Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 8. februar 2008 stillet følgende spørgsmål 75, som hermed besvares.

 

Spørgsmål 75:

”Ministeren bedes sende udvalget en redegørelse for, hvordan budgetreduktionen på 32 mio. kr. som led i den obligatoriske opsparing på 1 % fordeler sig på enkeltkonti”

 

Endeligt svar:

I lyset af konjunktursituationen er der fastsat en obligatorisk opsparing på 1 pct. af ministerområdernes driftsrammer i 2008. På Beskæftigelsesministeriets område udgør den obligatoriske opsparing 32 mio. kr.

 

Den obligatoriske opsparing ændrer ikke lønsumsloftet. En institution kan derfor vælge at udmønte hele opsparingen på øvrig drift, fx ved at udskyde investeringer. Det er vurderingen, at den obligatoriske opsparing ikke medfører personalereduktioner på ministeriets område.

 

Ordningen indebærer også, at der ikke må være et nettoforbrug af overført overskud og videreførselsbeholdninger i 2008. Formålet er at sikre, at den obligatoriske opsparing ikke bliver ”omgået” via forbrug af opsparede midler fra tidligere år.

 

Opsparingen vil blive frigivet i 2009 i forbindelse med udarbejdelsen af finansloven for 2009 under hensyntagen til konjunktursituationen.

 

Budgetreguleringen vil blive udmøntet på forslag til lov om tillægsbevilling for 2008 inden for ministerområdets driftsrammer.

 

Udgangspunktet for ministeriets udmøntning af den obligatoriske opsparing vil være, at alle de berørte konti reduceres med 1 pct. i 2008. En sådan udmøntning er vist i nedenstående tabel. Beskæftigelsesministeriet vil i de kvartalsvise rammeredegørelser vurdere, om der er behov for at ændre fordelingen af den obligatoriske opsparing.

 

 

 

 

 

 

 

 

Konto

Tekst

Netto-bevilling 2008

1 pct. af netto-bevilling

17.11.01.

Departementet

104,7

1,0

17.11.11.

Beskæftigelsesministeriets AdministrationsCenter

50,5

0,5

17.11.12.

Beskæftigelsesministeriets IT

164,3

1,6

17.19.11.

Arbejdsretten

3,5

0,0

17.19.21.

Forligsinstitutionen

5,3

0,1

17.19.79.*

Reserver og budgetregulering

35,9

0,4

17.21.01.

Arbejdstilsynet

445,7

4,5

17.21.02.

Arbejdsmiljøinstituttet

78,4

0,8

17.21.03.

Styrket indsats i Videncenter for Arbejdsmiljø

25,0

0,3

17.23.01.

Arbejdsskadesstyrelsen (udgift)

4,0

0,0

17.31.01.

Direktoratet for Arbejdsløshedsforsikringen (udgifter)

124,5

1,2

17.41.01.

Arbejdsmarkedsstyrelsen

104,9

1,0

17.44.01.

Beskæftigelsesregioner

79,7

0,8

17.44.02.

Beskæftigelsesrettede aktiviteter

27,7

0,3

17.44.03.

Beskæftigelsesindsats i statslige jobcentre

651,1

6,5

17.44.04

Pilotjobcentre

117,5

1,2

17.46.11.*

Driftsudgifter ved aktivering af forsikrede ledige

654,7

6,5

17.46.12.

Driftsudgifter ved aktivering af forsikrede ledige i pilotjobcentre

134,7

1,3

17.46.13.*

Pulje til indsats mod flaskehalse, driftsomk

128,1

1,3

17.46.14.

Indsats ved større afskedigelser

7,1

0,1

17.46.29

Driftsudgifter ved Ny chance for alle

141,2

1,4

17.46.70.

Tværgående aktiviteter mellem stat, kommuner og andre aktører

6,1

0,1

17.46.73.

Tværgående IT-understøtning i beskæftigelsesindsatsen

105,3

1,1

I alt, mio. kr.

3.199,9

32,0

* Opsparingen omfatter kun de dele af hovedkontoen, som er på driftsramme 1 og 2

 

Det er vurderingen, at den obligatoriske opsparing ikke giver anledning til forsinkelse af initiativerne som følge af de årligt afsatte 70 mio. kr. i perioden 2007-2010 på arbejdsmiljøområdet jf. aftalen om Fremtidens velstand og velfærd.

 

I den forbindelse bemærkes, at der for Arbejdstilsynet er reserveret en bevilling fra 2007 på 14,1 mio. kr. til opgaver i 2008 afledt af aftalen om Fremtidens velstand og velfærd. Det afspejler, at de tilførte 70 mio. kr. i 2007 ikke blev fuldt ud anvendt i 2007 som følge af senere ansættelser. Reserverede bevillinger er ikke omfattet af reglen om nettoforbrug af overført overskud og videreførselsbeholdninger i 2008.

 

Den obligatoriske opsparing forventes heller ikke at give problemer i forhold til den styrkede indsats i jobcentrene, der følger af aftalen om Fremtidens velstand og velfærd. Det skyldes blandt andet, at den sene vedtagelse af finansloven samt den midlertidige bevillingslov i sig selv vil virke forbrugsdæmpende. Jobcentrene har på finanslovsforslaget for 2008 fået tilført en ekstra bevilling på 40 mio. kr. Merbevillingen er fastsat ud fra behovet i hele 2008, men midlerne kan først anvendes efter finanslovens vedtagelse.

 

Med venlig hilsen

 

 

Claus Hjort Frederiksen