Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 17. januar 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 42 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Adelskov (S).

 

 

Spørgsmål nr. 42:

”Ministeren bedes oplyse de samlede administrative omkostninger ved beskæftigelsesministerens beslutning om at sende brev ud til alle efterlønsmodtagere, som uberettiget har fået modregnet i feriepenge i perioden 2004-2006. I forlængelse her af bedes oplyst, hvad de samlede administrative omkostning ville være, hvis man valgte at udbetale efterlønsmodtagernes uberettigede modregnede feriepenge (for perioden 2004-2006) direkte?”

 

 

Endeligt svar:

Jeg skal indledningsvis for god ordens skyld bemærke, at der ikke er sket uberettiget modregning i efterlønsmodtagernes feriepenge, men at der er sket fradrag i de pågældendes efterløn som følge af afholdelse af ferie med feriepenge i efterlønsperioden.

 

Ifølge Arbejdsmarkedets Ankenævns afgørelser får de pågældende efterlønsmodtagere ret til med tilbagevirkende kraft at vælge enten at holde ferie mod fradrag i efterlønnen for feriepengene eller at blive stillet som om, ferien ikke er afholdt og feriepengene er udbetalt efter ferieårets udløb uden fradrag i efterlønnen.

 

Beskæftigelsesministeriet har bedt Kammeradvokaten oplyse, om det er muligt at efterbetale de tilbageholdte efterlønsbeløb til de pågældende efterlønsmodtagere uden forudgående henvendelse til de pågældende.

 

Kammeradvokatens har svaret ved brev af 22. januar 2008, der vedlægges i kopi.

 

Det fremgår heraf, at a-kasserne nødvendigvis må have kontakt med medlemmerne, før de kan træffe afgørelse om efterbetaling af efterlønsbeløbene.

 

Det vil ikke altid være en fordel for efterlønsmodtageren at blive stillet som om, ferien ikke er afholdt, og feriepengene er udbetalt uden fradrag i efterlønnen. Nogle af medlemmerne skal derfor have særlig vejledning om konsekvenserne af deres valg, og alle har i øvrigt ret til at blive vejledt om hvilket valg, de ønsker af foretage.  

 

A-kasserne er derfor nødt til at rette henvendelse til de, der har klaget, eller som i øvrigt må formodes at kunne opfylde betingelserne, for at få afklaret, hvilket valg de vil træffe.

 

Der er således ikke tale om, at a-kasserne nu er blevet pålagt at afholde nye administrative byrder, som de ellers kunne have undgået.

 

Jeg vil gerne understrege, at Arbejdsdirektoratet har tilrettelagt proceduren således, at a-kasserne kan kontakte medlemmerne så uformelt og ukompliceret som muligt, fx telefonisk eller pr. SMS. Der vil også være mulighed for, at a-kasserne i et brev til medlemmer, der ikke selv har henvendt sig, meddeler, at a-kassen vil undersøge, om medlemmet har ret til at foretage valget, medmindre den pågældende inden en vis frist giver besked om, at dette ikke ønskes.

 

A-kasserne må naturligvis i den forbindelse sikre sig, at de pågældende efterlønsmodtagere i sin tid opfyldte ferielovens betingelser for at undlade at holde ferie og få feriepengene udbetalt efter ferieårets udløb.

 

Det er ikke muligt at opgøre de samlede administrative omkostninger ved a-kassernes henvendelser til medlemmerne mv. eller hvilke samlede omkostninger, der ville være, hvis det var muligt at efterbetale de tilbageholdte efterlønsbeløb direkte til efterlønsmodtagerne.

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen