauet for 110 km/t nettet beregnet, at CO2 emissionen vil falde med ca. 0,4 %.
Med venlig hilsen
Carina Christensen