Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 18. februar 2006 stillet følgende spørgsmål nr. 80 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af Arbejdsmarkedsudvalget Flemming Bonne (MFU).
Spørgsmål nr. 80:
â€Ministeren bedes redegøre for, hvordan at serviceringen af pendlere i udkantsomrÃ¥derne matcher forslaget om at skære i muligheden for supplerende dagpenge, nÃ¥r borgere er henvist til omfattende daglig pendling med offentlig transport, som ikke fungerer optimalt f.eks. Lollandsbanen, hvis afgangstider ikke matcher DSB’s.â€
Endeligt svar:
Det er en betingelse for at kunne få arbejdsløshedsdagpenge, at man som helt eller delvist ledig står til rådighed for arbejdsmarkedet.
For at stÃ¥ til rÃ¥dighed for arbejdsmarkedet skal man som udgangspunkt kunne overtage arbejde med en samlet daglig transporttid pÃ¥ op til 3 timer med offentlige transÂportmidler. Hvis man bor i et omrÃ¥de, hvor det er vanskeligt at finde arbejde, og hvor der er fÃ¥ offentlige transportmidler, stÃ¥r man kun til rÃ¥dighed for arbejdsmarkedet, hvis man accepterer en længere samlet daglig transporttid end sædvanligt.
Betingelsen om, at man skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, gælder, uanset om man modtager fulde eller supplerende dagpenge.
De gældende regler om samlet daglig transporttid påvirkes ikke af regeringens forslag om ændring i reglerne om supplerende dagpenge, som går ud på, at deltidsbeskæftigede får begrænset deres ret til dagpenge til 26 uger inden for 156 uger.
Venlig hilsen