Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 21. februar 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 88 (AMU alm. del), som hermed besvares.

 

 

Spørgsmål nr. 88:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. februar 2008 fra Kristelig

Fagbevægelse vedr. lediges aktive jobsøgning, jf. AMU alm. del - bilag 98.”

 

 

Endeligt svar:

Rigsrevisionen offentliggjorde den 6. februar 2008 en beretning, som peger på store forskelle i a-kassernes administration af reglerne om at være aktivt jobsøgende. Rigsrevisionen vurderer, at der er ledige, der ikke bliver rådighedsvurderet korrekt.

 

Uanset de tiltag, som er sat i værk med det formål at målrette den lediges jobsøgning mod konkrete job, så må jeg konstatere, at erfaringerne fra Arbejdsdirektoratets rådighedstilsyn i sommeren 2007 svarer til Rigsrevisionens opfattelse.

 

Dette må jeg som minister for området selvfølgelig forholde mig til.

 

Hertil kommer, at det i en tid med rekordlav ledighed og masser af ledige job – herunder job, der ikke kræver særlige uddannelser – er vigtigt at gøre en ekstra målrettet indsats for at få de sidste ledige i arbejde, og samtidig øge udbudet af arbejdskraft. A-kasserne skal gøre en indsat i denne sammenhæng, bl.a. med at sikre at ledige er aktivt jobsøgende.

 

Jeg valgte derfor at melde ud, at ledige, der søger fire realistiske job om ugen, kan anse sig for at være ”på den sikre side” i forhold til kravet om at være aktivt jobsøgende.

 

Udmeldingen skal medvirke til at rette op på den uensartede praksis i a-kasserne. Det er i alles interesse, uanset hvilken a-kasse de ledige måtte vælge at være medlem af. 

 

De 4 job er derfor også et udtryk for, hvad der som udgangspunkt kan anses for et rimeligt niveau for jobsøgning i den nuværende situation. Men det betyder omvendt ikke, at man automatisk anses for ikke at stå til rådighed, hvis man har søgt mindre end 4 job pr. uge. A-kasserne kan således fortsat godkende en jobsøgning, hvor der er søgt mindre end 4 stillinger pr. uge. I disse tilfælde må a-kassen – ganske som hidtil – foretage en konkret vurdering.

 

Ved denne vurdering skal der tages udgangspunkt i udbudet af arbejde, som den ledige kan varetage (rimeligt arbejde). Udbudet af rimeligt arbejde kan være mindre for nogle ledige end for andre ledige. Og pligten til at søge ledige stillinger bliver derfor efter en konkret vurdering tilsvarende mindre. De ledige skal være realistiske og seriøse i deres jobsøgning med henblik på, at de kommer i beskæftigelse. Der er derfor ingen, der lægger op til bare at søge job for jobsøgningens egen skyld.

 

Jeg er derfor heller ikke enig i, at udmeldingen er udtryk for ”meningsløst jobsøgningscirkus” og bureaukrati. Der er tale om en nødvendig indsats for at få synliggjort udbudet af arbejdskraft over for arbejdsgiverne med henblik på at få besat ledige stillinger og få de ledige i arbejde.

 

En effektiv måde at bringe ledige og arbejdsgivere i kontakt med hinanden på er nu engang, at de ledige søger alle de ledige job, der er.

 

Når ledige aktivt søger job, bidrager det til at åbne de lediges øjne for, hvor der er jobåbninger og behovet på arbejdsmarkedet, og for hvordan de matcher kravene. Desuden bliver der større gennemsigtighed om arbejdsudbudet til gavn for arbejdsgiverne.

 

Jeg er sikker på, at der ikke er grund til at være så bekymret for, at arbejdsgiverne generelt skulle føle sig generet af, at de ledige intensiverer jobsøgningsindsatsen. Tværtimod har såvel arbejdsgivere som deres organisationer i den senere tid stillet sig uforstående til, at de ikke kan få danske ledige til at søge arbejde på fagområder, hvor der går ledige rundt og hæver dagpenge. Og det gælder også på ufaglærte områder.

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen