ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

 

 

13. december 2007

Besvarelse af spørgsmål 11 alm. del stillet af Boligudvalget den 6. december 2007.    

 

 

 

 

 

Spørgsmål 6:

Vil ministeren tilsende udvalget et aktuelt overslag over, hvor stor en andel af tilstandsrapporterne, der reelt bestilles af sælger uafhængigt af ejendomsmægleren?

 

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Erhvervs- og Byggestyrelsen. Styrelsen oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:

 

”Alle tilstandsrapporter indtastes elektronisk i systemet HE-web. I forbindelse med indtastningen kan den bygningssagkyndige angive, hvem der har bestilt rapporten, dvs. enten sælger af ejendommen, et forsikringsselskab eller andre.

 

Nedenstående tabel viser fordelingen af bestillere af de i alt 65.058 tilstandsrapporter, som er udarbejdet i de tre første kvartaler af 2007: 

 

Bestiller

Andel (angivet i procent)

Sælger

50,9

Forsikringsselskab

41,8

Ikke oplyst

3,4

Andre

3,2

Ejendomsformidler

0,7

 

Af tabellen fremgår, at ca. halvdelen af rapporterne bestilles af sælger.

 

Erhvervs- og Byggestyrelsen kan i den forbindelse yderligere oplyse, at der er sket en lille stigning i denne andel i forhold til 2006, hvor 48 pct. af rapporterne var bestilt af sælger. 

 

Herudover viser tabellen, at den overvejende del af de resterende tilstandsrapporter bestilles gennem et forsikringsselskab, mens 3 pct. af rapporterne er bestilt af andre (f.eks. sælgers advokat). For yderligere 3 pct. af rapporterne gælder, at bestilleren ikke er oplyst.

 

Lige under 1 pct. af rapporterne er registreret som bestilt af ejendomsformidlere på trods af, at reglerne fra 1. oktober 2006 blev ændret, således at ejendomsformidlere ikke må bestille tilstandsrapporter på vegne af sælger.

 

Der er dog tale om en meget lille andel af rapporterne, hvilket ikke tyder på systematiske forsøg på omgåelse af reglerne. Det kan desuden heller ikke udelukkes, at der for nogle rapporters vedkommende er tale om fejlindtastninger eller lignende.

 

Styrelsen vil derfor rette henvendelse til de bygningssagkyndige, som har indtastet de pågældende rapporter, for at få oplyst, om rapporterne reelt er bestilt af ejendomsmæglere, og i givet fald få oplyst, hvilke ejendomsmæglere, der er tale om. På baggrund heraf vil styrelsen overveje eventuelle tiltag.

 

Erhvervs- og Byggestyrelsen vil desuden gennem Dansk Ejendomsmæglerforening og de bygningssagkyndiges organisation BfBE overfor både ejendomsmæglerne og de bygningssagkyndige indskærpe, at ejendomsmæglere ikke må bestille tilstandsrapporter.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk