2007-08 (2. samling)
Alm.del Beretning 4
Offentligt
1027264_0001.png
Offentligt
Beretning nr.
4
Folketinget 2007-08 (2. samling)
Beretning afgivet af Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 den 3. oktober 2008
Beretning
om
tilsynets virksomhed i folketingsåret 2007-08, 1. og 2. samling
1. Indledning
2. Konkrete sager
3. Henvendelser og spørgsmål til ministre og andre
3.1. Bæltefiksering af mindreårig
3.2. Fald i brugen af tvang på grund af kognitiv terapi
3.3. Interessekonflikt mellem børn og forældre
4. Opfølgning på årsberetninger fra de lokale psykiatri-
ske patientklagenævn
4.1 Opfølgning på de lokale psykiatriske patientklagenævn
for 2006
4.2 Opfølgning på de lokale psykiatriske patientklagenævn
for 2007
5. Besøg på psykiatriske afdelinger m.v.
5.1. Psykiatrisk Center Hvidovre
5.2. Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup
6. Opfølgning på tidligere besøg på psykiatriske afdelin-
ger m.v.
6.1 Opfølgning Bispebjerg Psykiatriske Afdeling
7. Møder
7.1. Folketingets Ombudsmand
7.2. Dansk Psykiatrisk Selskab
7.3. Danske Regioner
8. Information om tilsynets arbejde
§ 71-tilsynets virksomhed
1. Det retlige grundlag
§ 71-tilsynet er udtrykkeligt nævnt i grundloven.
Grundlovens § 71, stk. 6 og 7, har følgende ordlyd:
»Stk. 6. Uden for strafferetsplejen skal lovligheden af en
frihedsberøvelse, der ikke er besluttet af en dømmende myn-
dighed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om udlæn-
dinge, på begæring af den, der er berøvet sin frihed, eller
den, der handler på hans vegne, forelægges de almindelige
domstole eller anden dømmende myndighed til prøvelse.
Nærmere regler herom fastsættes ved lov.
Stk. 7. Behandlingen af de i stk. 6 nævnte personer under-
gives et af Folketinget valgt tilsyn, hvortil de pågældende
skal have adgang til at rette henvendelse.«
Bestemmelserne er baggrunden for, at man taler om Tilsy-
net i henhold til grundlovens § 71 eller i daglig tale § 71-til-
synet.
§ 71-tilsynet består af 9 medlemmer.
2. Opgaver
Med hensyn til sine opgaver adskiller § 71-tilsynet sig fra
Folketingets øvrige udvalg. På sine møder behandler tilsynet
en række generelle og konkrete sager. Derimod bliver lov-
og beslutningsforslag ikke henvist til behandling i tilsynet.
Tilsynet modtager henvendelser fra og om enkeltpersoner,
som administrativt er berøvet deres frihed. En del af disse
henvendelser vedrører spørgsmål, som ligger uden for tilsy-
nets kompetence, herunder spørgsmål om lovligheden af
selve frihedsberøvelsen. Andre sager finder tilsynet det mest
hensigtsmæssigt at henvise eller videresende til de admini-
strative klage- eller tilsynsmyndigheder på det pågældende
retsområde. Tilbage er et antal sager vedrørende selve be-
handlingen under frihedsberøvelsen. Tilsynet behandler dis-
se sager, som bl.a. giver anledning til besøg på psykiatriske
afdelinger.
§ 71-tilsynet besøger som nævnt bl.a. psykiatriske afdelin-
ger. Besøgene, der kan være enten anmeldte eller uanmeld-
te, er et meget væsentligt element i tilsynsvirksomheden.
Som led i de almindelige bestræbelser på at følge med i,
hvad der sker i regioner og kommuner på tilsynets områder,
kan tilsynet også besøge væresteder, skoler m.v.
Ud over sine ordinære møder holder § 71-tilsynet også
møder med foreninger m.v. Foreningerne kan bl.a. være
med til at belyse, hvad der set fra henholdsvis patienternes,
de ældres, de pårørendes og personalets synsvinkel giver an-
ledning til problemer på tilsynets områder.
AX013523
Beretning af almen art - 2007-08 (2. samling) nr. 4
1027264_0002.png
2
§ 71-tilsynet deltager desuden i konferencer m.v., som an-
går emner inden for tilsynets sagsområder.
De generelle og konkrete sager giver sammen med besø-
gene, møderne og konferencerne bl.a. anledning til, at tilsy-
net retter henvendelse til og stiller spørgsmål til ministre og
andre.
3. Udtalelser
§ 71-tilsynet kommer med sin vurdering af forhold, der
vedrører behandlingen af administrativt frihedsberøvede.
F.eks. kan tilsynet udtale kritik og komme med anbefalinger
og henstillinger. Typisk sker det enten i forbindelse med be-
handlingen af en konkret sag eller på baggrund af besøg på
en institution, hvor der er administrativt frihedsberøvede
personer.
§ 71-tilsynet kan derimod ikke træffe afgørelser i konkrete
sager, behandle en klage eller tage stilling til, om en beslut-
ning om administrativ frihedsberøvelse er rigtig eller for-
kert.
4. Sammenfatning
§ 71-tilsynet er nedsat i henhold til grundloven for at føre
tilsyn med behandlingen af de personer, som administrativt
er berøvet deres frihed.
§ 71-tilsynet bestræber sig i hele sin virksomhed på at føre
dette tilsyn på en sådan måde, at behandlingen – i vid for-
stand – af de administrativt frihedsberøvede personer til sta-
dighed forbedres såvel på det konkrete som på det generelle
plan.
1. Indledning
Tilsynet har i løbet af folketingsåret 2007-08 holdt 10 mø-
der.
Tilsynets arbejde har i år været delt op i to perioder på
grund af folketingsvalget i november 2007
Tilsynets drøftelser i år har været præget af drøftelser om
forholdene for mindreårige på børne- og ungdomspsykiatri-
ske afdelinger, når de udsættes for tvang. Drøftelser, der vil
fortsætte i det kommende folketingsår.
Eftersom der efter valget kom en ny sammensætning af §
71-tilsynet, holdt tilsynet bl.a. møde med Folketingets Om-
budsmand for at høre om ombudsmandens arbejde inden for
det psykiatriske område.
Tilsynet har endvidere været på tilsynsbesøg på to psykia-
triske afdelinger i år: Psykiatrisk Center Hvidovre og Børne-
og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup.
Tilsynet har endvidere holdt møde med Dansk Psykiatrisk
Selskab og Danske Regioner. Tilsynets medlemmer har end-
videre haft lejlighed til at deltage i konferencer m.v.
De generelle og konkrete sager, der løbende har været i
tilsynet, har sammen med besøgene, møderne og konferen-
cerne givet anledning til, at tilsynet har rettet henvendelse
og stillet spørgsmål til bl.a. ministeren for sundhed og fore-
byggelse, justitsministeren og forskellige regioner og kom-
muner.
2. Konkrete sager
Tilsynet har i løbet af folketingsåret modtaget henvendel-
ser fra og om enkeltpersoner, der administrativt er berøvet
deres frihed. En del af disse henvendelser vedrørte spørgs-
mål, som ligger uden for tilsynets kompetence, herunder
spørgsmål om lovligheden af selve frihedsberøvelsen. Andre
sager har tilsynet fundet det mest hensigtsmæssigt at henvise
eller videresende til de administrative klage- eller tilsyns-
myndigheder på det pågældende retsområde. Tilbage er et
antal sager vedrørende selve behandlingen under frihedsbe-
røvelsen. Tilsynet har behandlet disse sager.
3. Henvendelser og spørgsmål til ministre og andre
3.1. Bæltefiksering af mindreårig
Drøftelserne i tilsynet om forholdene omkring mindreåri-
ge, når de udsættes for tvang efter psykiatriloven fik tilsynet
til at bede ministeren for sundhed og forebyggelse om at re-
degøre for reglerne om brugen af tvang over for mindreåri-
ge, herunder forældremyndighedsindehaverens rettigheder i
den forbindelse til f.eks. at besøge deres barn under bælte-
fiksering. Ministeren svarede i den forbindelse:
»Jeg går ud fra, at der i spørgsmålet sigtes til anvendelsen
af tvang i forbindelse med indlæggelse på psykiatrisk afde-
ling, da der i spørgsmålet henvises til en situation, hvor et
barn er bæltefikseret.
Jeg kan oplyse, at der i lov om anvendelse af tvang i psy-
kiatrien (psykiatriloven), som regulerer anvendelse af tvang
i forbindelse med indlæggelse på psykiatrisk afdeling, ikke
opereres med aldersgrænser. Det er således f.eks. ikke et
krav, at en person skal være myndig. Det betyder, at der kan
være situationer, hvor der kan anvendes tvang over for per-
soner, der er under 18 år.
Psykiatriloven regulerer anvendelsen af forskellige former
for tvangsforanstaltninger, f.eks. tvangsindlæggelse, tvangs-
medicinering, tvangsfiksering, anvendelse af fysisk magt
m.v. Anvendelsen af disse tvangsforanstaltninger kan alene
finde sted, når lovens materielle kriterier for anvendelsen af
foranstaltningerne er opfyldt.
Specifikt vedrørende tvangsfiksering kan jeg oplyse, at
denne form for tvang kun kan anvendes, i det omfang det er
nødvendigt for at afværge, at en patient udsætter sig selv el-
ler andre for nærliggende fare for at lide skade på legeme el-
ler helbred, at en patient forfølger eller på anden, lignende
måde groft forulemper medpatienter, eller for at afværge, at
en patient øver hærværk af ikke ubetydeligt omfang.
Ved udøvelsen af tvang skal det såkaldte mindste middels
princip tages i betragtning. Det indebærer bl.a., at tvang ikke
må benyttes, før der er gjort, hvad der er muligt for at opnå
patientens frivillige medvirken, og at mindre indgribende
foranstaltninger skal anvendes, hvis disse er tilstrækkelige.
Forældremyndighedsindehaverens rettigheder til f.eks. i
forbindelse med bæltefiksering at besøge barnet er ikke re-
guleret i psykiatriloven. Dette spørgsmål, herunder evt. re-
gulering heraf, hører som andre spørgsmål vedrørende be-
søg, besøgstider m.v., under sygehusmyndigheden.«
Beretning af almen art - 2007-08 (2. samling) nr. 4
1027264_0003.png
3
Svaret fremgår af svar på alm. del, spørgsmål 1 (2007-08,
2. samling).
3.2. Fald i brugen af tvang på grund af kognitiv terapi
Tilsynet har spurgt ind til ministeren for sundhed og fore-
byggelses kommentarer til undersøgelsesresultaterne fra Sct.
Hans Hospital, hvor der over en fireårig periode er påvist et
signifikant fald i anvendelsen af tvang over for patienter
med dobbeltdiagnoser efter ændringer af behandlingsmiljøet
til kognitiv adfærds- og miljøterapi, jf. omtale af undersø-
gelse i Ugeskrift for Læger nr. 5. 28. januar 2008. Ministe-
ren har svaret følgende:
»Jeg vil gerne indledningsvis understrege, at det er rege-
ringens målsætning, at tvang i psykiatrien skal nedbringes
mest muligt. Det glæder mig derfor også, når jeg læser om
undersøgelser, der forsøger at afdække, hvordan tvangen
kan nedbringes.
Undersøgelsen, der omtales i Ugeskrift for Læger, er en
såkaldt beskrivende åben undersøgelse udført på fire spe-
cialafsnit på Sct. Hans Hospital, som modtager og behandler
dobbeltdiagnosepatienter efter visitation.
Ifølge afdelingens hjemmeside besluttes det ved visitatio-
nen og eventuelt efter en forsamtale, om patienterne findes
egnede til det specifikke behandlingstilbud. Der er således
tale om en udvalgt gruppe patienter, der på forhånd skønnes
at ville kunne profitere af det specialiserede tilbud.
Sundhedsstyrelsen har oplyst, at tilbuddet derfor ikke
uden videre kan generaliseres til andre afdelinger, medmin-
dre der her foreligger ligeartede vilkår for visitation, mål-
gruppe og behandling.
Det fremgår af artiklen, at tvang er hyppigere forekom-
mende i behandlingen af dobbeltdiagnosepatienter end i re-
lation til andre patientgrupper. I forbindelse med omlægning
af behandlingsmiljøet besluttedes at overvåge bl.a. forekom-
sten af tvang i afdelingerne. Man konstaterer i artiklen, at
der på de pågældende afdelinger er sket et fald i tvangsan-
vendelsen i fireårsperioden. Det fremgår endvidere af artik-
len, at omlægningen af behandlingsmiljøet kan have haft be-
tydning for reduktionen i tvangen.
Sundhedsstyrelsen oplyser i den forbindelse, at det ikke er
klart, om faldet i tvangsanvendelsen specifikt kan tillægges
metoden kognitiv miljøterapi eller andre faktorer såsom øget
opmærksomhed over for personale og patienter samt øget
monitorering, som iværksattes samtidig med metoden.
Sundhedsstyrelsen finder undersøgelsen interessant, fordi
den har fokus på voldsforebyggelse og konflikthåndtering,
og fordi der vises en effekt af en målrettet og systematisk
indsats over for pa-tienter med dobbeltdiagnoser. Det kan på
baggrund af undersøgelsen imidlertid ikke vurderes, om det
er en specifik metode, der har medvirket til faldet af tvangs-
anvendelse. Som det også nævnes i artiklen, vil dette fordre
yderligere undersøgelser.«
Svaret fremgår af svar på alm. del, spørgsmål 3 (2007-08,
2. samling)
3.3. Interessekonflikt mellem børn og forældre
Som nævnt ovenfor har tilsynet haft særligt fokus på for-
holdene for mindreårige på psykiatriske afdelinger. I den
forbindelse har tilsynet spurgt ministeren for sundhed og
forebyggelse om følgende: »Er der regler for og i givet fald
hvilke for håndteringen af interessekonflikter mellem børn
og forældre i forbindelse med en behandlingsindsats overfor
det mindreårige barn?«
Ministeren svarede i den forbindelse:
»Jeg kan oplyse, at sundhedslovens § 17 regulerer min-
dreåriges medinddragelse i beslutninger om behandling.
En patient, der er fyldt 15 år, kan selv give informeret
samtykke til behandling. Forældremyndighedens indehaver
skal tillige have samme information om helbredstilstanden
og behandlingsmulighederne som den unge og inddrages i
dennes stillingtagen. Er der uenighed mellem den unge og
forældremyndighedens indehaver, er det den unge, der er
fyldt 15 år, som har kompetence til at bestemme.
Reglen er udtryk for en afbalancering mellem to modsa-
trettede hensyn: Den unges selvbestemmelsesret og foræl-
drenes omsorgspligt over for den unge, der stadig er under-
givet forældremyndighed.
En undtagelse hertil er, at såfremt en sundhedsperson efter
en individuel vurdering skønner, at den unge over 15 år ikke
selv er i stand til at forstå konsekvenserne af sin stillingta-
gen, kan forældremyndighedens indehaver give informeret
samtykke, det vil sige, at beslutningskompetencen overgår
til forældrene.
Det er den sundhedsperson, der er ansvarlig for behandlin-
gen, der har kompetencen og forpligtelsen til i den konkrete
situation at vurdere, om den unge patient forstår konsekven-
serne af sin stillingtagen.
For børn og unge under 15 år er det forældremyndighe-
dens indehaver, der meddeler informeret samtykke på bar-
nets vegne.
Det følger af sundhedslovens § 20, at barnet eller den un-
ge skal inddrages mest muligt i drøftelserne af behandlin-
gen, i det omfang den unge forstår behandlingssituationen,
medmindre dette kan skade den unge.«
Svaret fremgår af svar på alm. del, spørgsmål 6 (2007-08,
2. samling)
4. Det lokale psykiatriske patientklagenævns årsberetninger
4.1 Opfølgning på årsberetninger fra de lokale psykiatriske
patientklagenævn for 2006
Det følger af lov om frihedsberøvelse og anden tvang i
psykiatrien § 39, stk. 1, at de lokale psykiatriske patientkla-
genævn hvert år skal offentliggøre en beretning om deres
virksomhed. Det følger samtidig af forarbejderne til den se-
neste ændring af loven, at det forudsættes, at bl.a. § 71-tilsy-
net bliver gjort bekendt med årsberetningerne.
Det fremgår af tilsynets årsberetning fra Folketingsåret
2006-07, at »tilsynet vil, når samtlige årsberetninger fra de
lokale psykiatriske patientklagenævn for året 2006 forelig-
Beretning af almen art - 2007-08 (2. samling) nr. 4
1027264_0004.png
4
ger, drøfte årsberetningerne. Resultatet heraf vil fremgå af
tilsynets beretning for Folketingsåret 2007-08.«
Tilsynet har drøftet de lokale psykiatriske patientklagen-
ævns årsberetninger for 2006 og udtalt følgende:
»§ 71-tilsynet drøftede den 23. januar 2008 årsberetnin-
gerne for 2006 for de Psykiatriske Patientklagenævn. Tilsy-
net tilkendegav stor tilfredshed med bl.a. udviklingen vedrø-
rende patientrådgivernes deltagelse under møderne i nævne-
ne. Årsberetningen 2006 for Det Psykiatriske Patientklagen-
ævn for Fyns Amt viser, at i 95,1 pct. af alle møder deltog
en patientrådgiver.
Dialog og samarbejde er vigtige redskaber for tilsynet. §
71-tilsynet ser derfor frem til, at dialogen og samarbejdet
med de nye statsforvaltninger bliver lige så godt som med
de tidligere statsamter.«
Brevet kan læses på § 71-tilsynets alm. del – bilag 53
(2007-08 2. samling).
4.2 Opfølgning på årsberetninger fra de lokale psykiatriske
patientklagenævn for 2007
Det skal endvidere bemærkes, at § 71-tilsynet ikke har
modtaget kopi af alle de lokale psykiatriske patientklagen-
ævns årsberetninger for 2007.
§ 71-tilsynets eventuelle bemærkninger til årsberetninger-
ne for 2007 vil derfor fremgå af tilsynets årsberetning for
folketingsåret 2008-09.
5. Besøg på psykiatriske afdelinger m.v.
5.1. Psykiatrisk Center Hvidovre
Den 7. april 2008 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt tilsyns-
besøg på Psykiatrisk Center Hvidovre. Tilsynet holdt møde
med centeret og Region Hovedstaden og foretog en rund-
gang på centerets 2 lukkede afsnit 809 og 811. Under rund-
gangen havde tilsynet lejlighed til at tale med personale og
patienter på afsnittene.
Efter besøget udtalte tilsynet:
»Tvang
Tilsynet finder det positivt, at centeret har valgt en meget
velimplementeret opfølgning på gennembrudsprojektet, og
at anvendelsen af tvang fortsat er lavere end før projektets
start.
Belægning
Overbelægning eller meget høj belægning medfører efter
tilsynets opfattelse, at forholdene på afsnittene bliver mere
trange, ligesom presset på fællesfaciliteterne bliver større.
Tilsynet skal endvidere understrege, at uhensigtsmæssig
tidlig udskrivning ikke udgør en acceptabel del af løsningen
på for høje belægningsprocenter eller mangel på sengeplad-
ser, idet uhensigtsmæssig tidlig udskrivning bl.a. øger risi-
koen for genindlæggelse. Samtidig er der efter tilsynets op-
fattelse et forøget pres på personalet og de fysiske rammer,
der ikke er dimensioneret hertil.
Tilsynet skal i den forbindelse beklage, at det på grund af
personalemangel har været nødvendigt at lukke det ene luk-
kede afsnit. Tilsynet har endvidere forstået, at man håber at
kunne genåbne afsnittet i 2008.
Fysiske rammer
Tilsynet fandt ikke de fysiske rammer tilstrækkelige og
tidssvarende. I den forbindelse skal tilsynet henvise til, at
det er:
– beklageligt, at der på grund af de fysiske rammer, ifølge
Region Hovedstaden og centeret, er nødvendigt at opret-
holde et mere restriktivt miljø
– beklageligt, at en del af enestuerne ikke er dimensioneret
til det nødvendige sikkerhedsniveau, og
– at fællesarealerne ikke på tilstrækkelig vis kan under-
støtte samtlige patienter.
Tilsynet finder det derfor positivt med de beskrevne reno-
veringsplaner, herunder de hensyn, der er prioriteret.
Udslusning
Tilsynet skal beklage, at der er færdigbehandlede patienter
på de enkelte afsnit, der alene afventer et relevant tilbud. I
den forbindelse vil tilsynet understrege færdigbehandlede
patienters ret til at komme og gå fra de lukkede afsnit.
Information
Tilsynet finder det positivt med den professionelle op-
mærksomhed, der er omkring information til patienter og
pårørende, herunder også den individuelt tilpassede infor-
mation til den enkelte og den beskyttelse, der finder sted,
hvis behandlingsplaner ikke opbevares på forsvarlig vis.
Rekruttering
Tilsynet finder det positivt med de initiativer, der er taget
for at imødegå rekrutteringsvanskelighederne, herunder de
faste aftaler, der er indgået med vikarbureau om faste vika-
rer i en længere periode, og åbenheden over for andre løs-
ninger, herunder andre personalegrupper og øget fleksibili-
tet.
Efteruddannelse
Tilsynet finder det positivt med de beskrevne efteruddan-
nelsesinitiativer.
Kost, motion og frisk luft
Tilsynet finder det positivt, at der igangsat et projekt, hvor
det er muligt at have motion på afsnittene også om aftenen.
Tilsynet ønsker i den forbindelse at blive orienteret om re-
sultatet af den kommende evaluering.
Pårørendepolitik
Tilsynet finder det positivt, at centeret også på dette områ-
de følger op på initiativerne, der er igangsat i forbindelse
med gennembrudsprojektet om pårørende i psykiatrien.
Beretning af almen art - 2007-08 (2. samling) nr. 4
1027264_0005.png
5
Rygepolitik
Tilsynet finder, at det er vigtigt, at balancen mellem pa-
tientens selvbestemmelsesret, hensynet til de fysiske ram-
mer og behandlingen af patientens sygdom sikres, således at
eventuelle begrænsninger i muligheden for at ryge ikke af
patienten opfattes som et indgreb, der kan sidestilles med et
tvangsindgreb.
Telefonering og internetadgang
Tilsynet finder det positivt med den beskrevne afvejning
af hensynet til den enkelte patients privatliv og adgangen til
brug af mobiltelefon.«
Den samlede rapport kan læses på § 71-tilsynets alm. del
– bilag 121 (2007-08, 2. samling).
5.2. Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup
Den 12. september 2008 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt
tilsynsbesøg på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glo-
strup. Tilsynet holdt møde med centeret og Region Hoved-
staden og foretog en rundgang på centerets akutte modtage-
afsnit. Under rundgangen havde tilsynet lejlighed til at tale
med personale og patienternes forældre.
Rapporten fra dette besøg vil kunne læses i tilsynets beret-
ning for Folketingsåret 2008-09.
6. Opfølgning på tidligere besøg på psykiatriske afdelinger
m.v.
Det er tilsynets praksis, at der et års tid efter et tilsynsbe-
søg følges op på den rapport, som besøget mundede ud i,
med forskellige spørgsmål til den ansvarlige myndighed.
I år har § 71-tilsynet fulgt op på sine tilsynsbesøg på Bi-
spebjerg Psykiatriske Afdeling og Odense og Kolding Bør-
ne- og Ungdomspsykiatriske Afdelinger
6.1 Opfølgning Bispebjerg Psykiatriske Afdeling
§ 71-tilsynet aflagde den 12. januar 2007 et anmeldt til-
synsbesøg på Bispebjerg Psykiatriske Afdeling E.
På baggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget
den 12. januar 2007 på Bispebjerg Psykiatriske Afdeling E
skrev tilsynet i brev af 23. januar 2008 til Region Hovedsta-
den følgende:
»Tilsynet fandt det særdeles beklageligt, at personaleman-
gel havde medført, at 1 afsnit med 10 sengepladser er lukket
i 1 år.
Tilsynet fandt endvidere ikke, at de fysiske rammer på be-
søgsdagen var tilstrækkelige og tidssvarende, når afdelingen
siden april 2006 har måttet undvære 10 intensive sengeplad-
ser på grund af personalemangel, og belægningsprocenten i
de sidste 3 kvartaler af 2006 var meget høj.
Tilsynet fandt det endvidere kritisabelt, at der ud over pe-
rioden med det nedlukkede intensive afsnit med 10 senge-
pladser på de intensive afsnit forekom overbelægning i flere
perioder i de seneste 3 år.
På den baggrund skal § 71-tilsynet anmode om en redegø-
relse for genåbningen af de 10 intensive sengepladser og en
redegørelse for belægningsforholdene på afdelingen i
2007.«
I regionens svar den 19. februar 2008 på § 71-tilsynets
brev fremgår det bl.a.:
»Det skal indledningsvis oplyses, at det midlertidigt ned-
lukkede intensive sengeafsnit med 10 sengepladser genåbne-
de 1. maj 2007 og fortsat er i drift.
Vedlagt forefindes en belægningsoversigt, hvor belæg-
ningsprocenten for hvert enkelt intensivt afsnit er opgjort
kvartalsvis for 2007. Det fremgår heraf, at der desværre og
trods genåbningen af det midlertidigt nedlukkede sengeaf-
snit har været en del overbelægning på de intensive sengeaf-
snit. Det er fortsat højt prioriteret at søge at have ledig kapa-
citet hver dag ved middagskonference, hvilket i lange perio-
der dog ikke har været muligt …«
I forlængelse af regionens redegørelse bad tilsynet om op-
lysninger om, hvor mange patienter der p.t. er færdigbe-
handlet og alene afventer et kommunal botilbud. Det frem-
går af regionens svar til § 71-tilsynet af 28. april 2008, at der
p.t. var 9 færdigbehandlede patienter, der alene afventede
kommunalt botilbud.
§ 71-tilsynet tog herefter redegørelserne til efterretning.
Der henvises til § 71-tilsynets alm. del – bilag 47, 68, og
99.
5.2. Odense og Kolding Børne- og Ungdomspsykiatriske
Afdelinger
§ 71-tilsynet aflagde den 2. marts 2007 anmeldte tilsyns-
besøg på Odense og Kolding Børne- og Ungdomspsykiatri-
ske Afdelinger.
På baggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøgene
den 2. marts 2007 på Odense og Kolding Børne- og Ung-
domspsykiatriske Afdelinger skrev § 71-tilsynet i brev af
23. januar 2008 til Region Syddanmark følgende:
»Tilsynet har noteret sig, at der var overbelægning på
Odense Børne- og Ungdomspsykiatriske Hus på besøgsda-
gen, og at der i 2006 var en belægningsprocent på 110 pct.
på Kolding Ungdomspsykiatriske Afdeling.
I den forbindelse skal § 71-tilsynet anmode om at få en re-
degørelse for, hvorledes belægningsforholdene har været i
2007 på afdelingerne.«
Af regionens svar den 18. februar 2008 på § 71-tilsynets
brev fremgår det bl.a., at belægningsprocenten for Kolding
Ungdomspsykiatriske Afdeling var 92,3 pct., og for Odense
Børne- og Ungdomspsykiatriske Afdeling var den 93,8 pct.
§ 71-tilsynet tog redegørelsen til efterretning.
Der henvises til § 71-tilsynets alm. del – bilag 48 og 66.
7. Møder
7.1 Folketingets Ombudsmand
Tilsynet holdt den 30. april 2008 møde med Folketingets
Ombudsmand, Hans Gammeltoft-Hansen, og inspektions-
chef Lennart Frandsen, hvor ombudsmanden orienterede om
sit arbejde inden for psykiatri lovgivningen.
Beretning af almen art - 2007-08 (2. samling) nr. 4
1027264_0006.png
6
7.2 Dansk Psykiatrisk Selskab
Tilsynet holdt den 21. maj 2008 møde med Dansk Psykia-
trisk Selskab ved formand Anders Fink-Jensen og næstfor-
mand Marianne Kastrup. Dagsordenen for mødet var forhol-
dene og udviklingen inde for psykiatrien i dag.
7.3 Danske Regioner
Tilsynet holdt den 27. maj 2008 møde med Danske Regio-
ner om status og fremtiden for psykiatrien fra regionernes
perspektiv.
8. Information om tilsynets arbejde
I det forløbne folketingsår har tilsynet vanen tro udsendt
en folder om årets arbejde i tilsynet med henblik på at ud-
brede kendskabet til hele sin virksomhed til en bredere kreds
af offentlige myndigheder, personale og – ikke mindst – pa-
tienter.
Målet er, at folderen skal medvirke til en positiv udvik-
ling, således at administrativt frihedsberøvede personer,
hvor de end befinder sig, bliver tilbudt nogle forhold, som
samfundet kan være bekendt.
Folderen blev oprindelig udsendt til ca. 350 forskellige
myndigheder, organisationer, foreninger m.v. Efterfølgende
er folderen udsendt enten efter anmodning eller i forbindelse
med besvarelse af henvendelser.
Den særlige pjece om tilsynet, der nærmere beskriver til-
synets opgaver efter grundloven, udsendes enten efter an-
modning fra f.eks. psykiatriske afdelinger eller uddannelses-
steder eller i forbindelse med besvarelse af henvendelser.
Tilsynets offentlige dokumenter kan endvidere findes på
Folketingets hjemmeside, www.folketinget.dk.
Sophie Løhde (V) Birgitte Josefsen (V) Anita Christen-
sen (DF) nfmd.Vivi Kier (KF) Karen J. Klint (S) fmd.Ju-
lie Skovsby (S) Özlem Sara Cekic (SF) Anne Baa-
strup (SF) Jørgen Poulsen (RV)